کد خبر: 134727
A

واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به عدم اعتماد مجلس به نخست‌وزیر پیشنهادی‌اش

علی‌اکبر ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه در کتاب «آن سوی دیپلماسی» به شرح جملات آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت در واکنش به عدم رأی اعتماد مجلس به وی برای پست نخست‌وزیری در سال ۶۰ پرداخته است.

واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به عدم اعتماد مجلس به نخست‌وزیر پیشنهادی‌اش

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی‌اکبر ولایتی باسابقه‌ترین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. او که هم‌اکنون مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی است در دوره‌ای حساس که جنگ ایران و عراق جاری بود و با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به پایان رسید، مسئولیت وزارت امور خارجه را به‌عهده داشت و تا سال ۷۶ (پایان دولت سازندگی) عهده‌دار این سمت بود.

ولایتی پس از اینکه در سال‌های گذشته کتاب «تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی ایران» را با نگاه به نقش دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه در جنگ به انتشار رساند، اکنون کتاب «آن سوی دیپلماسی؛ سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی بر پایه یادداشت‌های دوران وزارت امور خارجه» را آماده انتشار ساخته است که جلد اول آن درباره رویدادهای سال‌های ۶۰ و ۶۱ است که در چند گزارش به بازخوانی بخش‌های مهمی این کتاب خواهیم پرداخت:

واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به عدم اعتماد مجلس به نخست‌وزیر پیشنهادی‌اش

بخش نخست این کتاب از مهر و آذر ۶۰ شروع می‌شود که ولایتی به‌عنوان نخست‌وزیر و سپس وزیر امور خارجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. او در این خصوص نوشته است: «در مهر ۱۳۶۰ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور به‌عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی شدم که به‌دلیل مخالفت اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی رأی نیاوردم؛ چرا که آن‌ها با آقای مهندس میرحسین موسوی هماهنگ بودند.

دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۶۰ به مجلس شورای اسلامی معرفی شدم. پنج‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۶۰ پس از اتمام نطق‌های نمایندگان موافق و مخالف، رأی‌گیری به عمل آمد که از ۲۰۷ نماینده حاضر، ۷۴ نفر موافق، ۸۰ نفر مخالف، ۱۵ نفر بی‌رأی و ۳۸ نفر رأی ممتنع به نخست‌وزیری اینجانب دادند و بدین ترتیب نتوانستم رأی لازم را برای تصدی مقام نخست‌وزیری کسب کنم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر