کد خبر: 135073
A

بالاخره ارز واردات خودرو از کجا تامین می‌ شود؟

مسئله واردات خودرو این روزها به معضل اصلی صنعت خودرو کشور بدل شده و چیزی که به آتش این نگرانی ها می دمد اظهارات ضد و نقیضی است که به گوش می رسد.

بالاخره ارز واردات خودرو از کجا تامین می‌ شود؟

به گزارش دیده بان ایران: در حالی که قرار بود آئین نامه واردات خودرو نهایتا تا پایان خردادماه نهایی شود و حتی هفته گذشته فاطمی امین، وزیر صمت در نشست خبری اعلام کرده بود، جزئیاتی از طرح در هیات دولت به کمیسیون اقتصادی رفته و با حل آن ها به زودی آئین نامه نهایی واردات نهایی و اعلام می شود. در این میان رئیس کل بانک مرکزی دیروز اعلام کرد که دولت در تامین ارز واردات خودرو به جمع بندی نرسیده است.

از سوی دیگر بارها توسط وزارت صمت اعلام شده که این وزارت خانه آئین نامه نهایی را تدوین کرده و این آئین نامه در صف رسیدگی هیئت دولت قرار دارد. حال با اظهارات علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی به نظر می رسد مشکل کوچکی که فاطمی امین اظهار داشت به زودی مرتفع می شود و آئین نامه نهایی ابلاغ می شود مشکل بزرگی است به نام تامین منابع ارزی واردات خودرو.

اقتصادآنلاین در حاشیه مراسم روز صنعت پیگیر اظهار نظر صالح آبادی شد که امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در این خصوص به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: منابع واردات طبق قانون قرار است از محل صادرات خودرو و لوازم یدکی صورت بگیرد و این اظهار نظر رئیس بانک مرکزی درست نیست. وی همچنین شایعات در خصوص تامین ارز واردات از محل ارزهای بلوکه شده را تکذیب کرد.

با این حال چندی پیش هم طرحی مطرح شد که با ممنوعیت واردات تلفن همراه ارز حاصله از این ممنوعیت را به واردات خودرو اختصاص دهند که با واکنش منفی بازار به این خبر این طرح فعلا ملغی شده است.

حالا حتی اگر این اظهار نظر سخنگوی وزارت صمت درست باشد و منابع ارزی واردات مشخص باشد و از محل صادرات قطعات و خودرو تامین شود، سوال اینجاست که آیا صنعت خودرو و قطعه سازی کشور توان این حجم از صادرات برای تامین ارز را خواهند داشت؟

اقتصادآنلاین در گفتگو با امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به بررسی ابهامات پیرامون این موضوع پرداخت. 

کاکایی اظهار کرد که اگر دولت قصد چنین کاری دارد بهتر است یک گزارش شش ماه از میزان صادرات این حوزه بدهد و پاسخ دهد اگر قطعه ساز ما توانایی صادرات داشت، چرا اکنون اینکار را انجام نمی دهد و از سمتی چرا با این ظرفیت تولید، میزان تولید خودرو در کشور افزایش نمی یابد.

برای صادرات قطعات خودرو در شرایطی که هیچ خودروی به روزی در کشور تولید نمی شود، می توان از راه هایی همچون عقد قرارداد با شرکت های بزرگ خودروسازی در راستای تامین قطعات استفاده کرد که در چنین شرایط تحریمی این برنامه در صورت اجرا هم نمی تواند ارزآوری فوری و مناسبی برای کشور داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: با اجبار قطعه سازان که توان صادرات دارند و اکنون هم صادرات دارند به اختصاص ارز برای واردات خودرو تنها وضعیت این صنعت را بدتر می کنند.

کاکایی همچنین پیش بینی کرد که دولت منتظر است تا مذاکرات احیای برجام به نتیجه رسیده و با آزادسازی منابع ارزی بتوان واردات خودرو را انجام داد که در این صورت با استفاده از منابع ارزی سایر زمینه ها همچون نفت و گاز تنها تولید ضربه خواهد خورد.

حالا با همه این اوصاف باید دید شرایط برای تامین ارز واردات خودرو چگونه خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر