کد خبر: 135139
A

فعال سیاسی اصلاح طلب: روسیه بخشی از بازارها را از دست ایران درآورده/ وضعیت داخلی ایران اصلاً خوب نیست

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: روسیه بعشی از بازارها را از دست ایران درآورده است و دنبال منافع خودش است. مسئله این است که ما باید توجه داشته باشیم اگر توافقی امضا شد باید کاری کنیم که دیگر هیچ کشور نتواند از برجام خارج شود. این کار با آوردن سرمایه‌گذارهای خارجی محقق می‌شود.

فعال سیاسی اصلاح طلب: روسیه بخشی از بازارها را از دست ایران درآورده/ وضعیت داخلی ایران اصلاً خوب نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ همچنان موضوع مذاکرات مبهم پیش می‌رود و مشخص نیست سرنوشتش چه می‌شود. گفته می‌شود دوحه آخرین گام برای رسیدن به نتیجه است اما گویا بازهم باید منتظر بمانیم.

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «حرکت مثبتی از سوی ایران آغاز شد و آقای امیرعبداللهیان آقای بورل را به ایران دعوت کرد تا میانجی‌گری کند. بلافاصله رابرت مالی هم با کمیسون سیاست خارجی اتحادیه جلسه گذاشت و نشان داد که آمریکایی‌ها هم تمایل دارند مذاکرات به نتیجه برسد. در نهایت هم قطر به عنوان میانجی ایفای نقش کرد و مذاکرات در دوحه آغاز شد. شرایط می‌تواند برای به دست‌آمدن نتیجه نهایی مهیا باشد اگر دو طرف یعنی ایران و آمریکا واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنند».

او ادامه داد: «واقعیت این است که ایران در شرایط سختی قرار دارد و وضعیت داخلی اصلا خوب نیست. اکنون شرایط خوبی برای به دست آوردن نتیجه و احیای برجام و رفع تحریم‌هاست زیرا هم آمریکا تمایل دارد چنین شود و هم کشورهای اروپایی. البته یک نکته دیگر هم بگویم که کاش مذاکرات میان ایران و آمریکا مستقیم می‌بود. خیلی جالب نیست دو کشور بخواهند مذاکراتی مهم در این سطح انجام دهند اما با واسطه و مدام یک طرف دیگر پیام ببرد و بیاورد».

او درباره وضعیت کشورهای اروپایی و بحران انرژی آنها و تأثیر این شرایط بر مذاکره با ایران، اظهار کرد: «این هم موضوع مهمی است که می‌تواند در موضوع مذاکرات تأثیرگذار باشد. اروپایی‌ها و آمریکا تلاش می‌کنند به روسیه بفمانند که زیر بار فشارهای ناشی از این کشور نمی‌روند. به همین دلیل در ابتدا دنبال دسترسی به بازارهای نفتی و گازی ایران و سپس تعامل نفتی با ونزوئلا هستند. ایران هم باید بداند که نمی‌تواند به روسیه تکیه کرد و عدم پایبندی این کشور به تعهداتش در گذشته مشخص شده است».

نمازی در پایان گفت: «روسیه بعشی از بازارها را از دست ایران درآورده است و دنبال منافع خودش است. مسئله این است که ما باید توجه داشته باشیم اگر توافقی امضا شد باید کاری کنیم که دیگر هیچ کشور نتواند از برجام خارج شود. این کار با آوردن سرمایه‌گذارهای خارجی محقق می‌شود. وقتی ما بتوانیم بعد از رفع تحریم‌ها شرکت‌های مهم غربی‌ها را برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاوریم، حتی اگر دولتی بخواهد از توافق خارج شود، مسائل اقتصادی اجازه چنین کاری را به دولتمردان آن کشور نمی‌دهد. علاوه بر همه اینها باید توجه داشته باشیم که جهان به سمت استفاده از انرژی پاک می‌رود و هیچ بعید نیست در سال‌های آینده اصلا بازار سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز خریدار نداشته باشد؛ بنابراین تا آن موقع باید بتوانیم نفت و گازمان را بفروشیم».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر