کد خبر: 135140
A

فریدون مجلسی: اگر الان ظریف و عراقچی هم مذاکره می‌کردند، نتیجه همین بود که هست

دیپلمات پیشین گفت: اگر الان ظریف و عراقچی هم مذاکره می‌کردند، نتیجه همین بود. ظریف و تیم او اولا تسلط بیشتری به مسائل بین‌المللی، آیین مذاکره ، زبان انگلیسی داشتند و دوما ماموریت یافته بودند که برجام را به امضا برسانند چون ایران از نظر اقتصادی تحت فشار بود.

فریدون مجلسی: اگر الان ظریف و عراقچی هم مذاکره می‌کردند، نتیجه همین بود که هست

به گزارش دیده بان ایران؛ اوضاع مذاکرات هسته‌ای به رغم امیدواری‌هایی که با شروع گفت‌وگوها در قطر مشاهده می‌شد، خوب نیست و برخی حتی از شکست مذاکرات می‌گویند! در این شرایط برخی مثل روزنامه جمهوری اسلامی مسئولیت این وضعیت را به عهده تیم مذاکره کننده دانسته و حتی پیشنهاد تغییر می‌دهند. 

برخی از کارشناسان اما با این نگاه موافق نبوده و با اشاره به اینکه تصمیمات سیاست خارجی در سطح کلان گرفته می‌شود، اصرار دارند که فرقی نمی‌کند چه کسی مذاکره کننده باشد. فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل از جمله همین افراد است. 

او در گفت‌وگو با نامه نیوز مسئولیت وضعیت فعلی مذاکرات را به عهده مجموعه تصمیم‌گیرندگان در این حوزه دانسته و گفت: «درست است که تیم آقای باقری با تیم مذاکره کننده قبلی در دوران ظریف تفاوت‌هایی دارند اما مساله این است که تیم فعلی به ماموریت خود عمل کرده است».

وی به اینکه مذاکرات جاری به توافق انجام امیدوار نیست و تاکید دارد که هدف تیم ایرانی بیش از آنکه حصول توافق باشد، خریدن زمان برای انجام معامله بهتر با طرف مقابل است اما چون هدف طرف مقابل معامله نیست، نتیجه حاصل نمی‌شود».

این دیپلمات پیشین معتقد است که اگر الان ظریف و عراقچی هم مذاکره می‌کردند، نتیجه همین بود و گفت: « ظریف و تیم او اولا تسلط بیشتری به مسائل بین‌المللی، آیین مذاکره ، زبان انگلیسی داشتند و دوما ماموریت یافته بودند که برجام را به امضا برسانند چون ایران از نظر اقتصادی تحت فشار بود. به نظر من آنها به خاطر تفاوتی که بین دیپلماسی و میدان مشاهده کردند دیگر حاضر به پذیرش این ماموریت نیستند. نتیجه مذاکرات اما بستگی به این دارد که افرادی که این ماموریت را قبول می‌کنند، منافع ملی را چطور تعریف می‌کنند».

او در پاسخ به اینکه آیا تفاوت‌های نگرشی و تاکتیکی تیم ظریف و تیم امیرعبداللهیان و مشخصا علی باقری که چهره نزدیک به جلیلی و ضد برجام است، نقشی در وضعیت فعلی مذاکرات ندارد؟ گفت: «نه . این ها تفاوت‌هایی دارند اما هرقدر که سطح تسلط تیم مذاکره کننده بر زبان انگلیسی و آیین مذاکره کمتر باشد در انجام ماموریت خود موفق تر خواهند بود. پرونده ای که تیم مذاکره فعلی می‌گوید روی میز مذاکرات گذاشته و از طریق آن توپ را در زمین طرف مقابل انداخته شبیه توپی است که آتقی ماهی‌فروش در پایان مذاکرات خواستگاری خود در نیویورک در زمین طرف مقابل می‌اندازد. من در داستان آتقی ماهی فروش نوشته‌ام که او وقتی هیچ یک از شرایط دختری که قصد ازدواج با او را ندارد، به مذاکره اصرار می‌کند و تنها راهکار پیشنهادی او نیز این است که طرفین پیش شرط‌های خود را کنار گذاشته و درباره تاریخ ازدواج مذاکره کنند!»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر