کد خبر: 135194
A

متفکرآزاد: در دو سال گذشته توجه به مستضعفین از اقدامات ویژه ما نمایندگان مجلس بود

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس گفت: حرکت به سمت نظام بودجه‌ریزی عملیاتی و عادلانه دیدن بودجه کشور و توجه به مستضعفین در بودجه‌های دو سال گذشته از دیگر اقدامات همکاران ارجمند در مجلس است جایی‌که آب و برق و گاز بیش از 6 میلیون خانوار محروم به‌شرط رعایت الگوی مصرف رایگان گردید و برای برقراری سیستم گرمایشی امن در یک‌سوم کلاس‌های درس غیر امن کشور بودجه لحاظ گردید.

متفکرآزاد: در دو سال گذشته توجه به مستضعفین از اقدامات ویژه ما نمایندگان مجلس بود

به گزارش دیده بان ایران؛ روح‌اله متفکرآزاد، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در روزنامه اصولگرای رسالت گفت: در این مدتی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد تلاش کردیم عقلانیت را در تشخیص اولویت‌ها به نمایش بگذاریم. سال اول مجلس که با سال آخر دولت قبل همزمان بود فشار سنگینی برای استیضاح وزرای دولت قبل به مجلس می‌آمد که ناشی از احساس ناخوشایند تعلل در اداره کشور توسط دولت سابق بود. مجلس با درک صحیح عقلانیت حکمرانی دانست که به‌جای رفتارهای هیجانی بایستی تمهید شرایط تقنینی مناسب برای دولت آینده به جهت خروج کشور از مشکلات اجرایی را بنماید. ما به‌جای عقده‌گشایی‌های سیاسی که محصولی جز نمایش دعواهای حزبی نداشت به سراغ ریشه‌یابی مشکلات کشور و رفع صحیح آنان رفتیم. تصویب دو قانون ارزشمند در حوزه مسکن، یکی مالیات بر خانه‌های خالی برای زیانده کردن سوداگری با نیاز قشر متوسط به پایین جامعه و دیگری جهش تولید مسکن برای ساخت چهارمیلیون خانه مسکونی بود. ازآنجایی‌که یکی از دلایل این رکود تورمی در بی‌تحرکی حوزه مسکن بود، مجلس به‌درستی درک کرد که تحرک مسکن یعنی پیشران 158 رسته شغلی و در این راه مصوبه داد.
به سراغ کشاورزی رفتیم و مصوبات ارزشمندی در راستای سود ده کردن کشاورزی در کشور دادیم. مجلس علاوه بر تمرکز بر حوزه امنیت غذایی، به سراغ واقعی کردن قیمت‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی رفت که آثار آن از سال جاری با ترغیب جامعه ارزشمند کشاورزی برای تولید و مهاجرت معکوس خود را نشان خواهد داد.
به سراغ کسب‌وکارها رفتیم و نه‌تنها وارد مقوله اعطای مجوزها از یک پنجره شدیم بلکه با مصوبه تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار توانستیم میزان اطاله صدور مجوزها را به سه روز در مجوزهای ثبت محور و سه ماه در مجوزهای تایید محور برسانیم و آفرین بر دولتی که در ماه‌های اول فعالیتی‌اش توانست اجرای آن را در 18 ام اسفند سال گذشته با ورود 1280 مجوز به سامانه یک پنجره آغاز کند. این قانون خوب و اقدام به‌موقع ان‌شاءالله آثارش در ارتقای رتبه کشور در نظام کسب‌وکارهای جهانی دیده خواهد شد.
مجلس توانست بر تعارض منافعش پا بگذارد و علیه خود مصوبه بدهد چه در زمینه حق وکالت و چه در پیش‌قدم شدن برای انتشار فیش‌های حقوقی نمایندگان. مجلس توانست سد عدم شفافیت را بشکند و با تصویب شفافیت قدم‌های ارزشمندی در راستای حکمرانی شیشه‌ای در کشور بردارد.
مجلس یازدهم توانست با تصویب قانون «یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی» دروازه ورود به حکمرانی الکترونیک را باز کنند و قدم‌های معنی‌داری در این زمینه بردارند که در آینده در نظام بین‌الملل باافتخار جزو پیشروان این عرصه باشیم. دیگر امکان برنامه‌ریزی بر اساس داده‌های دقیق و جامع و یکپارچه موجود خواهد بود و این یعنی برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کامل هندسه پیشرفت در کشور. خوشبختانه مجلس کنش‌های نخبگانی این‌چنینی در این دو سال زیاد داشته است.
برای حل مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان که سهم بالایی از بیکاری کشور را دارا هستند اندیشیده و پس از یک دهه از صدور قانون ارزشمند حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، اقدام به تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان نمودیم و سال گذشته قدم‌های معنی‌داری در بسترسازی رشد و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان برداشتیم. دو مزیت بی‌نظیر بازار مصرف اشباع‌نشده 700 میلیون نفری خود و 15 کشور پیرامونی نسبت به محصولات دانش‌بنیان و سرمایه انسانی بی‌نظیر 14 میلیونی تحصیل‌کردگان عالی زیر 40 سال نویدبخش انتقال اقتصاد آینده کشور از ریل منابع و سرمایه‌های طبیعی به سرمایه‌های انسانی ارزشمند است. این اقدام می‌تواند از یک تهدید بزرگ یک فرصت بی‌سابقه بسازد و مجلس این درک را به مصوبه تبدیل کرد.
تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از انتظار 10‌ساله چشم‌انداز صحیح مجلس به کیفیت‌بخشی نظام آموزش‌وپرورش کشور است.
قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که بعد از انتظار دوازده‌ساله نخبگان کشور در مجلس یازدهم نهایی شد و نیز قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که به‌حق امکان تغییر راهبردی در مذاکرات هسته‌ای و تأمین یک‌دست برتر در مجامع جهانی را آفرید از دیگر خروجی‌های سربازان تقنینی ملت شریفمان در مجلس یازدهم بود.
پرداخت نود هزار میلیارد تومان در بودجه 1400 و 1401 برای تأدیه بدهی به صندوق تأمین اجتماعی اقدامی کم‌سابقه در راستای بهبود وضعیت بازنشستگان در کشور می‌باشد. در همین راستا تأدیه سایر صندوق‌ها نیز قابل‌ذکر است.
حرکت به سمت نظام بودجه‌ریزی عملیاتی و عادلانه دیدن بودجه کشور و توجه به مستضعفین در بودجه‌های دو سال گذشته از دیگر اقدامات همکاران ارجمند در مجلس است جایی‌که آب و برق و گاز بیش از 6 میلیون خانوار محروم به‌شرط رعایت الگوی مصرف رایگان گردید و برای برقراری سیستم گرمایشی امن در یک‌سوم کلاس‌های درس غیر امن کشور بودجه لحاظ گردید. مجلس برای آسیب دیدگان از کرونا، 20 درصد معافیت مالیاتی در نظر گرفت و ده‌ها مصوبه ارزشمند دیگر در این بودجه‌ها قرار گرفتند.
در عرصه نظارتی نیز مجلس شورای اسلامی هم در نظارت‌های میدانی و هم در نظارت‌های ستادی خوش درخشید و از همه ابزارهای نظارتی خود از قبیل تحقیق و تفحص، ماده 234، ماده 45، سؤال و اصل نود به‌درستی استفاده نمود. مشکل آب غیزانیه، نیشکر هفت‌تپه، سیستان و بلوچستان، مازوت سوزی نیروگاه‌های آذربایجان و ده‌ها نقطه کشور گویای حضور به‌موقع و مؤثر همکاران حقیر در مجلس شورای اسلامی برای حل مسائل و مشکلات مردم شریفمان است و این قدرت نظارتی مجلس دولت‌ها را پاسخگو نمود.
مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم با تشکیل خانه خلاق قوه مقننه بستر رشد اندیشکده‌ها در دل نظام تقنینی کشور را مهیا نمود و این یعنی طراز حکمرانی کشور با پیوند خوردن با مجموعه‌های اندیشه‌ورز رشد کرد.اما آیا اشکالاتی نداشته‌ایم؟ چرا و خود می دانیم که بایستی برای رفع نقایص و اشکالات تلاش کنیم. از بابت همه قصورهای احتمالی از مردم خطاپوشمان اعتذار می‌طلبیم و خداوند را گواه می‌گیریم که ساعتی به تن‌آسایی سپری ننمودیم و ما برای ارتقای سرمایه اجتماعی نظام مقدسمان حاضر به بذل جان ناقابلمان هستیم.
ما برای موفقیت دولت مردمی از هیچ همکاری‌ای مضایقه نخواهیم کرد و به همین دلیل هم در برابر هرگونه نقص یا خطای احتمالی دولت محترم نیز از طرف شما مطالبه‌گرانه ورود کرده و خیرخواهانه اقدام به نظارت و تصحیح مسیر خواهیم کرد چطور که در ماه‌های گذشته نیز دیدید که علیرغم کمک به دولت در شکل‌گیری یک کابینه بارأی خوب و قدرتمند لحظه‌ای از نظارت و تذکرات به‌موقع کوتاهی ننمودیم که مثال بارز آن حساسیت مجلس درباره وضعیت بازار و نظارت بر حوزه قیمت‌ها بعد از ساماندهی ارز ترجیحی بود. تعامل دولت و مجلس به معنای عدم نظارت و برخورد نکردن در مواقع لازم نیست بلکه تعامل صحیح یعنی در اقدامات اساسی و مهم توافقات ملی کرده و حمایت‌های تمام‌قد را در اختیار خادمان مردم در دولت قرار بدهیم و در مواقع رؤیت خطا یا مسیر نادرست یا تعلل احتمالی ورود جدی و تمام‌قد در دفاع از حقوق ملت شریف داشته باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر