کد خبر: 135219
A

قرآن کریم برای نخستین بار در کدام کشور چاپ شد؟

قرآن کریم برای اولین بار در سال ۱۵۳۰ میلادی در ونیز ایتالیا چاپ شد، اما بر خلاف مفهوم چاپ کنونی، بدین گونه بود که در آن عصر توسط نسخه‌نویسان کتابت می‌شد.

قرآن کریم برای نخستین بار در کدام کشور چاپ شد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ العربی نیوز در گزارشی کوتاه درباره اینکه قرآن کریم برای اولین بار در چه زمانی به چاپ رسید، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، قرآن کریم برای اولین بار در سال ۱۵۳۰ میلادی در ونیز ایتالیا چاپ شد، اما بر خلاف مفهوم چاپ کنونی، بدین گونه بود که در آن عصر توسط نسخه‌نویسان کتابت می‌شد، سپس کتاب جمع‌آوری می‌شد و هر صفحه قرآن کریم برای اینکه تحریف نشود بر روی لوح چوبی به سبک چینی نوشته شده بود و این لوح‌ها در حال حاضر وجود دارد.

در حالی که اولین چاپ قرآن کریم در روسیه در زمان سلطنت کاترین دوم در سال ۱۷۸۷ میلادی بود، در قازان اولین چاپ قرآن کریم در سال ۱۸۲۸ میلادی و در آستانه در سال ۱۸۷۷ میلادی انجام شد.

در چه دوره‌ای قرآن کریم جمع‌آوری شد

در زمان رسول اکرم(ص) قرآن کریم در یک کتاب واحد نوشته نشد، بلکه در ذهن و قلب مسلمانان وجود داشت. در دوران خلافت عثمان، بزرگان امت اسلامی گرد هم آمدند تا درباره راه جمع آوری این کتاب مقدس به توافق برسند.

براساس این گزارش، آنها توافق کردند که هر آنچه را از قاریان دوران حضرت رسول اکرم(ص) که ثابت شده و صحیح است بنویسند و شماری از صحابه شروع به جمع آوری و کتابت آن در کتابی واحد گرفتند و سپس چند جلد از آن را نوشتند و آن را به کشورهای مسلمان ارسال کردند اما نسخه اولی در شهر مدینه باقی ماند.

امام علی (ع)؛ نخستین جامع قرآن

نخستین کسی که بعد از رحلت پیامبر(ص) قرآن  عنوان پرافتخار «اوّلین خادم و جامع قرآن» را از آنِ خود کرد، حضرت علی(ع) بود.

تشیّع این عنوان ارزشمند را از آنِ مولای متقیان علی ابن ابی‌طالب(ع) ولی اهل سنت علاوه بر آن حضرت؛ ابوبکر، عمر و عثمان را نیز جزو نخستین تدوین‌کنندگان قرآن می‌شمارند.

قدر جامعِ هر دو دیدگاه این است که بعد از رحلت رسول خدا(ص) نخستین کسی که کمر به تدوین قرآن پرداخت و عنوان پرافتخار، «اوّلین خادم قرآن» را از آنِ خود ساخت، حضرت علی(ع) است. چرا که افضلیت و جامعیت آن حضرت بر کسی پوشیده نیست و هر دو فرقه به این مطلب تصریح کرده‌اند و نیز این دیدگاه با سخن رسول خدا(ص) مطابق است که در آخرین لحظات عمر شریفش خطاب به علی(ع) فرمود: «یا عَلیِّ، القُرآنُ خَلْفَ فَراشی فی الصُّحُفِ وَالحَریرِ وَالقَراطیس فَخُذُوهُ وَاجْمَعُوا وَلاتُضَیِّعُوهُ؛ ای علی! قرآن در پشت بستر من در صحف (انواع الواح)، حریر و کاغذها قرار دارد، آن را جمع‌آوری کنید و ضایع نسازید».

براساس این وصیت ارزشمند پیامبر(ص) بود که علی(ع) به تدوین کامل و جامع قرآن پرداخت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر