کد خبر: 135319
A

زلفی گل از تشکیل اتاق‌های فکر در وزارت علوم خبر داد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل ۱۶ اتاق فکر برای محقق کردن ۵ اولویت وزارت علوم در دولت سیزدهم خبر داد.

زلفی گل از تشکیل اتاق‌های فکر در وزارت علوم خبر داد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، محمد علی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز سه شنبه در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فارابی با طرح سوالاتی مانند؛ چرا علم مهم است، بایدها، نبایدها و پیامدهای علم چیست، وحدت در عین کثرت در علم چرا و چگونه محقق می‌شود، تفاوت بین علم و فن چیست و کدامیک ارجح است، گفت: اینها سؤالاتی هستند که برای مدیریت عرصه علمی و سیاستگذاری علمی باید جواب مناسبی برای آنها داشت. تولید علم، مرجعیت و نوآوری و ترویج علم، فرهنگ سالم و دانایی جامعه را در پی خواهد داشت. جامعه‌ای که دانا باشد، دانش‌پذیری در آن یک اصل است. مصرف علم منجر به تولید فناوری، قدرت، آسایش، رفاه و آرامش می‌شود. دیپلماسی علمی نیز هم‌افزایی و همیاری را در پی دارد.

جایگاه علم در جمهوری اسلامی ایران

وی با اشاره به تفاوت علم و فن گفت: در علم، مالکیت مطرح نیست و هرچقدر دایره و محیط انتشار علم بیشتر باشد ارزش آن علم بیشتر است و به همین دلیل دانشمندان دنیا دستاوردهای علمی خود را در قالب مقالاتی منتشر و استخر علم هر روز پرتر می‌شود. کسی را دانشمند و متفکر می‌دانند که نتیجه پژوهش او بیشتر منتشر شود. استخر دانش بشری در اختیار همه جوامع است اما استفاده از علم هنر می‌خواهد.

وزیر علوم اضافه کرد: در فناوری، مالکیت مطرح است و کسی که دانشی را به دست می‌آورد از طریق آن می‌تواند ثروت، اقتدار، امنیت، رفاه و .. تولید کند و آن را هم به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد لذا کسی‌که علمی را در نظر بگیرد که خروجی آن فناوری است همیشه دست برتر را دارد. درباره این سؤال که علم بهتر است یا فناوری هم باید گفت که اساساً این سؤال درستی نیست و مثل این است که بگوئیم پدر بهتر است یا مادر؟  چون اینها قابل جمع و لازم و ملزوم یکدیگر هستند بنابراین کشوری که هزینه برای علم را بهترین سرمایه‌گذاری بداند حتماً هر دو را خواهد داشت. شاعر هم به خوبی گفته است «سیب سرخ آرزوها را از درخت علم می‌چینم/ هر چه را با چشم نتوان دید با نگاه علم می‌بینم»

اولویت‌های علمی وزارت علوم

او در ادامه سخنانش گفت: مسئولان نظام از جمله رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم، برای علم، فناوری و نوآوری جایگاه ویژه‌ای قائل هستند و جمهوری اسلامی ایران اساس پیشرفت را علم می‌داند. وزارت علوم، با رعایت نوع نگاه و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، اولویت‌هایی را برای خود تعیین کرده و از تمام ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و نوآوری در دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم تا این اهداف محقق شود. این اهداف پنج‌گانه شامل «مرجعیت دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری»، «آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»، «شاگردپروری و نوآوری» و «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» هستند.

زلفی گل اضافه کرد: می‌دانیم که هم امکانات محدود است و هم زمان سریع می‌گذرد و به همین دلیل این پنج اولویت را انتخاب کردیم و از خدای بزرگ می‌خواهیم با همت همه اساتید و فرهیختگان این اولویت‌ها محقق شود. بدیهی است که علم یکپارچه می‌تواند مؤثرتر از شکاف بین‌رشته‌ای باشد اما متأسفانه در این زمینه سیاست‌های درستی نداشته‌ایم چون وحدت در عین کثرت یک اصل است لذا اگر دنبال سلامت، آسایش و آرامش هستیم باید به تمام رشته‌های علمی در کنار هم توجه کنیم و در این راستا تحقیقات چند رشته‌ای اهمیت بسیاری دارد. همچنین از روز اول وزارت، شانزده اتاق فکر با شعار «فکر از حکیمان و اجرا از حاکمان» تشکیل دادیم و همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که این اهداف را محقق کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر