کد خبر: 135350
A

نماینده مجلس: مردم از نظام سلامت رضایت ندارند/ میزان تاب‌آوری مردم کم شده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: راهکار برون رفت از مشکلات نظام سلامت نظارت بیشتر مجلس و الزام قانونی برای دستگاه‌هاست.

نماینده مجلس: مردم از نظام سلامت رضایت ندارند/ میزان تاب‌آوری مردم کم شده است

به گزارش دیده بان ایران، محمد علی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در اولین نشست بررسی موانع و راهکارهای اجرای سیاست‌های کلی سلامت گفت: مردم و قانونگذاران از نظام سلامت رضایت ندارند.

وی اظهار کرد:  ایران یک درصد جمعیت دنیا و ٧ تا ٩ درصد منابع موجود را دارد در واقع ما دارای غنی‌ترین منابع دنیا هستیم اما مسئولان موفق عمل نکردند و ما به عنوان نمایندگان مردم نارضایتی را در جامعه مشاهده می‌کنیم‌.

او با بیان اینکه به اندازه کافی قوانین بالادستی در حوزه سلامت داریم، گفت: ما اکنون با تغییر چهره بیماری‌ها، سالمندی و بسیاری دیگر از مشکلات مواجه هستیم.

بند‌پی گفت: نقش سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به جز وزارت بهداشت در نظام سلامت را نتوانستیم به خوبی ببینیم، ٨ تا ٩ درصد درآمد ناخالص ملی کشور به وزارت بهداشت تخصیص دارد و این وزارت‌خانه از وزارت‌خانه‌های پرخرج است. اما خدمات خوبی ارائه نمی‌دهد به همین دلیل برخی از  نمایندگان پا در کفش وزارت بهداشت کرده‌اند. البته ما در مجلس به ورود کمیسیون‌های غیرتخصصی به نظام سلامت گلایه داریم.

محسنی بندپی با بیان اینکه ما در اجرا موفق نبودیم، گفت: در شهرستان نوشهر که ٢ ساعت با مرکز کشور فاصله دارد یک بیمارستان ١٨٠ تختخوابی وجود دارد که یک رادیولوژیست دارد و او به مرخصی رفته بود و بیماران  بستری را با آمبولانس برای سونوگرافی به مرکز دیگری می‌بردند‌. در نتیجه مشکلات اینچنینی تاب‌آوری مردم کاهش داده و دیدیم که ١۶۶ نماینده دست به کار شدند و خواستار افزایش ظرفیت پزشکی شدند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: راهکار برون رفت از مشکلات نظام سلامت نظارت بیشتر مجلس و الزام قانونی برای دستگاه‌هاست زیرا برخی دستگاه‌ها قانون خودشان را انجام می‌دهند و در نسخه نویسی اگر  پیگیری مجلس نبود و بحث استنکاف وزیر بهداشت مطرح نمی‌شد و این‌پیگیری‌ها وجود نداشت نمی‌توانستیم در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی بیان کرد: در وهله بعدی اجرای پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع و پزشکی خانواده را پیگیری خواهیم کرد و در مجلس هم اخیرا کمیته نظام ارجاع و پزشکی خانواده تشکیل شده است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر