کد خبر: 135378
A

مضرات روغن کرچک برای پوست و عوارض احتمالی آن

: استفاده از روغن کرچک برای مرطوب کردن پوست اطراف چشم به هیچ وجه توصیه نمی شود. همان طور که می دانید پوست اطراف چشم بسیار حساس و ظریف است. مصرف بیش از حد این روغن در اطراف و زیر چشم ممکن است باعث خشکی پوست شود و در صورتی که وارد چشم شود ایجاد سوزش یا خارش می کند.

مضرات روغن کرچک برای پوست و عوارض احتمالی آن

دیدبان ایران؛ مضرات روغن کرچک برای پوست در کنار تمام فوایدی که این روغن برای پوست و موهای ما داراست قابل چشم پوشی نیست و بهتر است قبل از استفاده آن به تمامی جوانب آگاه باشید. روغن کرچک یک روغن گیاهی طبیعی است که از دانه های کرچک گرفته می شود. این روغن خواص بی نظیری برای پوست و مو دارد.

با توجه به اینکه دانه کرچک ارزش غذایی دارد، ترکیباتی نیز در آن وجود دارد که باعث درمان برخی از بیماری ها می شود. روغن کرچک مصرف آرایشی و بهداشتی دارد. اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن کرچک در صنایع صابون سازی نیز به کار برده می شود. روغن کرچک به عنوان یک ملین طبیعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

افرادی که علاقه مند به استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی هستند برای مرطوب کردن پوست از روغن کرچک استفاده می کنند زیرا تأثیر زیادی بر زیبایی و سلامت پوست انسان دارد و یک مرطوب کننده قوی است. افرادی که از این روغن استفاده می کنند شاهد تحریک رشد سلول های پوستی بوده اند.

اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک پوست را روشن و انعطاف پذیر می کنند. توصیه می ‌شود برای درمان چین و چروک های پوستی و جلوگیری از علائم زودرس ناشی از افزایش سن از روغن کرچک استفاده شود. تغییر رنگ پوست و همچنین حفظ سلول های پوستی از جمله ویژگی ‌های روغن کرچک و فواید آن می باشد.

مشخص شده است اسید ریسینولئیک روغن کرچک در مبارزه و از بین بردن برخی از انواع قارچ و باکتری ها بسیار مناسب می باشد. این امر برای نابودی باکتری های پوستی که موجب التهاب، آکنه، پسوریازیس و … می شود نیز صدق می کند. همچنین این روغن می تواند به درمان کاندیدا آلبیکانس نیز کمک کند.

آلبیکانس نوعی قارچ است که مشکلات دهان و دندان مانند: عفونت های لثه، عفونت ریشه دندان (آبسه) ایجاد می کند. یک مطالعه نشان داد این روغن می تواند بهبود علائم استوماتیت را تسریع بخشد. این بیماری بیشتر برای افراد مسن که از دندان مصنوعی استفاه می کنند، رخ می دهد.

هر محصول طبیعی و مصنوعی در کنار فواید و ویژگی هایی که دارد ممکن است دارای عوارض و مضراتی هم باشد. در ادامه این مقاله به بررسی خواص و مضرات روغن کرچک برای پوست پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

1

خواص و مضرات روغن کرچک برای پوست

روغنی کرچک برای سلامت زیبایی پوست و مو بسیار مفید است. استفاده از این روغن تنها یک بار در ماه، باعث افزایش رشد مو ها به صورت طبیعی می شود و اسید های چرب موجود در آن گردش خون در قسمت پوست سر را افزایش می دهند. ویتامین E موجود در روغن کرچک نیز باعث رشد مو ها می شود و از شوره زدن پوست سر جلوگیری می کند

روغن کرچک به عنوان یک ضد باکتری و ضد قارچ طبیعی باعث تقویت فولیکول های مو شده و آن ها را در برابر شکستگی محافظت می کند. مصرف روغن کرچک برای پوست نیز بسیار مفید است. چرا که باعث از بین بردن مشکلاتی مانند جوش، آکنه و یا حتی زخم های به جا مانده از بیماری پسوریازیس می ‌شود.

معمولاً روغن کرچک عوارض چندانی ندارد و برای جلوگیری از عفونت های پوستی بسیار مفید است. حتی از این روغن برای درمان آفتاب سوختگی نیز استفاده می شود. معمولاً افرادی که دارای پوست های حساس هستند وقتی از روغن کرچک استفاده می کنند هیچ گونه شکایتی مبنی بر بروز آکنه یا حساسیت پوستی نداشته ‌اند.

از فواید روغن کرچک می توان به مرطوب کردن ناخن ها و حفظ آن ها از شکنندگی و ترک خوردگی اشاره کرد؛ اما ذکر این نکته لازم است که نحوه استفاده و مصرف روغن کرچک بر روی پوست و مو باید طبق نظر افراد متخصص انجام شود. چرا که مصرف بی اندازه آن ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد و موجب تحریک پوستی شود. از جمله مضرات روغن کرچک برای پوست می‌توان به ایجاد خارش های پوستی اشاره کرد.

2

عوارض استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک علاوه بر فواید بی شماری که برای پوست و مو، از بین بردن آکنه، از بین بردن چین و چروک، التیام آفتاب سوختگی، مرطوب نگه داشتن مو و ناخن، روشن سازی پوست و... دارد، دارای مضراتی نیز هست.

مسمومیت با روغن کرچک

برخی از افراد از روغن کرچک به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می کنند. خوردن این روغن عوارضی نظیر حالت تهوع، بی حالی، سرگیجه، گرفتگی عضلات، گرفتگی شکم، تنگی نفس، احساس تنگی در قسمت گلو و به صورت جدی تر غش و توهم را در بر دارد. البته این ها همه علائم مسمومیت روغن کرچک هستند.

مضرات روغن کرچک برای پوست

اما از عوارضی که برای استفاده از روغن کرچک روی پوست می‌ توان نام برد، خارش پوستی، جذب گرد و غبار و تغییر رنگ مو است.

استفاده از روغن کرچک برای مرطوب کردن پوست اطراف چشم به هیچ وجه توصیه نمی شود. همان طور که می دانید پوست اطراف چشم بسیار حساس و ظریف است. مصرف بیش از حد این روغن در اطراف و زیر چشم ممکن است باعث خشکی پوست شود و در صورتی که وارد چشم شود ایجاد سوزش یا خارش می کند.

دقت داشته باشید، علی رغم مفید بودن روغن کرچک برای تقویت و رشد مژه ها، بهتر است در استفاده از آن زیاده روی نکرده و مراقب باشید که وارد چشم هایتان نشود.

 

منابع:

https://www.rxlist.com/consumer_castor_oil/drugs-condition.htm

https://bekrina.com/product/castor-oil/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319844#use

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-278/castor-oil-oral/details

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر