کد خبر: 135384
A

واکسن گریزی سویه های جدید اومیکرون بیشتر است

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به تحلیل وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت.

واکسن گریزی سویه های جدید اومیکرون بیشتر است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به تحلیل وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ مسعود یونسیان در ارتباط تلفنی با شبکه خبر سیما، گفت: در همه جای دنیا بعد از موج اصلی، اومیکرون حدود ۲۳ میلیون نفر را مبتلا کرد در مقایسه با دلتا که هفته‌ای ۴ میلیون نفر را مبتلا می‌کرد، در اومیکرون از ۴ میلیون به ۲۳ میلیون نفر یعنی ۶ برابر می‌رسد، اما تعداد مرگ‌ها تقریباً ثابت می‌ماند که این امر نشان می‌دهد که کشندگی اومیکرون هم به دلیل خفیف‌تر بودن ذاتی نسبی این ویروس و هم به دلیل واکسیناسیون بهتری که داشتیم، کمتر بوده است.

وی به مقایسه کشورمان با کشورهای همسایه پرداخت و افزود: باید توجه داشته باشیم در بعضی از کشورها از جمله خاورمیانه و اروپا، بعد از فروکش بیماری، یک موج رو به افزایش داریم.

یونسیان گفت: واقعیت این است که همزمانی این افزایش‌ها با قالب شدن زیرگونه BA4 و BA5 که دو زیرگونه از اومیکرون هستند، در همه جای دنیا ما یک افزایشی را می‌بینیم که به نسبت اومیکرون B2 که غالب بود، واکسن گریزی بیشتری دارند. یعنی ما اگر پیشتر با دو دوز واکسن می‌توانستیم با BA1 و BA2 مقابله کنیم برای مقابله با زیرگونه‌های جدید، یا باید واکسن‌هایی داشته باشیم که به طور اختصاصی برای این زیرگونه ساخته شدند که هنوز در دنیا واکسنی نداریم یا باید تعداد دوزها را افزایش دهیم.

یونسیان افزود: یکی از مهم‌ترین شواهدی که ما داریم اختلافی است که بین قاره آفریقا و آمریکا می‌بینیم، قاره آفریقا به واکسن دسترسی نداشته و اختلاف شدیدی که بین مرگ و میر اومیکرون و دلتا می‌بینیم در قاره آفریقا پررنگ نیست که ناشی ازا ین است که واکسیناسیون خود را با تأخیر انجام دادند.

وی گفت: خواهش من از مردم این است که کسانی که اگر هنوز واکسن نزده اند، بزنند. در واقع اگر هر کدام از ما یک قدم به جلو بگذاریم، سلامت خود و دیگران را به مخاطره نمی‌اندازیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر