کد خبر: 135549
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۷۸؛

گزارش واقعه کوی دانشگاه در روزنامه های خرداد، همشهری، کیهان، ایران و صبح امروز

صفحه نخست چند روزنامه روز شنبه ۱۹ تیر سال ۱۳۷۸ را در گزارش دیدبان تاریخ بخوانید

گزارش واقعه کوی دانشگاه در روزنامه های خرداد، همشهری، کیهان، ایران و صبح امروز

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست چند روزنامه روز شنبه ۱۹ تیر سال ۱۳۷۸ را برایتان انتخاب کرده ایم و گزارشی که کیهان امروز از این  رخداد تهیه کرده است؛

ساعت ۱۰.۳۰ دقیقه پنج‌شنبه شب‌، حدود ۳۰ تن از دانشجویان در اعتراض به توقیف روزنامه‌ی «سلام» با شعارهایی نظیر «طرح سعید امامی ملغی باید گردد» و «مجلس فرمایشی، انحلال، انحلال» دست به راه‌پیمایی در محوطه‌ی کوی دانشگاه تهران زدند. این عده از دانشجویان که راه‌پیمایی آنان بعد از بیانیه‌ی رسمی وزارت اطلاعات مبنی بر انصراف از شکایت از روزنامه‌ی سلام صورت می‌گرفت در حالی که تعداد آنان به حدود ۱۵۰ تن رسیده بود از درب پسران کوی دانشگاه خارج شده و اقدام به راه‌پیمایی در خیابان کارگر شمالی کردند.
IMG_20220710_094527_742
به دنبال خروج دانشجویان از کوی دانشگاه و انجام راه‌پیمایی بدون مجوز در خیابان کارگر از سوی مسئولان انتظامات کوی دانشگاه با نیروی انتظامی منطقه تماس حاصل شد و ماموران انتظامی در محل حاضر شدند. در این هنگام دانشجویان راه‌پیمایی‌کننده از چهارراه جلال آل احمد به طرف کوی دانشگاه بازگشتند و در مقابل کوی دانشگاه شعارهایی نظیر «نیروی انتظامی، خجالت، خجالت» و «نیروی انتظامی، تاسف، تاسف» علیه ماموران نیروی انتظامی سر دادند.
IMG_20220710_094551_011
در حوالی نیمه‌شب چند تن از سربازان نیروی انتظامی برای مقابله با دانشجویان با سپر و باتوم به سمت در اصلی کوی حرکت کردند که یکی از آنان توسط دانشجویان گروگان گرفته شد و بعد از آن‌که از سوی آن‌ها مضروب گردید، با دخالت ماموران انتظامی کوی آزاد شد.
به دنبال این مسئله و شروع سنگ‌پرانی از سوی دانشجویان درگیری شدت گرفت و شیشه‌های چند وسیله‌ی نقلیه و ساختمان‌های خیابان کارگر تخریب شد. با ورود افراد جدید نیروی انتظامی به صحنه‌ی درگیری، دانشجویان نیز که اینک تعداد آنان به حدود هفتصد نفر می‌رسید، در پشت میله‌های کوی دانشگاه اقدام به دادن شعار علیه نیروی انتظامی کردند و عده‌ای از آنان نیز با آتش زدن لاستیک در خیابان کارگر راه را بر عبور خودروها بستند.
در حدود ساعت ۴ بامداد، در حالی که درگیری میان طرفین هم‌چنان ادامه داشت پس از آن‌که دعوت نماینده‌ی وزرات کشور از دانشجویان برای حفظ آرامش موثر واقع نشد.
 سربازان نیروی انتظامی تهاجم جدیدی به سمت کوی دانشگاه آغاز کردند و پس از آن‌که دو تن از سربازان توسط دانشجویان به گروگان گرفته شد این تهاجم شدت یافت و سربازان برای تعقیب دانشجویان به محوطه‌ی کوی دانشگاه وارد شدند.
به گفته‌ی شاهدان عینی این سربازان برای تعقیب دانشجویان معترض به سمت ساختمان‌های کوی دانشگاه حرکت کرده و با شکستن درب برخی از اتاق‌های استراحت دانشجویان وارد اتاق‌ها شدند و در برخی از آن‌ها اقدام بر تخریب وسایل موجود کردند و عده‌ی زیادی از دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار داده و دستگیر کردند.
به گفته‌ی این شاهدان در حالی که دانشجویان درگیر با نیروی انتظامی اکثرا از تعرض مصون ماندند بسیاری از دانشجویانی که مورد ضرب و شتم سربازان نیروی انتظامی قرار گرفتند در حال استراحت بودند. به گونه‌ای که در میان مجروحین و دستگیرشدگان این تهاجم بسیاری از دانشجویان بی‌طرف و حتی مخالف تظاهرات شب قبل نیز مشاهده می‌شد.
IMG_20220710_094519_849
 
اقدام ناباورانه‌ی سربازان نیروی انتظامی که خصوصا موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به ساختمان‌های ۱۴، ۱۵، ۲۲ و ۲۳ شد و حتی دانشجویان خارجی دانشگاه تهران نیز از تعرض آنان مصون نماندند، موجب شد تا اکثر دانشجویان خوابگاه‌ها به سمت درب اصلی کوی دانشگاه حرکت کرده و با شعارایی اعتراض خود را نسبت به این اقدام اعلام نمایند.

 

در حوالی صبح جمعه، در حالی که تعداد زیادی از دانشجویان به بیمارستان یا بازداشتگاه انتقال داده شدند درگیری میان دانشجویان و ماموران انتظامی شدت بیش‌تری یافت و دانشجویان با سنگ و چوب و ماموران انتظامی با گاز اشک‌آور به مقابله با هم پرداختند.
تا ظهر جمعه که درگیری‌ها و شعارها هم‌چنان ادامه داشت چند تن از نمایندگان مجلس از جمله فاطمه کروبی و فائزه هاشمی در کوی دانشگاه حاضر شدند و از ساختمان‌های کوی بازدید به عمل آوردند.
هم‌چنین حدود پنجاه نفر با لباس شخصی در ساعت ۲ بعدازظهر در محل حاضر شده و میان آنان و دانشجویان نیز درگیری‌هایی رخ داد.

IMG_20220710_094515_864

بعدازظهر جمعه با پرتاب کوکتل مولوتف از سوی دانشجویان به سمت نیروی انتظامی درگیری‌ها وسعت بیش‌تری به خود گرفت و چند تن از ماموران نیروی انتظامی بر اثر پرتاب کوکتل مولوتف به شدت زخمی شدند.

IMG_20220710_094524_450

بعدازظهر دیروز  هم‌چنین حجت‌الاسلام موسوی لاری در جمع دانشجویان حضور یافت و طی سخنانی به ارائه‌ی راه‌کارهای ممکن برای بررسی و ریشه‌یابی واقعه‌ی اتفاق‌افتاده پرداخت، اما در حین سخنرانی عده‌ای از دانشجویان به سمت وی هجوم برده و با شعار «استعفا، استعفا، استعفا» مانع سخنرانی وی شدند.

 

تهیه و تنظیم؛ مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر