کد خبر: 13565
A
رئیس سازمان میراث فرهنگی:

توسعه اقامتگاههای بوم گردی موجب رونق اقتصادی می شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: توسعه اقامتگاههای بوم گردی(اکوتوریسم) زیربنای توسعه و رونق اقتصادی و کاهش معضل بیکاری در کشور است.

 توسعه اقامتگاههای بوم گردی موجب رونق اقتصادی می شود

زهرا احمدی پور عصر پنجشنبه در مراسم جشن ملی ثبت قنات قصبه در فهرست آثار جهانی یونسکو، در مشهد افزود: باید از ظرفیتهای گردشگری از جمله ثبت قناتها در فهرست آثار جهانی برای توسعه اقامتگاههای بومگردی بیش از پیش بهره گرفت. 
وی ادامه داد: قنات قصبه گناباد بعد از ثبت در فهرست جهانی یونسکو از توان بالقوه و بالفعلی برای توسعه و رونق اقتصادی و کاهش معضل بیکاری برخوردار شده است. 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: نام قنات در فرهنگ ایرانی بر گرفته از فرهنگ سختکوشی ملت، احترام به منابع طبیعی و محیط زیست در جهت رفع مشکلات تامین منابع آبی است. 
وی گفت: این امر نشان می دهد گذشتگان توجه بسیاری به بهره گیری موثر از منابع آبی داشتند و باید این فرهنگ سختکوشی برای فرهنگ سازی جلوگیری از اسراف در جامعه نهادینه شود. 
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی هم در این مراسم گفت: دولت یازدهم توجه بسیاری به استفاده بهینه از منابع آبی و سامانه های نوین آبیاری تحت فشار دارد و هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم به این موضوع عنایت نداشته و در این بخش سرمایه گذاری نکرده است. 
علی مراد اکبری ادامه داد: چهار میلیون هکتار از زمینهای کشاورزی در سطح کشور امسال زیر پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته و 24 هزار میلیارد ریال به این بخش تخصیص یافته است. 
وی ادامه داد: از ابتدای امسال 800 میلیارد ریال برای توسعه سامانه نوین آبیاری به خراسان رضوی اختصاص یافته و هزار میلیارد ریال دیگر هم در آینده نزدیک اختصاص می یابد لذا هیچ محدودیتی در تخصیص اعتبار به این استان وجود ندارد. 
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم از تخصیص 10 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت هزار قنات این شهرستانها خبر داد و خواستار توجه بیشتر مسئولان به افزایش این اعتبار شد. 
حمید بنایی گفت: ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو نتیجه مشارکت، کار جمعی، وفاق، همدلی و پیگیری مسئولان و دست اندرکاران ذیربط و این قنات نیز تجلی سختکوشی مردم این منطقه در بهره گیری مناسب از منابع آبی است. 
همچنین امروز با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نخستین اقامتگاه بومگردی استان خراسان رضوی در روستای ریاب گناباد افتتاح شد. 
به منظور توسعه گردشگری، هفت اقامتگاه بوم گردی در خراسان رضوی ساخته می شود که از این تعداد یک اقامتگاه در گناباد به بهره برداری رسیده و بقیه در حال طی مراحل راه اندازی و اخذ تسهیلات هستند. 
تیر ماه امسال در چهلمین کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در استانبول قنات قصبه گناباد از استان خراسان رضوی به همراه قناتهای بلده خراسان جنوبی، زارچ و حسن آباد مشیر مهریز در یزد، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات و ابراهیم آباد در استان مرکزی به ثبت جهانی رسید. 
قنات قصبه تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو است. 
مرکز شهرستان 81 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است. 

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر