کد خبر: 135676
A

چیزی به نام «سرماخوردگی ساده» نداریم؛ شما به کرونا مبتلا شده اید

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افرادی که علائم بیماری دارند فکر نکنند که با یک سرماخوردگی ساده روبه‌رو هستند، فرض را بر کرونا گرفته و مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

چیزی به نام «سرماخوردگی ساده» نداریم؛ شما به کرونا مبتلا شده اید

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر حسن ملکی‌زاده اظهار کرد: آمارهای کشوری و استانی کرونا در روزهای اخیر نشان از افزایش میزان بستری بیماران دارد؛ تعداد مراجعات سرپایی به مطب‌ها و مراکز درمانی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

وی درخصوص علائم ابتلا به کرونا تصریح کرد: این روزها کرونا بیشتر به صورت یک بیماری سرماخوردگی با علائم عطسه، سرفه، آبریزش بینی و کوفتگی بدن دیده می‌شود. افراد با توجه به دریافت دو یا سه دز واکسن علائم شدید ریوی کمتری دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: به نظر می‌آید در هفته‌های آینده با توجه به سفرهای تابستانه، ایام اعیاد و مناسبت‌هایی که وجود دارد و همچنین برگشت حجاج بیت الله الحرام شاهد افزایش تعداد بیماران، فوتی‌ها و تغییر رنگبندی کرونا باشیم.

ملکی‌زاده بابیان اینکه در شرایط موجود بهترین راه ایمن کردن بدن تزریق واکسن کرونا است، افزود: اکنون آمار تزریق دز سوم واکسن در استان بوشهر برای افراد بالاتر از ۱۸ سال پایین و حدود ۳۷ درصد است.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در دو سه ماه آینده شرایط کشور شاید به‌سمت افزایش تعداد بیماران کرونا پیش برود باید افراد را نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، افراد بالای ۱۸ سالی که شش ماه از آخرین دز واکسن‌شان گذشته، افراد ۱۲ تا ۱۸ سالگی که بیماری زمینه‌ای نقص ایمنی دارند بهتر است هر چه زودتر نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.

ملکی‌زاده بابیان اینکه در شهرستان‌های مختلف چندین مرکز با سبد واکسن مناسب آماده شده است، گفت: افراد برای دریافت واکسن کرونا منتظر دریافت پیامک نباشند.

این مقام مسئول با اشاره به آمادگی مراکز واکسینایون کرونا در شهر بوشهر عنوان کرد: مرکز جامع سلامت خیبر (عاشوری)، مرکز جامع سلامت نبی اکرم (ص) (خیابان شهید رجایی)،   مرکز جامع سلامت صاحب الزمان (ص) (صلح آباد)، مرکز جامع سلامت قدس (ریشهر)، مرکز جامع سلامت حضرت زینب (س) (سر راه دواس)، آماده ارائه خدمت به بوشهری‌ها هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: همه افراد بالای ۱۸ سال که از زمان تزریق واکسن شود واکسن دوز اول و دوم شان بیش از ۶ ماه گذشته باشدر است دوز یادآور را دریافت کنند

ملکی زاده بابیان اینکه اکنون زیرگروه‌های امیکرون سویه‌های غالب در دنیا هستند، تصریح کرد:  بیشتر کشورهای اروپایی اکنون درگیر هستند زیر سویه ba ۴ و ba ۵ ba ۱ ,ba ۲ هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون با یک سویه جدیدکرونا سرو کار نداریم، بیان کرد: اکنون با زیر سویه‌ها سر و کار داریم که بیشتر ناشی از جهش‌هایی است که بنا بر شرایط و اقتضائات ایجاد شده است و بر اساس آن باعث بیماری زایی می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر لزوم استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و به ویژه دریافت واکسن تاکید کرد.

به گفته ملکی‌زاده، افرادی که علائم بیماری دارند فکر نکنند که با یک سرماخوردگی ساده روبه‌رو هستند، فرض را بر کرونا گرفته و مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا به دیگر افراد جامعه این بیماری را انتقال ندهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: فردی که دارای علامت است در اجتماعات، مناسبت‌ها، تولدها و محل کار قرار نگیرند تا بتوان زنجیره را قطع کرد و یک تابستان داغ و طاقت فرسا در زمینه کرونا را برای دیگران رقم نزند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شرایط و اقتضائات اقتصادی و اجتماعی کشور و دنیا طوری نیست که مثل گذشته تاب آوری داشته باشد، اکنون یک رعایت ساده می‌تواند به همه افراد جامعه کمک کند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر