کد خبر: 136026
A

علی بیگدلی کارشناس سیاست خارجی: برنده سفر جو بایدن به عربستان سعودی، بن سلمان بود

علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی معتقد است که بایدن کمتر از آنکه انتظار می‌رفت در این سفر دستاورد کسب کرد و برنده این سفر نیز محمد بن سلمان بوده است.

علی بیگدلی کارشناس سیاست خارجی: برنده سفر جو بایدن به عربستان سعودی، بن سلمان بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌‌المللی به تحلیل دستاوردهای سفر خارجی جو بایدن به خاورمیانه پرداخت. علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی معتقد است که بایدن کمتر از آنکه انتظار می‌رفت در این سفر دستاورد کسب کرد و برنده این سفر نیز محمد بن سلمان بوده است. بیگدلی  به «نامه نیوز» گفت: « بایدن در اولین سخنرانی خود علی‌رغم استقبال وسیع و گسترده‌ای که از او به عمل آمده بود، هیچ صحبتی از ایران نکرد و این مساله‌ای قابل توجه بود.»

بیگدلی توضیح داد: « گویا بایدن نخواسته درهای مذاکره را ببندد، درحالی که هم نخست‌وزیر و هم رییس‌جمهور رژیم صهیونیستی درباره ایران صحبت کردند، بایدن حرفی نزد. حتی در اورشلیم نیز سخنی نگفت و به نحوی خواست که درهای مذاکره با ایران باز بماند.»

وی افزود: «این رویکرد احتمالا تا حدی موجب ناخشنودی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی شده بود، اما این جالب است که صهیونیست‌ها نتوانستند بایدن را وادار به اتخاذ تصمیم جدی‌تر در قبال ایران کرده و فشار مضاعفی به ما وارد کنند.»

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین گفت: «نکته قابل توجه دیگر در سفر بایدن که حالا به عربستان سعودی رفته است، این است که به نظر من پیروز این سفر محمد بن‌سلمان است. به هرحال او با سرفرازی از آمریکا جدا شد و با وجود اینکه بایدن نسبت به عربستان بدزبانی‌هایی کرد و بن سلمان را قاتل خواند و فشار حقوق بشری را علیه او افزود، الان با توجه به مسائل انرژی ناگزیر شده به دیدار او برود. این سفر به نوعی تایید جانشینی محمد بن‌سلمان نیز است که اهمیت قابل‌توجهی دارد. اما در این باره هم نمی‌توان مصرانه گفت که عربستان سعودی کاملا در اختیار آمریکا قرار گرفته و میزان نفت را افزایش می‌دهد. به این خاطر که اوپک‌پلاس را با روس‌ها نیز امضا کرده است.»

بیگدلی با اشاره به اینکه «این سفر از انتظاری که در سطح جهان می‌رفت، کمتر کارکرد و دستاورد داشت» گفت: «انتظارات فزاینده رژیم صهیونیستی تاکنون پاسخ داده نشده است. بایدن به سایت موشکی رژیم صهیونیستی کمک کرده و کمک معمول آمریکا به رژیم صهیونیستی افزوده شده است اما بایدن با زیرکی خاصی خودش را از زیر فشار مقامات رژیم صهیونیستی رها کرد و علیه ایران حرفی نزد. به هرحال اگر این صحبت را کرده بود ممکن بود که جبهه‌گیری‌های جدیدی در منطقه به وجود آید.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر