کد خبر: 136245
A

نماینده مجلس: قرار نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برگردانده شود

محبی نجم‌آبادی گفت: قرار نیست در گمرکات برای واردات هیچ بازگشتی به ارز 4200 تومانی داشته باشیم و اصلا طرح این موضوع درست نیست‌.

نماینده مجلس: قرار نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برگردانده شود

به گزارش دیده بان ایران؛ بهروز محبی نجم‌آبادی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحثی مبنی بر بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی به گمرکات برای واردات بیان کرد: درحال حاضر مالیاتی در گمرک ها داریم که تحت عنوان حقوق گمرکی تعریف شده است. بر همین اساس درصدی از قیمت کالا را بر حسب  ارز وارد شده به عنوان حقوق ورودی دریافت می‌کنیم.

 

محبی‌نجم‌آبادی تاکید کرد: این دولت نیز با وجود آنکه مصوبه مجلس این بود که درصد مالیات گمرکی باید بر اساس eps و در واقع ارز نیمایی باشد، اما به دنبال بازگرداندن این مالیات به نرخ نیمایی است. زیرا دولت‌ها معتقد هستند که چنین موضوعی باعث افزایش قیمت کالاها به خصوص در مواد اولیه و کالاهای اساسی می‌شود و تاثیر منفی بر اقتصاد و تورم دارد.

عضو کمیسیون بودجه مجلس ادامه داد: لذا دولت قصد دارد این موضوع را که ما درمجلس مصوب کردیم به ارز ترجیحی بازگرداند و لایحه دیگری هم فرستاده تا این 4 درصد را ما به یک درصد برسانیم که باز شبیه همین است.

او گفت: به نظر می‌رسد اگر ما چهار درصد را به یک درصد برسانیم اما بر مبنای eps محاسبه بکنیم تقریبا مالیات گمرکی برابر با همان میزان ارز ترجیحی می شود. بنابراین هیچ بازگشتی به ارز 4200 تومانی نداریم و اصلا طرح این موضوع هم درست نیست‌.

محبی‌نجم‌آبادی خاطرنشان کرد: این موضوع فقط مربوط به حقوق گمرکی آن هم برای یکسری از کالاهای مشخص است. درضمن مالیات گمرکی کالاهای اساسی نیز از ابتدا صفر بوده است.

قرار نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برگردانده شود

این نماینده مجلس افزود: به طور کلی حقوق ورودی از جمع حقوق گمرکی به اضافه سود بازرگانی به دست می‌آید. سود بازرگانی را که دولت خودش تعیین می‌کند و از صفر تا 16 درصد روی کالا می‌آید و مدیریت آن به دست دولت است که بر اساس موقعیت کشور و نیازهایی که در داخل برای بحث صادرات و واردات وجود دارد بالا و پایین می‌شود.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس درانتها توضیح داد: اما در موضوع حقوق گمرکی که ما گفته بودیم 4 درصد و برساس eps باشد، اما دولت می‌گوید که این 4 درصد را بر اساس ارز ترجیحی محاسبه کنیم و یا به جای 4 درصد آن را یک درصد کنیم.

منبع: افکار

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر