کد خبر: 136265
A

گاردین: روسیه با نزدیک شدن به ایران نگران تحریم‌های ثانویه است

روزنامه بریتانیایی گاردین نوشت: مسکو و تهران با وجود منافع مشترک اغلب نسبت به یکدیگر محتاط بوده‌اند، اما اکنون هیچ یک احساس نمی‌کنند که با نزدیک‌تر شدن چیز‌های زیادی برای از دست دادن دارند. روسیه به سختی نگران است که به دلیل روابط خود با ایران با تحریم‌های ثانویه روبرو شود. ایران برای آینده بلندمدت تحریم‌های آمریکا آماده می‌شود.

گاردین: روسیه با نزدیک شدن به ایران نگران تحریم‌های ثانویه است

به گزارش دیده بان ایران؛ گاردین نوشت: تأثیر جنگ روسیه در اوکراین همچنان در سراسر جهان همچنان ادامه دارد. محرک اصلی فعالیت‌های دیپلماتیک در خاورمیانه، یک درگیری نظامی است که هزاران مایل دورتر در حال وقوع است. سفر ولادیمیر پوتین به تهران در روز سه‌شنبه پس از سفر هفته گذشته جو بایدن به عربستان سعودی، اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین داغ شد. رئیس جمهور روسیه با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود هم به صورت دوجانبه و هم در قالب مذاکرات سه جانبه روند آستانه در مورد سوریه دیدار کرد، جایی که ترکیه تهدید به حمله نظامی جدید برای بیرون راندن جنگجویان تحت رهبری کرد‌ها از مرز می‌کند، اما اوکراین در صدر دستور کار قرار داشت.

در ادامه ی این مطلب آمده است: ترکیه می‌خواهد مسکو توافق لغو محاصره دریای سیاه را امضا کرده و اجازه دهد ۲۲ میلیون تن غلات صادر شود. روسیه می‌خواهد روابط خود را توسعه داده و شکست ایالات متحده در انزوای مسکو را برجسته کند. سفیر روسیه در تهران اخیرا اعلام کرد که دو کشور اکنون در یک "قلعه واحد" قرار دارند. ایالات متحده مدعی شده است که ایران قصد دارد صد‌ها پهپاد را برای استفاده در اوکراین به روسیه بفرستد و گازپروم به تازگی یک قرارداد توسعه با شرکت نفت دولتی ایران امضا کرده است.

مسکو و تهران با وجود منافع مشترک اغلب نسبت به یکدیگر محتاط بوده‌اند، اما اکنون هیچ یک احساس نمی‌کنند که با نزدیک‌تر شدن چیز‌های زیادی برای از دست دادن دارند. روسیه به سختی نگران است که به دلیل روابط خود با ایران با تحریم‌های ثانویه روبرو شود. ایران برای آینده بلندمدت تحریم‌های آمریکا آماده می‌شود. هر دو احساس می‌کنند که علیرغم اعلام آقای بایدن مبنی بر اینکه ایالات متحده «نخواهد رفت و خلاء را برای پر کردن چین، روسیه و هند باقی نمی‌گذارد»، منافع این ابرقدرت در منطقه رو به کاهش است در حالی که پوتین دوباره کشورش را به یک نیروی جدی تبدیل کرده است.

تغییر رویکرد بایدن در برابر عربستان سعودی نیز ناشی از جنگ اوکراین است. او متعهد شده که پس از قتل جمال خاشقجی، این کشور را مطرود کند. اما مواضع اخلاقی او نهایتا در هفته گذشته به مشت زدن با ولیعهد - به منظور جلوگیری از دست دادن محترمانه - و اشاره اجباری به حقوق بشر تنزل یافت. آقای بایدن با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر به دنبال کاهش قیمت انرژی و بهبود محبوبیت خود است – اگرچه سعودی‌ها پیشنهادات تولید بیشتر نفت را نادیده گرفته و اهرم مناسبی برای مثبت کردن چهره این دیدار‌ها در اختیار بایدن قرار نداده‌اند.

عدم موفقیت در مذاکرات دوحه درباره توافق هسته‌ای ایران و قرار گرفتن آن در آستانه سقوط، تحت شعاع این دیدار‌ها قرار گرفته است. تهران از زمانی که دونالد ترامپ آمریکا را از توافق خارج و تحریم‌ها را دو برابر کرد، پیشرفت‌های چشمگیری در برنامه خود داشته است. یکی از ناظران دیپلماسی هسته‌ای هشدار داده که تلاش‌ها برای احیای توافق به بن‌بست رسیده است، زیرا ایران که از اقدام ترامپ ضربه خورده، اکنون به دنبال تعهد ایالات متحده برای عدم خروج از این توافق در آینده است.

یکی از دلایل آمریکا در تلاش برای تقویت روابط بین اسرائیل و کشور‌های عربی همین موضوع است. اما این خطر نه تنها باعث نزدیکتر شدن تهران به مسکو می‌شود، بلکه با وجود تغییر مسیر ریاض و تهران به سمت گفتگو، احتمال درگیری در منطقه را نیز تشدید می‌کند که آشفتگی بیشتری در بازار‌های جهانی انرژی ایجاد می‌کند. مهمتر از آن، خطر یک مسابقه تسلیحاتی و بی ثباتی طولانی مدت را افزایش می‌دهد.

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر