کد خبر: 136293
A

بیگدلی: روسیه و ایران از حضور ترکیه در شمال سوریه راضی نیستند

کارشناس روابط بین الملل می گوید: اردوغان تلاش می‌کند با گروگان گرفتن روسیه موقعیت و منزلت خود را هم در ناتو و هم در اتحادیه اروپا و آمریکا بالا ببرد. ایران هم با روسیه مشکلاتی دارد.

بیگدلی: روسیه و ایران از حضور ترکیه در شمال سوریه راضی نیستند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی  ضمن اشاره به اینکه این نشست بعد از سفر منطقه‌ای بایدن و تلاش برای اتحاد علیه ایران، برگزار شده است؛ به نامه نیوز گفت: « ایران تصمیم گرفته با دعوت از این دو کشور، نشست مهمی در تهران برگزار کند. همین احساس را به نوعی اردوغان دارد. اردوغان انتظار داشت که جزو کشورهای عرب حضور داشته باشد ولی به دلیل اختلافات عمیقی که هم با آمریکا و مخصوصا با عربستان سعودی دارد، از او دعوت به عمل نیامده و از طرفی پوتین هم به همین دلیل که می‌خواهد یک نوع ائتلاف منطقه‌ای برای خود ایجاد کند تا بتواند از مشروعیت بیشتری برخوردار باشد.»

وی با بیان اینکه «نقطه تعارض این سه کشور با یکدیگری مساله سوریه است» گفت: «پیشروی‌های ترکیه در مناطق شمالی سوریه، به حاکمیت بشاراسد لطمه می‌زند. نه روسیه و نه ایران از حضور ترکیه در این منطقه راضی نیستند و دیدیم که در جریان حضور اردوغان در تهران نیز در این باره تذکراتی داده شد. به همین خاطر فکر می‌کنم که موضوع آستانه در همین موضوع سوریه خلاصه خواهد شد. ولی آنچه اهمیت دارد، اختلافاتی که بین این سه کشور بر سر موضوعات دیگری مطرح می‌شود.»

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ بیگدلی برخی موارد اختلافی بین سه کشور را مثال زد و گفت: «اکنون ترکیه در یک انزوای سیاسی قرار گرفته و وضعیت اقتصادی بسیار آشفته‌ای دارد و در آستانه کمبود مواد غذایی مخصوصا گندم نیز است. چندی پیش هم کشتی حامل گندم در دهانه بسفر توقیف شد و سر این مساله با روس‌ها اختلاف دارند. از طرف دیگر اختلافاتی با ایران بر سر موضوع آب دارد و تعداد زیاد سدهایی که روی دجله و فرات و حتی ارس زده و از طرف دیگر با روسیه به‌خاطر خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی که کرده، مشکل دارد.پوتین نیز تلاش می‌کند اردوغان را در اردوگاه خودش به عنوان یکی از اعضای مهم ناتو نگه دارد. در عین حال اردوغان تلاش می‌کند با گروگان گرفتن روسیه موقعیت و منزلت خود را هم در ناتو و هم در اتحادیه اروپا و آمریکا بالا ببرد. ایران هم با روسیه مشکلاتی دارد.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «شاید از همه مذاکرات اعم از سه جانبه و یا مذاکرات دوجانبه بین کشورهای حاضر در نشست آستانه، اطلاعات چندانی درز نکند ولی این از اهمیت دیدارهای انجام شده نمی‌کاهد. این ملاقات‌ها به خصوص برای ایران خیلی مهم بود چرا که یکی از این دو کشور عضو ناتو است و یکی هم مایل به رقابت با کنفرانس ریاض که علیه ایران بود». 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر