کد خبر: 136318
A

قتل‌عام بلوط‌ها در سکوت رسانه‌ای

مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: یکی از روش‌های افراد سودجو این است که با تبر یا تیشه ابتدا دور پایین تنه درخت را زخم و آوند‌ها را قطع می‌کنند که به مرور درخت خشک و توسط باد بر زمین می‌افتد.

قتل‌عام بلوط‌ها در سکوت رسانه‌ای

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از صداوسیما، این روز‌ها علاوه بر عوامل طبیعی مانند خشکسالی و تغییرات اقلیمی و همچنین آفت و بیماری که بلای جان جنگل‌های زاگرس شده سود جویان هم دست از سر درختان بنه و بلوط زاگرس اکسیژن ساز برنمی‌دارند و همچنان به قطع درختان می‌پردازند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری فارس گفت: تلاش کرده‌ایم تا هم در بحث آتش سوزی‌ها و هم اضافه کردن قرق بان روند تخریب جنگل‌های زاگرس در استان فارس را جلوگیری کنیم.

صمد نژاد با اشاره به این که سودجویان مجهز به اره‌های شارژی بدون صدا شده‌اند و شبانه در سکوت درختان را قطع می‌کنند گفت: روش دیگری که مرگ درختان را ایستاده و تدریجی رقم می‌زنند این است که با تبر یاتیشه ابتدا دور پایین تنه درخت را زخم و آوند‌ها را قطع می‌کنند که به مرور درخت خشک و توسط باد بر زمین می‌افتد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس افزود: سودجویان عمدتا درختان را برای ایجاد اراضی دیم و همچنین تهیه و فروش زغال قطع می‌کنند.

وی گفت: هرچند کمبود نیروی جنگل‌بان داریم، اما در شهرستان‌ها نیرو‌های موجود با تمام توان برای حفظ جنگل‌های زاگرس تلاش می‌کنند.

صمد نژاد بیان داشت: مردم باید خودشان در حفظ جنگل کوشا باشند.

پیلتن کارشناس منابع طبیعی شهرستان ممسنی هم گفت: جریمه قطع هر درخت حدود چهار میلیون تومان است واین بازدارنده نیست، باز نگری در قوانین حفظ جنگل می‌تواند بازدارنده باشد.

در یکسال گذشته ۲۶۳ تن چوب و ۴۶ تن زغال در فارس کشف و ضبط شده که به گفته کارشناسان منابع طبیعی فارس پنجاه درصد آن از استان‌های همجوار وارد فارس شده است.

وسعت جنگل‌های زاگرس حدود شش میلیون هکتار است که دو میلیون هکتار آن در فارس واقع شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر