کد خبر: 136337
A

فروش پهپاد به روسیه توسط ایران نگران کننده است

فرمانده عملیات نیروی هوایی آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام به بن‌بست رسیده است.

فروش پهپاد به روسیه توسط ایران نگران کننده است

به گزارش دیده بان ایران: الکسوس گرینکویچ، فرمانده عملیات نیروی هوایی آمریکا طی سخنانی در پایگاه هوایی العدید قطر درباره تحولات نظامی در خاورمیانه مدعی شد: ایران احتمالا حملات به آمریکا و متحدانش در منطقه را از سر بگیرد.

گرینکویچ که به عنوان فرمانده عملیات در منطقه تحت پوشش سوریه، عراق و افغانستان منصوب شده است، گفت: ما تحت حمله مداوم نیستیم، اما از برنامه‌های حمله مداوم آگاه بوده و همه در منطقه نگران هستند.

وی درباره ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا در رابطه با ارسال پهپاد به روسیه از سوی ایران گفت که «این وضعیت نگران کننده است».

گرینکویچ هشدار داد که ایران ممکن است حملات خود را علیه آمریکا و متحدانش در منطقه از سر بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران به سرعت در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است، مدعی شد که مذاکرات برجام به بن بست رسیده است.

ادعای فروش پهپاد توسط ایران به روسیه در پی این مطرح می‌شود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود، ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد، که ایران برنامه حمایت نظامی از روسیه را در جنگ اوکراین دارد. اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روس در این زمینه است.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام آمریکایی در حالی است که آمریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

آخرین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌وفصل آخرین مسائل حل نشده در زمینه احیای توافق هسته‌ای، اخیرا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. این مذاکرات نتیجه راه‌گشایی به دنبال نداشت.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روزهای گذشته و پس از انجام شدن این گفت‌وگوها در قطر، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

منبع: انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر