کد خبر: 136365
A

دولت در جلوگیری از فرار مالیاتی موفق نبوده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت تاکنون در جلوگیری از فرار مالیاتی و کشیدن ترمز اقتصاد زیرزمینی که توسط سوداگران و دلالان رهبری می‌شود موفق نبوده است.

دولت در جلوگیری از فرار مالیاتی موفق نبوده است

به گزارش دیده بان ایران: سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره مزیت راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، گفت: راه‌اندازی این سامانه مزیت‌های زیادی از جمله کمک به شفافیت اقتصادی، جلوگیری از فرار مالیاتی، برداشته شدن بار مالیات از روی دوش بخش‌های شفاف اقتصاد، جلوگیری از پولشویی و کمک به عدالت مالیاتی دارد.

وی افزود: درآمدهای مالیاتی دولت باید شفاف شود، با توجه به اینکه درآمد مالیاتی جزو دومین یا سومین درآمد مهم دولت است باید مودیان مالیاتی شناسایی و مالیات به صورت عادلانه از آنها اخذ شود. یکی از مشکلاتی که با اجرای این سامانه برای اصناف پدید آمده، این است که حساب شخصی و کاری آنها با یکدیگر مختلط بوده و هم اکنون با سامانه مودیان مالیاتی از حسابهای شخصی این افراد هم مالیات اخذ شده که منجر به نارضایتی صنوف شده است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: علاوه بر این اصناف در این چند سال به دلیل کرونا تحریم و تورم افسارگسیخته نتوانسته‌اند درآمد چندانی داشته باشند به همین دلیل در زمینه دریافت مالیات از آنها باید با تساهل و تسامح بیشتری برخورد کرد. سازمان امور مالیاتی باید ساماندهی وضعیت مالیات ها را به درستی انجام دهد همچنین برای خود اظهاری اصناف هم ارزش قائل شود.

ذاکر بر اهمیت احترام به اصناف و اتحادیه‌های مربوط به شغل‌های موجود در کشور نیز تاکید کرد و گفت: اگر به این شیوه عمل شود هم منبع درآمد برای دولت ایجاد می‌شود و هم اعتماد مردم جلب می‌شود. درآمد مالیاتی  نوع درآمد پایدار برای دولت محسوب می‌شود و هر چقدر هم میزان آن پایین باشد که نیست، باز هم یک منبع پایدار و دائمی برای اداره امور دولت خواهد بود و چه بسا با این درآمد مالیاتی تحریم‌ها خیلی بر وضعیت کشور اثرگذار نباشد. اما درآمد نفتی این چنین نیست و تحریم‌ها و مسائل سیاسی و اقتصادی جهان بر این درآمد تاثیر گذار است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تاکنون با اعمال شیوه ممیزمحور مالیاتی بی‌عدالتی مالیاتی در کشور حاکم بود و مودیان مالیاتی اعتراض زیادی به مالیات خود داشتند، گفت: زیرا ممیزهای مالیاتی بعضا به صورت علی‌الراس و سلیقه‌ای اقدام به تعیین مالیات برای اشخاص می‌کردند. به عنوان مثال برای دو مغازه با درآمد یکسان مالیات متفاوتی منظور می‌کردند. اما با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی و الکترونیکی شدن مسائل خطای انسانی در تعیین مالیات از بین می‌رود و عدالت مالیاتی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: دولت تاکنون در جلوگیری از فرار مالیاتی و کشیدن ترمز اقتصاد زیرزمینی که توسط سوداگران و دلالان رهبری می‌شود موفق نبوده است. برای جلوگیری از این اقتصاد زیرزمینی دولت باید از سازمان اطلاعات سپاه قوه قضاییه و دادگستری استفاده کند تا جلوی این اقتصاد گرفته شود و به سمت پرداخت مالیات هدایت شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: ما فشار مالیات را بر روی بخش‌های شفاف  و ضعیف و فقیر وارد می‌کنیم؛ و در مقابل افرادی که فرار مالیاتی دارند اقتصاد زیرزمینی را در کشور شکل داده‌اند و نامی از آنها در فهرست فعالیت‌های اقتصادی کشور نیست را رها می‌کنیم و میلیاردها دلار پول به این وسیله این افراد از کشور خارج می‌شود. در مقابل میلیون‌ها نفر است مردم در جامعه را ناراضی می‌کنیم.

این نماینده مجلس گفت: مردم عادت دارند که حاکمیت هرچه بگوید به آن عمل کنند و عمل نکردن به آن را دارای مشکل می‌دانند. ولی حاکمیت نیز نباید به شعور مردم توهین کند و بگذارد بخشی از اقتصاد به صورت زیرزمینی فعالیت کند و مالیاتی هم نپردازد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ما با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی می‌توانیم به درآمد پایدار و بالای مالیاتی در کشور دست پیدا کنیم و به این وسیله کشور با نیز همانند سایر کشورهای توسعه یافته با درآمد مالیاتی اداره شود اما این مسئله به مقداری زمان نیاز دارد گفت: با راه‌اندازی این سامانه نباید کوچکترین زمینه بی‌اعتمادی را در بین مردم ایجاد کرد. اما وقتی مردم ببینند که از تمام بخش‌های کشور مالیات به صورت عادلانه اخذ می‌شود مردم هم به سیستم اعتماد خواهند کرد و هم مالیات را با رضایت پرداخت می‌کند.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر