کد خبر: 136908
A

روسیه هزاران داوطلب را برای حضور در ارتش اوکراین استخدام می کند

در سرتاسر روسیه، گردان‌های داوطلب برای اعزام به جنگ اوکراین تشکیل می‌شوند و به «عملیات نظامی ویژه» که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در ماه فوریه اعلام کرد، می‌پیوندند.

روسیه هزاران داوطلب را برای حضور در ارتش اوکراین استخدام می کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از سی ان ان  از مورمانسک در دایره قطب شمال گرفته تا پرم در اورال و منطقه پریمورسکی در خاور دور روسیه، این تماس به گوش می رسد و هم میهن پرستی و هم کیف پول روس ها را به خود جلب می کند.

تجربه نظامی مرتبط همیشه مورد نیاز نیست. در مجموع، تحلیلگران تخمین می زنند که ممکن است بیش از 30000 داوطلب بسیج شوند تا درجات روسی را تکمیل کنند که در اثر پنج ماه نبرد کاهش یافته است - بین یک چهارم تا یک سوم نیروهای اعزام شده برای پیروزی در منطقه شرقی دونباس، جایی که اکثر داوطلبان در آن حضور دارند. به احتمال زیاد ارسال می شود هفته گذشته، ریچارد مور، رئیس MI6، سرویس اطلاعاتی مخفی بریتانیا، به جیم اسکیوتو از سى ان ان  گفت: «روس‌ها در چند هفته آینده به‌طور فزاینده‌ای برای تامین نیروی انسانی و مواد با مشکل مواجه خواهند شد».

پوتین مدت‌هاست که در برابر ایده بسیج عمومی در روسیه مقاومت کرده است و فراخوان بهار امسال مشابه آن در سال 2021 بود. این گردان‌ها یکی از راه‌های افزایش نیروی انسانی نظامی روسیه بدون چنین اقدام شدیدی هستند. همچنین به نظر می رسد که آنها بر روی مناطق فقیرتر و منزوی تر متمرکز شده اند و از فریب پول نقد سریع استفاده می کنند. اینکه این گردان ها چه تاثیری می توانند داشته باشند، یک سوال باز است. واحدهای داوطلب چچن نقش بزرگی در کمپین دونباس، به ویژه در ماریوپل، ایفا کرده اند. اما آنها نسبتاً مجهز هستند و تجربه نظامی زیادی دارند. گردان هایی که در جاهای دیگر جمع می شوند به وضوح این کار را نمی کنند.

کاترینا استپاننکو، محقق روسیه در مؤسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، می‌گوید: برخی از گردان‌ها منحصراً در عملیات‌های پشتیبانی رزمی و پشتیبانی رزمی (مانند گردان‌های لجستیکی یا سیگنال) شرکت خواهند کرد، در حالی که برخی دیگر واحدهای نظامی از قبل موجود را تقویت می‌کنند یا گردان‌های رزمی را تشکیل می‌دهند

اما او می افزاید: "بعید است که آموزش کوتاه مدت داوطلبان بدون تجربه قبلی را به سربازان موثر در هر واحد تبدیل کند." سى ان ان  نظر وزارت دفاع روسیه در مورد برنامه گردان داوطلبانه را جویا شده است.

میهن پرستی -- و پول نقد

استپاننکو می گوید که این روند از مسکو هدایت می شود. طبق گزارش ها، کرملین به همه 85 تابع فدرال روسیه (مناطق فدراسیون روسیه به علاوه کریمه و سواستوپل اشغالی) دستور داده است که گردان های داوطلب را برای اجتناب از اعلام بسیج جزئی یا کامل در روسیه استخدام کنند.

اما انتظار می رود که مناطق به تامین مالی این استخدام کمک کنند، که به گفته او "فشار سنگینی بر بودجه منطقه وارد می کند." استپاننکو گفت، برای مثال، کراسنویارسک در سیبری مجبور شد حدود 2 میلیون دلار برای این پروژه کنار بگذارد. شرایط لازم برای عضویت در هر مکان متفاوت است. یکی از بروشورهای آنلاین در کازان در تاتارستان گفت: "ما از مردان زیر 49 سال که قبلا در ارتش خدمت کرده اند دعوت می کنیم و قراردادی به مدت 4 ماه در تخصص نظامی شما ارائه می دهیم."

این پوستر استخدام، از "مردان واقعی" تا 49 سال برای پیوستن به مبارزه در اوکراین، نوید دستمزد بالا و همچنین آموزش و بیمه را می دهد. در جاهای دیگر، مردان تا 60 سال بدون سابقه کیفری واجد شرایط هستند. اغلب نیازی به تجربه نظامی قبلی که در اعلامیه های آنلاین ذکر شده است وجود ندارد. پست پرم - تحت عنوان "یک شغل برای مردان واقعی" - به دنبال "میهن پرستان شجاع، جسور، شجاع، با اعتماد به نفس، خارق العاده، وطن پرست ملت ما" است.

بر اساس این پست ها، حدود یک ماه برای آموزش در نظر گرفته شده است - نه برای شرایطی که در آن افراد استخدام شده تجربه نظامی کمی دارند یا اصلاً تجربه نظامی ندارند. بر اساس خط مشی استاندارد وزارت دفاع روسیه، همه افرادی که قرارداد امضا می کنند باید چهار هفته آموزش تسلیحات ترکیبی داشته باشند. مشخص نیست که آیا همان رژیم به همه داوطلبان تعمیم داده می شود یا خیر. بر اساس پست‌های رسانه‌های اجتماعی، برخی از گردان‌های داوطلب قبلاً از محل تمرین مولینو در نزدیکی نیژنی نووگورود عبور کرده‌اند.

قراردادهای داوطلبان معمولاً از چهار ماه تا یک سال است. آنها وعده دستمزدهای بسیار بالاتر از میانگین در مناطق روسیه را می دهند. به عنوان مثال، گردان هایی که در پرم و منطقه غربی روسیه کیروف تشکیل می شوند، درآمدی از 300000 روبل ماهانه (حدود 5000 دلار) دارند، در حالی که در باشقیرستان، نزدیک مرز قزاقستان، حداقل 280000 روبل است. به داوطلبان باشقیر از باشقیرستان وعده 8000 روبل اضافی در روز برای عملیات رزمی داده شده است. در بیانیه ای که در کانال های رسانه های اجتماعی در باشقیرستان منتشر شد، آمده است: "در طول تابستان می توانید به راحتی حدود یک میلیون روبل درآمد داشته باشید!"

داوطلبان در یک دوره آموزشی چهار هفته‌ای در منطقه پریمورسکی، در شرق دور روسیه شرکت می‌کنند و نحوه تیراندازی و سایر مهارت‌های اولیه نظامی را می‌آموزند. مزایای دیگری نیز وجود دارد. در پرم و کیروف، به فرزندان داوطلبان وعده پذیرش ترجیحی در دانشگاه ها داده می شود. به داوطلبان وضعیت "جانباز رزمی" داده می شود و به آنها کمک هزینه مادام العمر و تخفیف در مسکن و حمل و نقل داده می شود.

و یک مقیاس غرامت برای تلفات میدان جنگ وجود دارد، در برخی موارد بیش از 3 میلیون روبل برای آسیب جدی. اگر یک داوطلب کشته شود، خانواده آنها 12.4 میلیون روبل از بودجه فدرال و 2 میلیون روبل از منطقه دریافت خواهند کرد. برخی از داوطلبان به نشریه آنلاین ورستکا گفتند که انگیزه آنها دستمزد است تا مثلاً بتوانند خانه بسازند. به نظر می رسد دیگران از میهن پرستی الهام گرفته اند. به نظر می رسد برخی به سادگی خواهان یک ماجراجویی هستند.

یکی از آنها به نام ویتالی به ورستکا گفت: "من به دستاوردهای اجدادمان احترام می گذارم و تماشای تفکیک آنها برایم سخت است. و البته پاداش خوشایندی در قالب پرداخت هایی که دولت ارائه می دهد وجود دارد." برخی دیگر به ورستکا گفتند که از آنها الهام گرفته شده اند تا اوکراین را از شر نازیسم خلاص کنند، که نشانه ای از قدرت رسانه دولتی روسیه است که بی وقفه این تصور را که اقدام روسیه نازی زدایی از اوکراین است را مختل کرده است.

اگر تمام مناطق روسیه هر یک یک گردان تولید کنند، هزینه قابل توجهی خواهد بود. کاترینا استپاننکو تخمین می زند که یک واحد 400 نفره 1.2 میلیون دلار در ماه هزینه دستمزد دارد که به گفته او با توجه به اینکه این برنامه واحدهای نخبه تولید نمی کند، گران است.

از قطب شمال تا آسیای مرکزی

داوطلبان چچنی اولین کسانی بودند که بلافاصله پس از شروع تهاجم وارد اوکراین شدند. گردان وستوک در ماریوپل، جایی که به طور برجسته در عملیات پیاده نظام شرکت داشت، اقدامی انجام داد. رهبر چچن، رمضان قدیروف، مکرراً گردان وستوک را شیر می کرد. در پایان ماه آوریل، قدیروف در کانال تلگرامی خود گفت که "صدها سرباز شجاع از گوشه های مختلف کشور عظیم ما تصمیم گرفته اند بخشی از ارتش آزادیبخش روسیه شوند."

و در ماه مه، او گفت که 200 "جنگجوی حسن نیت" از دانشگاه نیروهای ویژه روسیه در گودرمس فارغ التحصیل می شوند و هر هفته به اوکراین می روند. بر اساس برخی برآوردها، حدود 8000 چچنی برای جنگ به اوکراین رفته اند. آنها به شدت در کارزارهای تصرف سورودونتسک و لیسیچانسک شرکت داشته اند. داوطلبانی از بوریاتیا در خاور دور روسیه نیز در مراحل اولیه حضور داشتند. چندین نفر کشته شده اند، از جمله یک نفر که به خاطر جنگ در سوریه شناخته شده است.

اخیراً سایر مناطق روسیه افزایش یافته اند. یکی از موارد برجسته جمهوری باشقورتستان است. یک افسر بازنشسته نیروی دریایی به نام آلیک کمالتدینوف در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که برای یک گردان داوطلب استخدام می کند زیرا "بشکریه همیشه ستون ایالت ما در شرایط سخت بوده است... بیایید از کشور خود و رئیس جمهور خود ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین حمایت کنیم نه با کلمات اما با عمل!"

رادی حبیروف، فرماندار باشقورتستان هفته گذشته در تلگرام پست کرد: "امروز ما دومین گردان باشقیر را به سمت دونباس می بینیم." بنابراین بیش از 800 داوطلب که همگی فرزندان باشقیرستان هستند برای دفاع از کشور ما و دونباس برادر خواهند رفت. مناطق دیگری که شروع به جمع آوری گردان های داوطلب کرده اند عبارتند از چلیابینسک در اورال و پریمورسکی در خاور دور روسیه. عکس های نزدیک به 300 داوطلب چلیابینسک هفته گذشته منتشر شد.

رئیس دفتر استخدام در تاتارستان، اوگنی توکماکوف، در یک کنفرانس خبری گفت: "گردان ها باید فقط از بومیان تاتارستان تشکیل شوند تا بتوانند به صفوف بپیوندند، شانه به شانه بایستند، یکدیگر را بشناسند." چندین واحد از جنگجویان قزاق نیز در حال تشکیل هستند -- با توجه به اینکه در سال 2014 به طور برجسته در شرق اوکراین حضور داشتند، جای تعجب نیست. منطقه اورنبورگ قبلاً سه گردان قزاق را به جنگ فرستاده است. سرعت جذب نیرو در حال افزایش است -- طی چند روز گذشته مناطق مورمانسک در دایره قطب شمال و تیومن در غرب سیبری تشکیل واحدهای داوطلب را اعلام کردند.

جمعیتی با تفنگ

اینکه چگونه این گردان ها - که بیشتر آنها کوچکتر از یک گردان معمولی هستند - در عملیات روسیه ادغام خواهند شد هنوز مشخص نیست. واحدهای تاتار و باشقیر به گردان های تفنگ موتوری تبدیل خواهند شد. به گفته مقامات منطقه، گردان داوطلبی که در منطقه پریمورسکی پرورش یافته است، فقط از ساکنان محلی تشکیل می شود و به حمایت از تیپ 155 تفنگداران دریایی گارد خواهد رفت. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد کمبود نیروی انسانی روسیه در اوکراین در حال افزایش است.

مرکز مقابله با اطلاعات نادرست اوکراین می گوید که برای بیش از 20000 نیروی قراردادی روسی در مراکز استخدامی منطقه ای شغل خالی پیدا کرده است. گزارش‌های مداوم مبنی بر اینکه برخی از گروه‌های تاکتیکی گردان مجبور به بازسازی شده‌اند، وجود دارد.

اما همانطور که یک تحلیلگر می گوید، یک گردان چیزی فراتر از "جمعیت با تفنگ" است. استپاننکو از مؤسسه مطالعات جنگ گفت: "این سربازان ضعیف آموزش دیده احتمالا به عنوان خوراک توپ با توجه به رفتار قبلی روسیه با سربازان وظیفه و واحدهای نیابتی استفاده خواهند شد." تصور اینکه چگونه این گروه‌های نامتجانس بدون آگاهی از فضای نبرد و مهارت‌های نظامی زنگ‌زده یا بی‌وجود بر درگیری تأثیر می‌گذارند، دشوار است. وظیفه پیاده نظام در میان نیروهای روسی عمدتاً تصرف مکان هایی بوده است که قبلاً توسط آتش غیرمستقیم از بین رفته بودند.

استپاننکو گفت، با این وجود، روس‌ها "به دریافت خسارات سنگین بدون به دست آوردن زمین ادامه می‌دهند. بنابراین آنها نیاز به جریان دائمی نیروی انسانی روسیه برای جبران خسارات خود دارند." ارتش اوکراین تشکیل یگان ها را دنبال می کند. وادیم اسکیبیتسکی، سخنگوی اداره اطلاعات اصلی، گفت روسیه در حال برنامه ریزی برای تشکیل 16 گردان جدید تا پایان ماه جولای است. او به پورتال آنلاین Krym.Reali گفت: «طبق برآوردهای ما، در هر منطقه، از جمله کریمه، حدود 4000 نفر خواهند بود.» اسکیبیتسکی به سی ان ان تایید کرد که اظهارات وی به طور دقیق گزارش شده است اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر