کد خبر: 136927
A
کنعانی:

احتمالا در آینده نزدیک شاهد دور جدیدی از مذاکرات خواهیم بود

پس از تبادل پیام‌هایی که در هفته‌های اخیر رخ داد و بررسی‌هایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شد این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات به نتیجه‌ای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم.

احتمالا در آینده نزدیک شاهد دور جدیدی از مذاکرات خواهیم بود

به گزارش دیده بان ایران: «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر در عراق با بیان اینکه به صورت طبیعی تحولات جاری در عراق را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه تاکید داشته و دارد و معتقد است امنیت عراق امنیت ایران و منطقه است. به تحولات این کشور با حساسیت اهتمام داشته و مسائل را دنبال می‌کنیم. تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌های مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

وی افزود: ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و معتقد است که گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر نیرو به افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند نیز تاکید کرد: بحث حق‌آبه موضوع بسیار مهمی است که رئیس جمهوری نیز اخیرا تاکید مضاعفی بر آن داشته است. اهتمام هیأت حاکمه سرپرستی در این خصوص نشانگر التزام مقامات این کشور به توافقات مشترک است. در وزارت خارجه موضوع را دنبال می‌کنیم وزیر خارجه بعد از تاکید و دستور رئیس جمهور با وزیر خارجه موقت افغانستان صحبت و بر این موضوع تأکید کرد.

کنعانی در ادامه درباره مذاکرات در وین نیز گفت: ایران همواره در مسیر مذاکرات بوده و روند مذاکرات را برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران منطقی و معقول می‌دانیم.

وی افزود: در روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شده و آقای بورل متنی مبتنی بر مذاکرات گذشته پیشنهاد داده که طرف‌ها هم آن را دریافت کرده‌اند. طرف ایرانی متن و پیشنهادات را به دقت مورد بررسی و نقطه نظرات خود را ارائه داده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه در این میان شاهد تحرک طرف‌های دیگری هم بودیم و گفت‌‌وگوی مفصل رئیس جمهوری فرانسه با رئیس جمهوری کشورمان در همین خصوص بود، تاکید کرد: طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها تلاش کرد و همزمان هم تلاش‌هایی از سوی برخی مقامات از جمله وزرای خارجه انجام شد و در تماس‌های تلفنی با امیرعبداللهیان دیدگاه‌ها و ابتکاراتی متمرکز بر نزدیک کردن دیدگاه‌ها با یکدیگر مطرح شد.

وی ادامه داد: ما در جایگاه خود از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال کرده و همواره واکنش مثبت نشان داده‌ایم. تا به امروز نیز همواره مبدع و منعطف بودیم و در میز مذاکرات حضور یافته‌ایم.

کنعانی تصریح کرد: پس از تبادل پیام‌هایی که در هفته‌های اخیر رخ داد و بررسی‌هایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شد این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات به نتیجه‌ای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم. باید تأکید کنم این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که برای دستیابی به توافق منطقی معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهد و از طرح موضوعات غیرمرتبط خودداری کند.

کنعانی گفت‌: ایران دستیابی به توافق را راهبردی جدی تلقی کرده و به مذاکرات نگاه تاکتیکی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تامین سوخت لبنان توسط ایران نیز بیان کرد: در جریان شرایط سخت مردم لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفته و شرایط اقتصادی لبنان را به گونه‌ای رقم زدند که مردم این کشور در رنج هستند.

وی ادامه داد: ما از این وضعیت ناراحت هستیم و اگر امکان و توانی داشته باشیم به ملت و دولت لبنان در چارچوب مناسبات دوستانه و برادرانه کمک می‌کنیم. چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارائه شود ایران هم با نگاه مثبتی آمادگی دارد تامین سوخت را با مقامات دولت لبنان گفت‌وگو کند.

این دیپلمات درباره تلاش قطر و عمان در بحث مذاکرات ایران و آمریکا بیان کرد: برخی کشورهای دوست در منطقه در ارتباط با موضوع هسته‌ای انگیزه‌های مثبتی دارند و در این زمینه نقش آفرینی و ارائه پیشنهاد می‌کنند و قطر و عمان از جمله کشورهایی هستند که همواره رابطه خوب و نزدیکی با آنها داشته‌ایم و علاقه‌مند به ایفای نقش مثبتی در مسائل جاری هستند.

کنعانی درباره شرایط مذاکرات ایران و عربستان گفت: اراده مثبت در دو طرف دیده می‌شود و ما فاز جدیدی از گفت‌وگوها را بین دو کشور با نقش مثبت برادران در عراق آغاز می‌کنیم. زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها تعیین نشده اما امیدواریم شرایط در عراق به سمت مثبت پیش برود و دوستان ما در عراق هم نقش سازنده قبلی را در این چارچوب ایفا کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر