کد خبر: 137343
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۵۷؛

از تظاهرات شبانه در چند نقطه تهران تا باز شدن مجدد سینماها پس از ۹ روز اعتصاب

صفحه نخست روزنامه اطلاعات ۴۴ سال قبل امروز، ۱۹ مرداد سال ۱۳۵۷ را در گزارش امروز دیدبان تاریخ می خوانید، این روزنامه در ۲۸ صفحه به اضافه ۱۶ صفحه ضمیمه نهج البلاغه منتشر شده بود.


از تظاهرات شبانه در چند نقطه تهران تا باز شدن مجدد سینماها پس از ۹ روز اعتصاب

به گزارش دیدبان تاریخ صفحه نخست روزنامه اطلاعات ۴۴ سال قبل امروز، ۱۹ مرداد سال ۱۳۵۷ را در گزارش امروز دیدبان تاریخ می خوانید، این روزنامه در ۲۸ صفحه به اضافه ۱۶ صفحه ضمیمه نهج البلاغه منتشر شده بود. 

IMG_20220810_073547_624

دولت مقدمات انتخابات آزاد را فراهم کرده است. این خبری است به نقل از وزیر کشور که به عنوان تیتر یک روزنامه امروز انتخاب شده است. از جمله تیترهای مهم دیگر امروز روزنامه میتوان به افزایش حقوق کارمندان بازنشسته از امسال، آتش سوزی در سالن کنفرانس دانشگاه پهلوی، کاهش کرایه خانه در تهران و اینکه زمین در تهران و اطراف آن مطلقا خریدار ندارد به همراه خبر احداث پل ۳ طبقه در بزرگراه شاهنشاهی و محکوم شدن ۱۰ تن از شرکت کنندگان در آشوبهای تبریز اشاره کرد. روزنامه را ورق زده و به صفحه چهارم که مربوط به اخبار داخلی است می رویم. باز شدن سینماها پس از چند روز اعتصاب و تظاهرات در چند منطقه تهران از جمله خبرهای جالب توجه این صفحه است که متن کامل هر دو خبر فوق بدین شرح است؛

IMG_20220810_073551_788

۱- پس از ۹ روز که از تعطیلی سینماها گذشت، امروز بالاخره سینماداران تهران سینماهای خود را باز کردند و سر در سینماها که در روزهای اخیر از پلاکاردهای فیلمها خالی شده بود مجددا با آفیش ها و پلاکاردهای فیلم های مختلف پر شد. از اولین ساعات امروز می شد مردمی را دید که بطور پراکنده در مقابل سینماها مشغول تماشای تصاویر و فیلم ها و آفیش ها هستند. 

سینماداران در پی تعیین دو مهلت ده و پانزده روزه بالاخره پس از به پایان رسیدن مهلت دوم اعتصاب خود را آغاز کردند. علت این اعتصاب رد تقاضای سینماداران مبنی بر افزایش قیمت بلیط سینماها بود که از جانب وزارت فرهنگ و هنر رد شده و در کمیسیون عالی حزب رستاخیز با آن موافقت شده بود. 

این مساله در حالی بود که ظاهرا  وزارت فرهنگ‌و هنر با طرح ۹ ماه قبل سینماداران برای افزایش بلیت موافقت کرده ولی اجرای این طرح از ۹ ماه پیش تاکنون به تعویق افتاده و به مرحله اجرا درنیامده است.

IMG_20220810_073557_101

۲- شب گذشته در چند منطقه تهران پس از اتمام برنامه مساجد عده ای دست به تظاهرات زدند و شیشه های تعداد زیادی مغازه، بانک و سینما را شکستند. ساعت ۱۱/۳۰ دقیقه شب گذشته بعداز اتمام برنامه مسجد امام حسین(ع) واقع در میدان فوزیه، عده ای از شرکت کنندگان دست به تظاهرات زده و تعدادی از شیشه های مغازه های اطراف و شیشه های سینما نپتون وهمچنین بانکهای سر راه خود را شکستند و سرانجام با مداخله مامورین کلانتری ناحیه ۶ متفرق شدند. 

شب گذشته همچنین تعداد زیادی که در مقابل مسجد قباد واقع در قلهک اجتماع کرده بودند در این محل دست به تظاهرات زده و به طرف کلوپ آمریکایی ها هجوم بردند و تعداد زیادی از شیشه های آنرا شکستند. ضمنا مامورین پاسگاه ۱۷، دو نفر را که در یک اتوبوس ۲ طبقه مشغول نوشتن شعار بودند دستگیر کردند. 

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر