کد خبر: 137369
A

چرا حماس در درگیری اخیر با اسراییل وارد نشد؟

سی ان ان نوشت: جنبش حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد در درگیری نظامی اخیر بین جهاد اسلامی با اسراییل مداخله نظامی نکرد.

چرا حماس در درگیری اخیر با اسراییل وارد نشد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه خبری سی ان ان آمریکا با ارایه تحلیلی در این باره نوشت: به گفته تحلیلگران و مقامات اسراییلی، یک دلیل این است که هنوز تنها 15 ماه از درگیری سال 2021 بین حماس و اسراییل (جنگ موسوم به سیف القدس) می گذرد که منجر به خسارات و تلفات قابل توجهی به حماس در غزه شد.

فلسطینی ها هنوز در حال بازسازی خانه های خود هستند و حماس در حال بازسازی زرادخانه موشکی خود است. دولت اسراییل همچنین بر این باور است که افزایش تعداد مجوزهای داده شده برای ورود فلسطینی ها از غزه به اسراییل برای کار موفقیت آمیز بوده است و حماس نخواسته با ورود به جنگ، مجوز کار شهروندان غزه در اسراییل باطل شود.


اسراییل و مصر از سال 2007 غزه را از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی بسته اند و دسترسی به غزه در 15 سال گذشته برای جابجایی ساکنان و جریان کالا با محدودیت های شدیدی روبروست.


اگر در این درگیری موشک های حماس شلیک می شد، اسراییل مرزها را می بست و هزاران غزه ای با مجوز نمی توانستند در اسراییل کار کرده وحقوق دریافت کنند. روز دوشنبه، یک مقام ارشد دیپلماتیک اسراییل گفت حماس "یک دشمن است نه شریک... اما ما می توانیم همکاری هایی را عمدتا از طریق مصر برای بهبود وضعیت در غزه انجام دهیم."


اولین تست امنیتی بزرگ لاپید


درگیری اخیر همچنین اولین آزمایش نظامی بزرگ برای "یاییر لاپید" نخست وزیر موقت اسراییل بود. بر خلاف سلف خود "نفتالی بنت"، لاپید تجربه نظامی چندانی ندارد، اما مانند دیدار ماه گذشته با جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، جنگ اخیر 3 روزه با جهاد اسلامی، لحظه دیگری برای لاپید بود که شبیه یک نخست وزیر واقعی به نظر برسد - تصاویری که لاپید احتمالا امیدوار است اسراییلی ها در انتخابات ماه نوامبر امسال به خاطر داشته باشند.


این درگیری همچنین پیشرفت دیگری را به همراه داشت، البته در مقیاسی کوچکتر: نخست وزیر سابق، رهبر کنونی اپوزیسیون بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه با لاپید دیدار کرد تا یک گزارش امنیتی در مورد این جنگ 3 روزه دریافت کند.
این اولین جلسه توجیهی امنیتی او از زمان خروج نتانیاهو از قدرت بود - اگرچه طبق قانون قرار است این یک رویه استاندارد باشد. نتانیاهو تا آخر این هفته این جلسات را تحریم کرده بود.پس از این دیدار، نتانیاهو گفت که "از دولت، ارتش اسراییل و نیروهای امنیتی حمایت کامل می کند."

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر