کد خبر: 137515
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۵۸؛

شرایط جدید چگونگی فعالیت خبرنگاران خارجی در ایران اعلام شد

اخبار و گزارش های مهم روزنامه اطلاعات سه شنبه ۲۳ مرداد سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به نظرات مقامات عالی کشور درباره حوادث دو روز اخیر که در آن صهیونیسم و ساواک را مسئول دانسته اند. راهپیمایی یک میلیون نفری در تهران در حمایت از اقدامات دادستانی انقلاب درباره تایید توقیف روزنامه آیندگان به همراه تصویری از این تجمع و دستور جلب متین دفتری رضا مرزبان در کنار خبرهای به ۱۰ سال زندان محکوم شدن سازنده مجسمه های شاه مخلوع و تیراندازی و تشنج در اطراف ساختمان جنبش ملی مجاهدین و اعلام روز ۲۸ مرداد بعنوان آغاز به کار مجلس خبرگان قانون اساسی در این صفحه روزنامه به چشم می خورند.

شرایط جدید چگونگی فعالیت خبرنگاران خارجی در ایران اعلام شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست چاپ دوم روزنامه ۱۲ صفحه ای اطلاعات روز سه شنبه ۲۳ مرداد سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به نظرات مقامات عالی کشور درباره حوادث دو روز اخیر که در آن صهیونیسم و ساواک را مسئول دانسته اند. راهپیمایی یک میلیون نفری در تهران در حمایت از اقدامات دادستانی انقلاب درباره تایید توقیف روزنامه آیندگان به همراه تصویری از این تجمع و دستور جلب متین دفتری   رضا مرزبان در کنار خبرهای به ۱۰ سال زندان محکوم شدن سازنده مجسمه های شاه مخلوع و تیراندازی و تشنج در اطراف ساختمان جنبش ملی مجاهدین و اعلام روز ۲۸ مرداد بعنوان آغاز به کار مجلس خبرگان قانون اساسی در این صفحه روزنامه به چشم می خورند.

 شرایط فعالیت خبرنگاران خارجی در ایران تیتر دیگری در نیم تای پایینی صفحه نخست است که متن کامل خبر که در صفحه دوم روزنامه امروز منتشر شده‌ بدین شرح است؛

خبرگزاری پارس به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داده است؛ وزارت ارشاد ملی ایران دیروز با انتشار یک اساسنامه ۱۴ ماده ای که حکم قانون را دارد فعالیت خبرنگاران خارجی در ایران را تحت نظم دقیقی درآورد. به موجب این آئین نامه، خبرنگاران دائمی روزنامه ها یا خبرگزاریهای خارجی باید دو ماه قبل از ورود به ایران درخواست خود را تسلیم سفارت ایران در کشورشان کنند. 

خبرنگاران باید فعالیت خود را بعد از دریافت کارت مطبوعاتی از وزارت ارشاد ملی که ۳ ماه اعتبار داشته و قابل تجدید است آغاز کنند. فرستاده های مخصوصی که مدت توقف آنان در ایران کوتاه است(کمتر از ۱۵ روز) نیاز به مراجعه قبلی به سفارت ایران در کشورهایی که مقیم آن هستند ندارند. آنها می توانند به محض ورود به ایران برای فعالیت به وزارت ارشاد ملی مراجعه و یا درخواست تمدید اقامت کنند.

photo_2022-08-13_18-35-45

وزارت ارشاد ملی از کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی خواسته است که خبرنگار فاقد کارت مطبوعاتی را نپذیرد و اگر مصاحبه ای انجام میشود باید با حضور نماینده آن وزارتخانه یا راهنمای وزارت ارشاد ملی انجام گیرد.

 در اساسنامه تصریح شده است که روزنامه نگار باید با سوگندی که یاد می کند متعهد شود که حقیقت را خواهد نوشت و آن را قلب نخواهد کرد و باید از شایعه پراکنی و هر نوع فعالیتی که ممکن است موجب نفاق و پراکندگی شود خودداری کند. خبرنگارانی که مفاد اساسنامه را رعایت نکنند در دادگاههای ایرانی و بین المللی تعقیب خواهند شد.

photo_2022-08-13_18-36-16

وزارت ارشاد ملی خاطرنشان کرده است؛ که هر روزنامه نگار بعد از نخستین هشدار مقامات بطور اتوماتیک اخراج خواهد شد و مسئولیت انتشار هر نوع خبر دروغ بوسیله یک ارگان مطبوعاتی مستقیما متوجه  نماینده آن در ایران خواهد بود.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر