کد خبر: 137581
A
روزنامه گردی #دیدبان_تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۵۷؛

سفر رهبر حزب کمونیست چین به ایران

تیتر ها و اخبار وزنامه کیهان ۲۴ مرداد سال ۱۳۵۷ را بخوانید. سخنان فرماندار نظامی اصفهان درباره تعقیب عاملان پشت پرده بلوای خونین اصفهان تیتر یک این شماره روزنامه است و اینکه واحدهای مسلح برای مقابله با حوادث احتمالی در حال آماده باش هستند. همچنین از قول سخنگوی دولت آمده است که عاملان آشوب مسلحانه اصفهان نقشه وسیعی داشتند. تسلیم ۱۰۱ متهم حوادث خونین شیراز به دادگاههای نظامی، مجروح شدن ۱۰ آمریکایی در انفجار رستوران خوانسالار، آزادسازی ۶۲ زندانی امنیتی به فرمان شاه و بازداشت هژبر یزدانی سرمایه دار معروف و صادر شدن وثیقه ۱۶۰میلیون تومانی برای وی و همچنین خبر پیوند کلیه یک جوان خارجی به یک جوان ایرانی برای نخستین بار در کشور از دیگر خبرهای مهم این نسخه روزنامه هستند

سفر رهبر حزب کمونیست چین  به ایران

به گزارش دیدبان تاریخ؛ روزنامه ۳۶ صفحه ای کیهان امروز سه شنبه ۲۴ مرداد سال ۱۳۵۷ که برابر با دهمین روز ماه مبارک رمضان بود را می بینید. سخنان فرماندار نظامی اصفهان درباره تعقیب عاملان پشت پرده بلوای خونین اصفهان تیتر یک این شماره روزنامه است و اینکه واحدهای مسلح برای مقابله با حوادث احتمالی در حال آماده باش هستند. همچنین از قول سخنگوی دولت آمده است که عاملان آشوب مسلحانه اصفهان نقشه وسیعی داشتند. تسلیم ۱۰۱ متهم حوادث خونین شیراز به دادگاههای نظامی، مجروح شدن ۱۰ آمریکایی در انفجار رستوران خوانسالار، آزادسازی ۶۲ زندانی امنیتی به فرمان شاه و بازداشت هژبر یزدانی سرمایه دار معروف و صادر شدن وثیقه ۱۶۰میلیون تومانی برای وی و همچنین خبر پیوند کلیه یک جوان خارجی به یک جوان ایرانی برای نخستین بار در کشور از دیگر خبرهای مهم این نسخه روزنامه هستند.

IMG_20220815_073730_679

به صفحه آخر روزنامه رفته و در باکس مسایل سیاسی روز به خبر سفر آتی هواکوفنگ نخست وزیر چین به ایران بر می خوریم که مشروح کامل این خبر را در ادامه می خوانید؛

هواکوفنگ رهبر حزب کمونیست و نخست وزیر چین در آغاز سفر خود به رومانی، یوگسلاوی و ایران، پکن را ترک کرد. هواکوفنگ که نخستین رهبر حزب کمونیست چین است که دست به یک سفر خارجی به خارج از قاره آسیا می زند، فردا وارد رومانی می شود و روز سوم‌ شهریور نیز برای یک دیدار رسمی از ایران وارد تهران خواهد شد. 

رهبر چین در مدت اقامت خود در تهران که دو روز طول خواهد کشید با شاهنشاه آریامهر گفتگو خواهد داشت. سفر (هوا) که مقارن با امضای قرارداد دوستی و صلح میان چین و ژاپن صورت می گیرد در تهران با اهمیت ویژه ای تلقی شده است و محافل سیاسی امضای قرارداد بین (نیرومندترین قدرت صنعتی آسیا - ایران) و پرجمعیت ترین کشور این قاره را در تامین ثبات این منطقه از جهان موثر می دانند. 

 

ناظران آگاه معتقدند با توجه به علاقه ای که چین نسبت به مسائل مربوط به امنیت اقیانوس هند و خلیج فارس نشان میدهد، مذاکراتی که هواکوفنگ در این زمینه در تهران انجام خواهد داد از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. 

IMG_20220815_073642_598

روابط ایران و چین و همکاریهای مشترک دو کشور در بسیاری از زمینه ها بویژه همکاریهای نفتی از جمله مسائلی است که در صدر مذاکرات تهران قرار خواهد داشت.

دو هفته پیش وزیر نفت چین در راس هیاتی به تهران آمد و مذاکراتی درباره همکاریهای نفتی ایران و چین انجام داد. چین در سال گذشته بالغ بر سیصد هزار تن نفت خام از ایران خریداری کرد و پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری افزایش یابد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر