کد خبر: 137624
A

بررسی تفاوت های ورق استیل 309 و 310 و کاربردهای هر کدام از آنها

ورق های فولادی نسوز مانند ورق های استیل 309 به دلیل محتوای بالای عناصر آلیاژی، ترکیبی از خواص مقاومت در دمای بالا با مقاومت در برابر خوردگی و خزش را نشان می دهند.

بررسی تفاوت های ورق استیل 309 و 310 و کاربردهای هر کدام از آنها

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ورق استیل نسوز یا فولاد مقاوم در برابر حرارت در گروه فولادهای زنگ نزن قرار می گیرد. فولاد ضد زنگ در بازار به فولاد معروف است. 

ورق استیل نسوز چیست؟

فولادهای زنگ نزن دارای 150 گرید مختلف هستند که ترکیب شیمیایی و در نتیجه خواص آنها با یکدیگر متفاوت است. در تمامی گریدهای فولاد ضد زنگ بین 12 تا 20 درصد کروم استفاده می شود که این مقدار زیاد کروم خواص مطلوبی مانند مقاومت در برابر خوردگی ایجاد می کند. فولاد ضد زنگ به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شود.

به طور کلی، زمانی که فولاد در معرض دمای بالا قرار می گیرد، قدرت تسلیم و خواص آن به طور قابل توجهی کاهش می یابد. مقاومت حرارتی به این معنی است که فولاد در برابر تغییرات ساختار و خواص زمانی که در دمای بالاتر از 500 درجه سانتیگراد قرار می گیرد، مقاوم است. فولادهای مقاوم در برابر حرارت برای استفاده در دمای بالای 500 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده اند. زیرا در دماهای بالا در کوتاه مدت و بلند مدت استحکام خوبی از خود نشان می دهند.

حداکثر دمای استفاده از فولاد نسوز به شرایط محیطی که در آن کار می کند بستگی دارد. اما حداکثر دمای استفاده از این نوع فولاد با توجه به نوع آلیاژ و ترکیب شیمیایی فولاد می تواند تا 1200 درجه سانتیگراد افزایش یابد و یا با قرار گرفتن در معرض ترکیباتی مانند گوگرد و بخار آب تا حد زیادی کاهش یابد. آلیاژ فولاد نسوز معمولاً 0.05 تا 0.1 درصد کربن دارد.

2

انواع آلیاژ استیل نسوز

مواد غذایی ریزساختاری، فولاد نسوز در دسته‌های فولادی فریتی، مارتنزیتی، فریتی-مارتنزیتی و آستنیتی قرار می‌گیرد.ورق استیل نسوز فریتی-مارتنزیتی چقرمگی نسبتاً کمی را تحت نیروهای فشاری نشان می دهد. دمای کار این آلیاژها از 950 تا 100 درجه سانتیگراد می باشد و در کوره های کاربردی کاربرد دارند. گریدهای آلیاژی فولاد نسوز فریتی-مارتنزیتی عبارتند از:

  • 4724
  • 4742
  • 4762

ورق فولادی نسوز آستنیتی مقاومت دمایی و خزشی بسیار بالاتری نسبت به انواع ورق استیل فریتی دارد. اصلی ترین کاربرد این نوع ورقهای فولادی معمولاً در سیستم اگزوز، خطوط انتقال سوخت و گاز است. گریدهای رایج آلیاژ فولاد نسوز آستنیتی عبارتند از:

  • 4828
  • 4841
  • 4845

ورق استیل نسوز نیز بر اساس عناصر آلیاژی موجود در آن طبقه بندی می شود. انواع فولاد ضد زنگ مانند ورق، لوله، میلگرد، اتصالات، پرکننده و ... در بازار استنلس استیل موجود است. این محصول یکی از پرمصرف ترین محصولات در صنایع مختلف محسوب می شود.

خواص ورق استیل نسوز

ویژگی های مثبت این آلیاژها باعث شده است که در صنعت و کاربردهای دمای بالا به فراوانی مورد استفاده قرار گیرد. خواص هر ورق فولاد نسوز تعیین کننده قیمت آن است. از بارزترین خواصی که این برگه نشان می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت در برابر خستگی / مقاومت در برابر خزش در محدوده دمایی مورد نظر با توجه به ترکیب شیمیایی
  • پایدار بودن در برابر خوردگی در دمای بالا
  • مقاومت در برابر پوسته پوسته شدن با ایجاد یک لایه اکسید
  • خواص خوب در برابر تنش های ناشی از تغییرات مداوم دما و خطر شکنندگی (بسته به ماده مورد استفاده)
  • ریزساختار پایدار
  • خواص مکانیکی خوب
  • مقاومت در برابر شکنندگی هیدروژن در دمای بالا

ورق استیل 309

ورق فولادی 309 یک آلیاژ ضد زنگ است که زیرمجموعه فولادهای زنگ نزن آستنیتی می باشد و با توجه به اینکه تحت تاثیر میدان های مغناطیسی قرار نمی گیرد می توان عنوان ورق استنلس استیل را نیز به آن نسبت داد. این آلیاژ معمولا برای کاربردهای دمای بالا استفاده می شود، از این رو به عنوان ورق فولادی نسوز نیز شناخته می شود. محتوای بالای کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی باعث می شود ورق فولادی 309 مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون و همچنین مقاومت در دمای بالا در مقایسه با آلیاژ استاندارد 304 داشته باشد. ورق استیل 309S نیز از نوع کم کربن 309 است و با هدف تسهیل فرآیندهای تولید، به ویژه بهبود خواص جوشکاری است.

کاربردهای ورق استیل 309

ورق های فولادی نسوز مانند ورق های استیل 309 به دلیل محتوای بالای عناصر آلیاژی، ترکیبی از خواص مقاومت در دمای بالا با مقاومت در برابر خوردگی و خزش را نشان می دهند. به همین دلیل از این آلیاژ در صنعت عملیات حرارتی و در ساخت قطعات کوره مانند تسمه نقاله، غلطک، اجزای مشعل، قطعات نسوز، روتور و آستر کوره، فن، آویز لوله و سبد و سینی برای ذخیره سازی کوچک استفاده می شود. قطعات. به طور گسترده استفاده می شود. از ورق استیل 309 نیز در صنایع شیمیایی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز برای تولید، ذخیره و حمل اسیدهای گرم غلیظ، آمونیاک و دی اکسید گوگرد استفاده می شود. از دیگر مصارف این آلیاژ می توان به نگهداری و حمل اسید استیک و سیتریک گرم در صنایع غذایی اشاره کرد.

ورق استیل 310

ورق استیل 310 یک آلیاژ ضد زنگ است که در زیر مجموعه فولادهای زنگ نزن آستنیتی قرار می گیرد و برای کاربرد در دمای بالا ساخته شده است. این آلیاژ به دلیل ریز ساختار آستنیتی تحت تاثیر میدان های مغناطیسی قرار نمی گیرد و از انواع ورق های فولادی ضد زنگ نیز محسوب می شود. ورق فولادی 310 تا دمای 1100 درجه سانتیگراد در شرایط چرخه ای ملایم در برابر اکسیداسیون مقاومت می کند و به همین دلیل به ورق فولادی نسوز نیز معروف است. به دلیل محتوای بالای کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی، این آلیاژ در برابر سولفیداسیون مقاوم بوده و در اتمسفرهای کربوراسیون متوسط ​​نیز قابل استفاده است. تجهیزات مورد استفاده در اتمسفرهای شدیدتر کربونیزه معمولاً با استفاده از آلیاژهای نیکل مانند گرید 330 ساخته می شوند. ورق استیل 310 را می توان در کاربردهای اکسید کننده، نیتریدینگ و چرخه حرارتی استفاده کرد (البته با کاهش حداکثر دمای کاری). این آلیاژ همچنین در کاربردهای برودتی (تا منفی 268 درجه سانتیگراد) با نفوذپذیری مغناطیسی کم و چقرمگی بالا استفاده می شود. ورق استیل 310 زمانی که بین 650 تا 950 درجه سانتیگراد گرم می شود در معرض رسوب فاز سیگما قرار می گیرد. در چنین شرایطی عملیات بازپخت محلول در دمای 1100 تا 1150 درجه سانتیگراد بخشی از چقرمگی را بازیابی می کند.

1

 

کاربردهای ورق استیل 310

ورق فولادی 310 همانطور که قبلا ذکر شد در مصارف با دمای بالا کاربرد دارد و به همین دلیل به ورق فولادی نسوز نیز معروف است. اجزای تجهیزات تبرید، تجهیزات فرآوری مواد غذایی، مشعل ها، درها، فن ها، لوله کشی و بازیابی در کوره های معمولی، سیستم احتراق زغال سنگ، شبکه ها، لوله ها و جعبه های هوا در کوره های بستر سیال، تجهیزات خرد کردن، ذوب فولاد و ریخته گری مداوم در فرآوری سنگ معدن و کارخانه های فولاد. سیستم‌های بازیابی کاتالیزوری، فلرها، بازیافت‌ها و آویزهای لوله در صنعت پالایش نفت، قطعات داخلی و مشعل‌های زغال‌سوز در صنعت تولید برق، مشعل‌ها و حفاظت از آنها، سیستم‌های تغذیه و تخلیه، جعبه‌های هوا در کارخانه‌های سیمان، جعبه‌ها و روکش‌های آنیل شده، مشعل‌ها، درب، پنکه، صدا خفه کن، بازیافت و تیرآهن در صنایع حرارتی تنها بخشی از کاربردهای بی شمار ورق فولادی است.

مجموعه گروه فلز کالا در فرآیند خرید بهترین و مناسب ترین ورق استیل همراه شماست. برای مشاوره در خصوص تمامی آلیاژهای فولادی میتوانید به سایت https://felez.org/ مراجعه کرده و یا با شماره تماس زیر در ارتباط باشید. 02122011620

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر