کد خبر: 138074
A

۱۱ خاصیت اثبات شده تخم شربتی/ از کاهش قند خون تا کاهش وزن

تخم شربتی یکی از سالمترین دانه های خوراکی روی کره زمین است. این دانه ها دارای مواد مغذی هستند که برای سلامت کل بدن بویژه برای سلامت مغز مفید هستند.

۱۱ خاصیت اثبات شده تخم شربتی/ از کاهش قند خون تا کاهش وزن

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تخم شربتی یکی از سالمترین دانه های خوراکی روی کره زمین است. این دانه ها دارای مواد مغذی هستند که برای سلامت کل بدن بویژه برای سلامت مغز مفید هستند.

در این مقاله ۱۱ خاصیت این دانه را برای شما برشمرده ایم.

  1. تخم شربتی حاوی مواد مغذی فراوان با کالری کم است

تخم شربتی از نظر شکل و رنگ ظاهری دانه های سیاه و سفیدی را شامل می شود که از Salvia Hispanica به دست می آیند که این گیاه همان سبزی یا گیاه نعناع است. دانه های شربتی روزگاری عنوان غذای مهم برای آزتک ها و مایان ها به شمار می رفته اند. مصرف این دانه ها باعث تولید انرژی در آنها می شده است. در حقیقت، “شربتی” کلمه ای مربوط به مایان باستان است که برای داشتن “قدرت” و انرژی مورد استفاده قرار می گرفته است.

به رغم اینکه در تاریخ باستان مصرف این دانه در رژیم غذایی معمول بوده است، امروزه و در دنیای مدرن هم بر مصرف تخم شربتی برای برخورداری از خواص آن تاکید زیادی می شود.

در چند سال گذشته، محبوبیت تخم شربتی زیاد شده است و اکثر افرادی که وضعیت سلامت شان برای شان دارای اهمیت است، از این دانه در رژیم روزانه خود استفاده می کنند.

پیشنهاد می کنیم که فریب اندازه کوچک آنها را نخورید، چرا که آنها بسته های کامل از مواد مغذی هستند که برای کل بدن مفید هستند.

تنها با مصرف ۲۸ گرم از دانه تخم شربتی در طول روز از ارزش غذایی به شرح زیر برخوردار می شوید:

فیبر: ۱۱ درصد

پروتئین: ۴ درصد

چربی: ۹ درصد (که ۵ درصد از آن امگا ۳ هستند)

کلسیم: ۱۸ درصد

منگنز: ۳۰ درصد

فسفر: ۲۷ درصد

آنها همچنین حاوی مقدار قابل توجهی از روی، ویتامین B3 (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B1 (تیامین) و ویتامین B2 هستند.

این حجم از ارزش غذایی آن هم در ۲۸ گرم از آن که معادل دو قاشق غذا خوری است، بسیار قابل ملاحظه است. همین مقدار کم تنها ۱۳۷ کالری دارد و دارای یک گرم کربوهیدرات است. به این ترتیب تخم شربتی یکی ار بهترین منابع غذایی کم کالری است.

تخم شربتی یک دانه ارگانیک است که به صورت طبیعی رشد می کند و به طور طبیعی هم فاقد گلوتن است.

تخم شربتی , خاصیت تخم شربتی

  1. تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان است

تخم شربتی یکی دیگر از منابعی است که محتوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در آن از شکل گیری و اثر چربی های بد در بدن جلوگیری می کند.

اگر چه مزایای مکمل های آنتی اکسیدان هم بسیار مورد بحث قرار گرفته اند، اما محققان بر این باورند که مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها اثرات بهتری بر سلامت بدن دارد.

مهمتر از همه، آنتی اکسیدان ها با تولید و اثر رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. رادیکالهای آزاد می توانند به مولکول های سلولی آسیب برسانند و به پیری و بیماری هایی مانند سرطان منجر شوند.

  1. تقریبا تمام کربوهیدرات موجود در تخم شربتی فیبر است

۲۸ گرم از تخم شربتی دارای ۱۲ گرم کربوهیدرات است. با این حال، ۱۱ گرم از آن فیبر است که در بدن هضم می شود.

فیبر نه قند خون را افزایش می دهد و نه نیاز به انسولین دارد. اگر چه جزو خانواده کربوهیدرات است، اثرات منفی آن بر سلامتی به شدت متفاوت از کربوهیدرات قابل هضم مانند نشاسته و قند است.

محتوای کربوهیدارت قابل هضم تنها یک گرم در هر ۲۸ گرم از تخم شربتی است. این باعث می شود تخم شربتی یک غذای دوست داشتنی و محبوب با کربوهیدرات کم باشد.

با توجه به مقدار بالای فیبر محلول، دانه های تخم شربتی می توانند ۱۰ تا ۱۲ بار بیشتر از وزن خود آب جذب کنند و ژل مانند شوند و در معده شما پخش می شوند.

از لحاظ تئوری، این شکل از تخم شربتی باعث پر شدن معده می شود و همین هم جذب کم غذا را به دنبال دارد و به شما کمک کند به طور خودکار کالری کمتری مصرف کنید.

فیبر همچنین باکتری های مفید در روده را تغذیه می کند، این را باید بدانید که سلامت روده شما، سلامت کل بدن تان را به دنبال دارد.

۴۰٪ از حجم تخم شربتی فیبر است، و تخم شربتی هم یکی از بهترین منابع فیبر در جهان به شما می رود.

مصرف تخم شربتی , خوردن تخم شربتی

  1. تخم شربتی حاوی پروتئین بالا است

دانه های چیا حاوی مقادیر مناسب پروتئین هستند. چیزی در حدود ۱۴ درصد از وزن تخم شربتی حاوی پروتئین است که این مقدار در مقایسه با سایر گیاهان، میزان زیادی است.

تخم شربتی همچنین دارای نسبت خوبی از اسیدهای آمینه ضروری هستند، بنابراین برای استفاده از پروتئین این دانه مغذی، باید آن را در رژیم غذایی گنجاند.

پروتئین دارای مزایای متنوعی برای سلامتی است و جزو مواردی است که برای کاهش وزن مناسب است.

در حقیقت مصرف پروتئین بالا باعث کاهش اشتها می شود و نشان داده شده است که افکار وسوسه کننده در مورد مصرف غذا را در حد ۶۰٪ کاهش می دهد و همینطور میل شبانه به خوردن غذا را نیز ۵۰٪ کاهش می دهد.

دانه های تخم شربتی واقعا یک منبع پروتئینی عالی هستند – مخصوصا برای افرادی که در نظر دارند چربی های اضافه شان را آب کنند و به وزن مناسب برسند.

  1. فیبر و پروتئین بالا در تخم شربتی باعث کاهش وزن می شوند

بسیاری از محققان بر این اعتقاد هستند که مصرف تخم شربتی باعث کاهش وزن می شود. فیبر محلول خود مقدار زیادی از آب را جذب می کند و باعث پر شدن حجمی از معده می شود و همین هم مصرف مواد غذایی را پایین می آورد که این عامل اصلی کاهش وزن با تخم شربتی است.

مطالعات متعددی فیبر محلول گلوکومنان را بررسی کرده اند که به شیوه ای مشابه عمل می کند و نشان داده اند که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

همچنین پروتئین موجود در دانه های تخم شربتی ممکن است به کاهش اشتها و مصرف غذا در فردکمک کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که خوردن تخم شربتی در وعده صبحانه باعث کاهش مصرف مواد غذایی چاق کننده می شود.

البته مطالعاتی با نتایج دیگر هم در مورد رابطه با مصرف تخم شربتی و کاهش وزن به انجام رسیده است.

از جمله در مطالعه ای که در روی ۹۰ فرد مبتلا به اضافه وزن انجام شد، ۵۰ گرم از دانه های تخم شربتی را به صورت روزانه و به مدت ۱۲ هفته  مورد مصرف قرار دادند که این کار تاثیری بر کاهش وزن آنها نداشت.

در یک مطالعه ۱۰ هفته ای دیگر روی ۶۲ زن، مصرف دانه های تخم شربتی بر روی کاهش وزن بدن آنها تأثیری نداشت، اما میزان چربی امگا ۳ را در خون آنها افزایش داد.

در مقابل، یک مطالعه ۶ ماهه روی افراد چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفت که در آن این افراد یک رژیم غذایی کم کالری دریافت کردند که خوردن دانه های تخم شربتی در روز باعث کاهش قابل توجه وزن آنها شد.

با وجود این نتایج ضد و نقیض، اکثر کارشناسان بر این اعتقاد هستند که تخم شربتی برای کاهش وزن بسیار مفید است و می توان به عنوان یک گزینه به آن توجه داشت. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای کاهش وزن، رژیم غذایی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار است و باید به ورزش و تغییر سبک زندگی تان هم توجه داشته باشید تا به روش درست بتوانید وزن کم کنید.

  1. دانه های تخم شربتی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بالا هستند

تخم شربتی از نظر دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار شبیه دانه های کتان هستند. در واقع میزان امگا ۳ در تخم شریتی خیلی بیشتر از مقدار امگا ۳ در ماهی قزل آلا است.

با این حال، این نکته مهم را هم مد نظر داشته باشید که امگا ۳ در تخم شربتی عمدتا ALA (اسید آلفا لینولنیک) است که شاید به آن اندازه ای که فکر می کنید، مفید نباشد.

ALA باید قبل از اینکه بدن شما بتواند از آن استفاده کند، می بایست به فرمهای فعال ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) و اسید داکوساگزنئوئیک (DHA) تبدیل شود.

متأسفانه انسان در تبدیل ALA به این اشکال فعال ناکارآمد است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف تخم شربتی می توانند منجر به افزایش ALA و EPA، اما DHA سطح خون  شوند.

  1. تخم شربتی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

با توجه به اینکه در تخم شربتی فیبر، پروتئین و امگا ۳ بسیار زیاد وجود دارد، مصرف آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

مزایای تخم شربتی در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اما نتایج آنها قطعی نیوده است.

مطالعات در این زمینه روی موش ها نشان داده است که مصرف تخم شربتی می تواند برخی از عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش دهد، از جمله تری گلیسیرید، التهاب، مقاومت به انسولین و چربی شکم. مصرف تخم شربتی همینطور ممکن است باعث افزایش میزان کلسترول خوب در بدن شود.

اما این نتایج در مطالعات روی انسان به دست نیامد و برای همین هم نتایج مثبت خوردن تخم شربتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی به صورت قطعی نیست.

اما چندین مطالعه روی اثرات مصرف تخم شربتی نشان می دهد که تخم شربتی به طور قابل توجهی کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا را به دنبال داشته است. همانطور که می دانید، فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بروز بیماریهای قلبی است.

به طور کلی، مصرف تخم شربتی ممکن است به سلامت قلب کمک کنند، اما احتمالا تاثیر عمده ای در این زمینه نخواهند داشت، مگر اینکه همراه با سبک زندگی سالم و تغییرات غذایی مناسب باشد.

تخم شربتی چیست , شربت تخم شربتی

  1. تخم شربتی حاوی مواد مغذی برای استخوان ها است

تخم شربتی دارای ارزش غذایی است که به خاطر این مواد مغذی مصرف آن برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است. این مواد مغذی شامل کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین است. در هر ۲۸ گرم تخم شربتی ۱۸ درصد کلسیم وجود دارد. این میزان کلسیم در تخم شربتی، بیشتر از میزان کلسیم در لبنیات است.

پس، مصرف تخم شربتی ممکن است به عنوان یک منبع عالی برای برخورداری از کلسیم برای افرادی باشد که لبنیات مصرف نمی کنند. با این حال، تخم شربتی همچنین حاوی اسید فیتیک است که تا حدودی جذب کلسیم را کاهش می دهد.

مصرف تخم شربتی , فواید تخم شربتی

  1. تخم شربتی باعث کاهش قند خون می شود

سطح بالای قند خون ناشتا نشانه ای از دیابت نوع ۲ است که تا کنون نیز این مشکل درمان نشده است. سطح قند خون ناشتا همواره با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی همراه است.

مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف تخم شربتی ممکن است حساسیت به انسولین و کنترل قند خون را بهبود بخشد، و ثبات قند خون بعد از وعده های غذایی را به دنبال داشته باشد.

نتایج چند مطالعه انسانی نشان داده اند که خوردن نان حاوی تخم شربتی باعث کاهش قند خون در مقایسه با نان معمولی می شود که در آن تخم شربتی وجود ندارد.

  1. تخم شربتی باعث کاهش التهابات مزمن می شود

التهاب پاسخ طبیعی بدن به عفونت یا آسیب است. پوست قرمز و متورم نمونه ای از التهاب در بدن است. اما این نکته را هم مد نظر داشته باشید که گرچه تخم شربتی التهاب بدن شما را بهبود می بخشد و باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل عفونی را خنثی می کند،  اما گاهی اوقات می تواند باعث آسیب شود.

تاثیر تخم شربتی برای التهابات مزمن است. این التهابات با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ارتباط دارند. التهاب مزمن اغلب علائم قابل مشاهده ندارد، اما می تواند با اندازه گیری نشانگرهای التهابی در خون ارزیابی شود.

عادت های گوناگون و داشتن سبک زندگی ناسالم، خطر ابتلا به التهاب مزمن را افزایش می دهد، از جمله سیگار کشیدن، عدم ورزش یا رژیم غذایی نامناسب. از سوی دیگر، برخی غذاها سالم ممکن است نشانگرهای التهابی را در خون کاهش دهند.

یک مطالعه ۳ ماهه در ۲۰ فرد مبتلا به دیابت نشان داد که خوردن ۳۷ گرم تخم شربتی به صورت روزانه ۴۰٪ نشانگر التهابی hs-CRP را کاهش می دهد.

  1. ترکیب آسان تخم شربتی در رژیم غذایی روزانه

تخم شربتی به طور باور نکردنی در رژیم غذایی شما قابل استفاده هستند. طعم و مزه تخم شربتی باعث می شود که شما آن را تقریبا با هر پیزی که مایل باشید، میل کنید.

مصرف تخم شربتی در مقایسه با تخم کتان بسیار آسان است و آن را می توان با چیزی های زیادی مخلوط کرد و خورد.  تخم شربتی را می توان به صورت خام، خیس در آب، به صورت پودینگ مورد مصرف قرار داد و یا آن را به انواع شیرینی ها وکوکی ها اضافه کرد و یا همراه با محصولات پخته شده مورد مصرف قرار داد.

تخم شربتی را هم می توان با پلو، ماست، سالاد و یا سبزیجات مورد مصرف قرار داد.

به دلیل توانایی آنها در جذب آب و چربی، می توان آنها را برای غلیظ شدن سس ها و به عنوان جایگزینی برای تخم مرغ در دستورهای پخت مورد استفاده قرار داد.

تخم شربتی به عنوان یک نوشیدنی فوق العاده هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. وقتی که تخم شربتی با آب مخلوط شود، مایع ژل مانندی حاصل می شود که بسیار مفید است و برای سلامت بدن دارای ارزش غذایی بالایی است.

مخلوط کردن تخم شربتی به مواد غذایی مورد استفاده تان، به طور چشمگیری ارزش غذایی و تاثیر تخم شربتی را افزایش می دهد.

اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که چون تخم شربتی دارای مقادیر زیادی فیبر است، پس ممکن است اختلالات گوارشی به دنبال داشته باشد. در مصرف آن میزان مناسب را در نظر داشته باشید.

میزان مناسب برای مصرف تخم شربتی

در مورد دوز مناسب برای مصرف روزانه تخم شربتی باید بدانید که دوز ۲۰ گرم (حدود ۱٫۵ قاشق غذاخوری) از تخم شربتی، دو بار در روز است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر