کد خبر: 138297
A

سکوت منفعلانه زنان در صحن شورای شهر تهران

یک روزنامه اصلاح طلب با بررسی فعالیت زنان حاضر در شورای شهر تهران به این نتیجه رسیده که زنان این دوره از شورای شهر حضور منفعلانه‌تری نسبت به زنان در دوره‌های قبل داشته‌اند.

سکوت منفعلانه زنان در صحن شورای شهر تهران

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روزنامه شرق با بررسی زنان حاضر در  شورای شهر تهران و فعالیت آن‌ها به این نتیجه رسید که زنان این دوره از شورای شهر در جلسات و رسانه‌ها حضور منفعلانه‌تری نسبت به زنان شورای شهر در دوره‌های قبل داشته‌اند.

زهرا سادات مشیر در زمان محمدباقر قالیباف، مسئولیت امور بانوان شهرداری را بر عهده داشت و مشاور قالیباف بود. نرگس معدنی‌پور و زهرا شمس احسان ( دو عضو شورا) از یاران نزدیک به مشیر هستند. نرگس معدنی‌پور مدتی شهردار منطقه 13 و مدیر کل امور بانوان بود.

بیش از یک سال از آغاز به کار شورای ششم می گذرد. در ترکیب 21 نفره شورای ششم شهر تهران، 4 عضو خانم حضور دارند. براساس سابقه کاری منتشر شده اعضای شورا، فقط دو نفر از آنها با فضای شهرداری آشنایی دارند. در این گزارش نگاهی به عملکرد یک ساله، زنان شورای شهر تهران داشتیم.

دو عضو کم سابقه

یکى از اعضای شورا، نرجس سلیمانی است که بر اساس کارنامه کاریش، او نه فعالیت اجرایى خاصى داشته و نه در مدیریت شهرى تخصصى دارد. درکارنامه، سوده نجفی هم که مسئولیت کمیته سلامت شورای شهر را بر عهده دارد، به جز فعالیت‌های سیاسی ، فقط ریاست اندیشکده حکمرانی تهران (شهری) به چشم می‌آید.

یاران زهرا مشیر در شورا

زهرا سادات مشیر در زمان محمدباقر قالیباف، مسئولیت امور بانوان شهرداری را بر عهده داشت و مشاور قالیباف بود. نرگس معدنی‌پور و زهرا شمس احسان ( دو عضو شورا) از یاران نزدیک به مشیر هستند. نرگس معدنی‌پور مدتی شهردار منطقه 13 و مدیر کل امور بانوان بود. زهرا شمس احسان، مدیر اولین خانه امن زنان و دختران شهرداری تهران بود و در حوزه بانوان و امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری مسئولیت دشت .

اعضای کم حرف شورا

این 4 عضو را می‌توان ساکت‌ترین اعضای شورای شهر تهران دانست، البته اگر از تذکرهای گاه و بیگاه‌شان که معمولاً از روی نوشته قرائت می‌شود، بگذریم. این 4 عضو، معمولاً کم‌تر نسبت به مسائل روز یا طرح‌ها و لوایحی که در صحن شورا قرائت می‌شود، واکنش نشان داده و حضورشان به همان فشار دادن دکمه رأی خلاصه می‌شود. البته نمی توان گفت هر 4 عضو به یک میزان ساکت هستند .

همراه با شهرداری

این اعضا نسبت به اتفاقات روز حوزه زنان هم عکس العملی نشان نمی دهند. برای مثال درجریان جداسازی فضایی در پارک‌های محله‌ای و ممنوعیت ورود مردان به این بوستان‌ها، با نظر شهرداری تهران همراه شدند. هرچند در ابتدا مخالفت‌هایی از سوی این اعضا شنیده شد .

خبر نداریم!

دو عضوی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا حضور دارند، بارها نسبت به مصوبات قرارگاه اجتماعی اظهار بی‌اطلاعی کردند. حتی یک بار در تذکری از شهرداری خواهش کردند که حداقل مصوبات این قرارگاه را به کمیسیون مذکور هم ارسال کند؛ درخواستی که مشخص نیست به آن اعتنا شد یا خیر! با وجود روزهای پر چالش برای زنان درکشور این 4 عضو هرگز در سخنانشان دغدغه زنان حتی زنان هم فکر و جریانی خودشان هم منعکس نشد .

حضور کنترل شده رسانه‌ای

حضور این 4 عضو در رسانه ها کنترل شده است. به حدی که انتظار دارند واکنش‌هایشان در صحن علنی شورا هم ، به صورت مکتوب در رسانه‌ها ثبت نشود! مانند تذکری که زهرا شمس احسان به واگذاری دو ورزشگاه به سرخابی‌ها در صحن داد.

نکته مشترک میان این 4 عضو، عدم پاسخ‌دهی آنها به رسانه‌هاست. شاید این ادعا را با انبوهی از اخبار منتشر شده از این 4 عضو رد کنید، اما بهتر است بدانید همه این مصاحبه‌ها به صورت مکتوب بوده یا محدود به تولیدات رسانه‌ای است که توسط مشاوران رسانه‌ای آنها تولید شده و به صورت اختصاصی به برخی رسانه‌ها ارسال شده است.

ما چرا این 4 عضو از قرار دادن خود در معرض پرسش خبرنگاران بیم داشته و تأکید دارند که سؤالات آنها را به صورت مکتوب پاسخ دهند؟

پرمخاطب ترین خبر شورای ششم را چه کسی تولید کرد ؟

با وجود این سکوت یک‌ساله، پرمخاطب‌ترین خبر شورای ششم را در همان روز نخست، یکی از همین 4 نفر به صورت ناخواسته تولید کرد؛ چون نمی‌دانست جلسات شورا پخش زنده می‌شود و از قضا، میکروفون او هم باز است. مکالمه نرجس سلیمانی با مهدی چمران، نحوه انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران را افشا کرد؛ هنگامی که نرجس سلیمانی از چمران خواست تا رأی‌گیری برای تعیین شهردار، شفاف و علنی باشد و چمران هم از فشارها به برخی اعضا در جریان رای‌گیری سخن گفته بود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر