کد خبر: 138480
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

محمد هاشمی رفسنجانی: «دستان» ادوارد شواردنادزه در مقابل امام خمینی می‌لرزید و مجذوب شده بود/ شواردنادزه به امام خمینی تعظیم کرد/ «گورباچوف» پاسخ محترمانه‌ای به نامه امام داد

محمد هاشمی رفسنجانی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رد و بدل شدن نامه تاریخی میان ایران و شوروی به دیده‌بان ایران گفت: امام خمینی(ره) به گورباچوف توصیه کرده بود که مانع از خداجویی دینی جوانان روسیه نشود.

محمد هاشمی رفسنجانی: «دستان» ادوارد شواردنادزه در مقابل امام خمینی 
می‌لرزید و مجذوب شده بود/ شواردنادزه به امام خمینی تعظیم کرد/ «گورباچوف» پاسخ محترمانه‌ای به نامه امام داد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ میخائیل گورباچف یکی از معروف‌ترین چهره‌های سیاسی قرن بیستم بود و در ایران نیز بسیاری از مردم او را می‌شناختند.، او که آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود شب به علت بیماری سنگین طولانی مدت در 91 سالگی درگذشت. 

یکی از دلایل شهرت گورباچوف در ایران، ارسال نامه تاریخی امام خمینی(ره) به وی و پاسخ او به ایشان از طریق اعزام یک فرستاده ویژه به تهران بود. پاسخی که به نظر از سوی رهبر انقلاب ایران مورد پذیرش قرار نگرفت تا این گفت‌وشنود نگارشی تا به امروز به عنوان یکی از تاریخی‌ترین نقاط ارتباط بین ایران و شوروی پیش از فروپاشی شناخته شود.

در همین رابطه محمد هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از چهره‌های سرشناس در دوران انقلاب اسلامی، می‌گوید: امام خمینی به آخرین رهبر شوروی گفت؛ باید کمونیسم را در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان  جستجو کند. 

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: آن زمان امام در نامه‌ای به گورباچف نوشتند اگر به دنبال کمونیسم هستید باید آن را در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کنید.

وی گفت: امام به گورباچوف تأکید کرده بود امروز دیگر کمونیسم وجود خارجی ندارد.

توصیه دینی امام به گورباچوف چه بود؟

رییس اسبق صدا و سیما در بخش دیگری از گفت‌وگو با دیده‌بان ایران؛ یادآور شد: امام خمینی در نامه تاریخی خود به گورباچوف گفته بودند؛  به جای اینکه جوانان روسیه را از دین و مذهب بازدارند، به جبران این خلأ بپردازند.

این چهره سرشناس سیاسی بیان داشت: البته گورباچف در کمال احترام جواب امام را داده بود. 

هاشمی با ذکر خاطره‌ای از زمان حضور فرستاده ویژه گورباچوف در تهران، خاطرنشان کرد: زمانی که فرستاده گورباچف، «ادوارد شواردنادزه» با امام دیدار داشت. به گونه‌ای مجذوب امام شده بود که دربرابرش کاملا متواضع بود.

fdea549b-749b-4574-a5ba-2337416ff97d

شواردنادزه به امام خمینی تعظیم کرد

وی بیان داشت: هنگامی که شواردنادزه در مقابل امام و روی صندلی که نشسته دست‌هایش می‌لرزید و حتی در برابر امام تعظیم کرد.

هاشمی تأکید کرد:دیدار با رهبر انقلاب اسلامی لحظه بزرگی برای شواردنادزه بود و شخصیت امام او را مجذوب خود کرده بود.

گفتگو‌: رویا عزیزی_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر