کد خبر: 138636
A

قیمت هر خودرو وارداتی چقدر آب می‌خورد؟

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ فعلا تغییری نداشته و در آیین‌نامه واردات خودرو مصوب هیات‌وزیران نیز به تعرفه اشاره‌ای نشده است. بنابراین اگر تعرفه‌های قبلی تغییر نکند، تعرفه خودروهای وارداتی براساس حجم موتور در بازه ۴۰‌ درصد تا ۷۵‌ درصد خواهد بود.

قیمت هر خودرو وارداتی چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ گرچه آیین‌نامه واردات خودرو از سوی دولت ابلاغ ‌شده، اما این آیین‌نامه یک مورد مهم اما مبهم را در خود دارد. این شاخص مهم، تعرفه‌های واردات خودرو است.

محاسبات نشان می‌دهد درصورتی‌که تعرفه‌های فعلی اصلاح نشود، مجموع تعرفه و مالیات‌ها قیمت خودروهایی وارداتی را تا 60 درصد افزایش می‌دهد. به این رقم 30 تا 35 درصد هم سود واردکننده و سایر هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده که اضافه کنیم، قیمت خودروهای وارداتی از مثلا 5 و 10 هزار دلار به 10 و 20 هزار دلار می‌رسد. 

این اصلاحیه اگر انجام نشود قیمت خودروهای وارداتی بین 400 تا یک‌میلیارد تومان خواهد بود.

این درحالی است که وزارت صمت در گزارشی می‌گوید 50درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالای 200 میلیون تومان را نداشته و درمجموع 80 درصد از ایرانی‌ها قدرت خرید خودروی بالای 400 میلیون تومان را ندارند.

بررسی‌های «فرهیختگان» از شرایط فنی و کیفی آن دسته از خودروهای خارجی که در محدوده قیمتی کمتر از 10هزار یورو قرار دارند، نشان می‌دهد عمده خودروهای درخور توجه این گروه در مقیاس کوچک طراحی شده‌اند و به استثنای چند خودروی خاص از توان فنی قابل‌توجهی نیز برخوردار نیستند.

چشم‌بادامی‌های چین هرچند در کیفیت حرف چندانی برای گفتن ندارند اما نمی‌توان قیمت پایین محصولات چینی به‌ویژه تولیدات خودرویی این کشور را انکار کرد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ فعلا تغییری نداشته و در آیین‌نامه واردات خودرو مصوب هیات‌وزیران نیز به تعرفه اشاره‌ای نشده است. بنابراین اگر تعرفه‌های قبلی تغییر نکند، تعرفه خودروهای وارداتی براساس حجم موتور در بازه  ۴۰‌ درصد تا ۷۵‌ درصد خواهد بود.

آن‌طور که در آیین واردات خودرو ابلاغی دولت آمده است؛ واردات خودرو با قیمت زیر بیست هزار (۲۰.۰۰۰) یورو (فوب) مجاز است؛ اولویت واردات با خودرو‌های زیر ده هزار (۱۰.۰۰۰) یورو (فوب) خواهد بود. مطابق آنچه در جدول آمده است؛ در صورتی که تعرفه‌ها و مالیات‌های واردات خودرو اصلاح نشود، کف تعرفه و مالیات واردات به 60 درصد رسیده و اگر 35 درصد سود واردکننده را نیز به این موارد اضافه کنیم قیمت خودروهای وارداتی افزایش 95 درصدی خواهد یافت. با این حساب، قیمت خودروهای وارداتی به شکل قابل‌توجهی تغییر خواهد یافت.

درصورتی‌که تعرفه‌ها اصلاح نشود، تنها قیمت یک خودروی وارداتی به‌نام کیوکیوآیس‌کریم زیر 10هزار دلار برای ایران تمام خواهد شد و این موضوع برای مشتری ایرانی یعنی خودروهای غیراقتصادی؛ چراکه براساس آمارهایی که وزارت صمت از تقسیم‌بندی دهک‌های بازار خودروی کشور منتشر کرده، حدود 49درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالاتر از 200میلیون تومان را ندارند. این دهک‌بندی که براساس قدرت خرید خودرو تنظیم‌ شده، نشان می‌دهد قدرت خرید 88درصد از مردم ایران زیر 400میلیون تومان است.

منبع: جهان‌نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر