کد خبر: 139082
A

پیشروی ارتش اوکراین در مناطق شرقی، بازپس‌گیری ده‌ها شهر و شهرک از ارتش روسیه

نیروهای اوکراین، روز شنبه ۱۰ ستامبر، اعلام کردند وارد شهر کوپیانسک در شرق این کشور شده اند؛ منطقه‌ای با ۲۷ هزار جمعیت که به مدت چندین ماه در کنترل ارتش روسیه درآمده بود. همزمان، اوکراین از پیشروی‌های ارتش درمنطقه خارکیف خبر داده است.

پیشروی ارتش اوکراین در مناطق شرقی، بازپس‌گیری ده‌ها شهر و شهرک از ارتش روسیه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری فرانسه، نیروهای اوکراین، روز شنبه ۱۰ ستامبر، اعلام کردند وارد شهر کوپیانسک در شرق این کشور شده اند؛ منطقه‌ای با ۲۷ هزار جمعیت که به مدت چندین ماه در کنترل ارتش روسیه درآمده بود. همزمان، اوکراین از پیشروی‌های ارتش درمنطقه خارکیف خبر داده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین،‌ می‌گوید: بیش از ۳۰ شهر و شهرک در منطقه خارکیف را از ارتش روسیه بازپس گرفتند.

بر اساس گزارش دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با پیشروی ارتش اوکراین در جبهه شمال شرقی، در منطقه خارکیف، نیروهای اوکراین به شهر کوپیانسک که در کنترل نیروهای روسیه بود، وارد شدند. 

نیروهای ویژه اوکراین تصاویری را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که نیروهای نظامی این کشور را در کوپیانسک نشان می دهد، سربازانی که سلاح‌های خودکار حمل می‌کنند.

نیروهای اوکراین، صبح روز شنبه ۱۰ سپتامبر، کنترل یک مرکز جاده‌ای و راه‌آهن برای حمل و نقل لجستیکی ارتش روسیه را به دست گرفتند. 

دولت اوکراین مدعی شده است که در کمتر از ۷۲ ساعت، حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک این کشور و ده‌ها منطقه را در مسافتی بیش از ۸۰ کیلومتر به تصرف خود درآورده است. 

گزارش‌ها حاکی از پیشروی سریع نیروهای مسلح اوکراین است. علاوه بر تایید رسمی پیشروی‌های ارتش روسیه، گزارش‌های ویدیویی نیز حاکی از آن است که شماری از شهرداری‌ها از تصرف نیروهای روسیه آزاد شدند، خودروهای زرهی روسیه منهدم شده و گروه‌هایی از سربازان روسی به اسارت نیروهای اوکراینی درآمدند. 

ناظران می‌گویند به نظر می‌رسد ارتش کی‌یف در حال پیشروی نیروهای پیاده‌نظام خود در منطقه دونتسک است. با وجود پیشروی‌های سریع نیروهای اوکراین، اکنون باید برای احتمال جابجایی‌های ارتش روسیه، عقب‌نشینی بیشتر یا ضدحمله از سوی نیروهای روسی در جبهه شرقی  منتظر ماند.  

یک کارشناس و تحلیلگر نظامی به رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: پیشروی‌های اوکراین تا حدودی پس از دریافت تسلیحات پیچیده، بطور عمده سلاح‌های توپخانه‌ای و هواپیماهای بدون سرنشین با امکان شلیک دقیق و موثر، میسر شده است و این تسلیحات پیشرفته به نیروهای اوکراین امکان داده است تا در زمین ابتکار عمل را به دست گرفته و نیروهای روسی را به قرار گرفتن در موقعیت دفاعی وادار کنند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر