کد خبر: 139088
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۵۸؛

روزنامه ها ۴۳ سال قبل درباره درگذشت آیت الله طالقانی چه نوشتند؟

گزارش ها و اخبار اطلاعات ۲۰ شهریور سال ۱۳۵۸ را می خوانید

روزنامه ها ۴۳ سال قبل درباره درگذشت آیت الله طالقانی چه نوشتند؟

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه اول روزنامه ۱۲ صفحه ای اطلاعات روز سه شنبه ۲۰ شهریور سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. یک صفحه کامل پر از خبر و تیتر از مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله طالقانی که خود گویای همه چیز است. به صفحه دوم رفته تا ببینیم  توضیحات تیتر یک روزنامه از چه قرار است؛

-5830224715283807215_121

درگذشت آیت الله طالقانی و تشییع جنازه وی با شرکت میلیونها ایرانی ماتم‌ زده در رسانه های گروهی سراسر جهان وسیعا انعکاس یافت و مهمترین خبر دیروز و دیشب جهان بود. بیشتر مطبوعات و خبرگزاریها ضمن گزارش شرح حال حضرت آیت الله طالقانی اشاره به شکنجه های طاقت فرسایی که وی در دوران رژیم سابق در زندان متحمل  شده بود کرده اند.

-5830224715283807212_121

خبرگزاری چین در گزارشی که از رادیو تلویزیون این کشور پخش شد و در مطبوعات چین انعکاس یافت نوشته است؛ دیروز خیابانهای تهران مملو از مردمی بود که با چشم‌ گریان از دانشگاه تا بهشت زهرا جنازه حضرت آیت الله طالقانی را تشییع می کردند بسیاری از این مردم از شهرهای دیگر ایران خود را به تهران رسانده بودند.

خبرگزاری چین نوشته است؛ حضرت آیت الله خمینی رهبر قدرتمند ایران از وفات آیت الله طالقانی ابراز تاثر و اندوه عمیق کرده اند. این خبرگزاری که ناشر افکار رهبران یک میلیارد چینی است درگذشت آیت الله طالقانی را در نتیجه سکته قلبی یک ضایعه بزرگ برای ملت ایران خوانده است.

همچنین تلگرام های تسلیت فراوانی از سراسر جهان به ایران سرازیر شده است. از جمله ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهوری پاکستان به مناسبت درگذشت آیت الله محمود طالقانی یک پیام تسلیتی برای حضرت آیت الله روح الله خمینی مخابره کرده و در آن تالم عمیق خود را از ضایعه وفات آیت الله طالقانی شخصیتی که با شجاعت و از خودگذشتگی در راه پیروزی انقلاب بزرگ‌ اسلامی ایران تلاش کرد ابراز داشته است.

-5830224715283807214_121

همچنین لئونید برژنف رئیس کشور و دبیرکل حزب کمونیست شوروی به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی تلگرام تسلیتی به امام‌خمینی فرستاده است. برژنف در این پیام از آیت الله فقید به عنوان یکی از برجسته ترین سیاستمداران ایران و همرزم امام‌خمینی ستایش کرده است.

بطور کلی عظمت مراسم تشییع جنازه مجاهد فقید آیت الله طالقانی که نوید عظمت نقش او در انقلاب ایران است و میزان محبوبیت او را بین اقشار مختلف مردم نشان میدهد جهانیان را به حیرت انداخته است. برای آنها سابقه ندارد که میلیونها نفر طی یک مراسم بیست ساعته در هوای گرم و طاقت فرسا جنازه ای را تشییع کنند و سرانجام هم از آن دل نکنند. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر