کد خبر: 139961
A

ونزوئلا خواستار گفتگو با آمریکا شد

کارلوس فاریا وزیر امور خارجه ونزوئلا در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی تله‌سور، بر آمادگی دولت برای گفت‌وگو با دولت آمریکا به منظور عادی‌سازی روابط دوجانبه تاکید کرد.

ونزوئلا خواستار گفتگو با آمریکا شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به دنبال انتقادهای دولت ونزوئلا از انگیزه‌ واشنگتن برای نزدیکی به این کشور، که تنها با هدف تامین انرژی صورت گرفته است، «کارلوس فاریا» وزیر امور خارجه ونزوئلا تایید کرد «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور مایل است با دولت آمریکا برای عادی سازی روابط دوجانبه گفتگو کند.

«کارلوس فاریا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی تله‌سور، بر آمادگی دولت برای گفت‌وگو با دولت آمریکا به منظور عادی‌سازی روابط دوجانبه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا خاطر نشان کرد: نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری (ونزوئلا) دائما در مورد گفت‌وگو صحبت می‌کند، از تمایل خود برای گفت‌وگو با هر کسی که برای از سرگیری و عادی‌سازی اوضاع در کشور ما نیاز است.

وی افزود: (تاکنون) هیات‌هایی از دولت ایالات متحده آمده‌اند، رئیس‌جمهوری نیز (در این جلسات) حضور داشته و پاسخ‌های بسیار مشخصی در مورد مسائل مربوط به تامین انرژی داده است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا پیشتر در انتقاد از انگیزه آمریکا برای برقراری روابط با این کشور گفت دولت آمریکا بدون لغو تحریم‌ها علیه این کشور آمریکای جنوبی، فقط برای عادی‌سازی روابط در حوزه انرژی و نه روابط دیپلماتیک به ونزوئلا نزدیک شده است.

فاریا با توصیف «اقدامات قهری یکجانبه» به عنوان «وضعیتی که چند سالی است گریبانگیر مردم ونزوئلا شده است»، در تشریح رشد اقتصادی این کشور با وجود تحریم‌های واشنگتن گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های نهادهای متخصص، شاهد رشد ۲۰ درصدی خواهیم بود.

بحران اقتصادی عمیق ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، اقتصاد این ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی را در سال‌های اخیر به ویرانی کشاند با این حال رشد اقتصادی «دو رقمی» از آغاز سال ۲۰۲۲ تا کنون نشان می‌دهد که چرخ اقتصادی این کشور روند بهبودی را آغاز کرده و در حال تقویت است.

این دیپلمات ونزوئلایی همچنین بر موضع این کشور در حمایت از صلح در مسئله جنگ اوکراین تاکید کرد و گفت: نمی‌توانیم اجازه دهیم که این درگیری از مرزهایی که در حال حاضر در آن قرار دارد، فراتر رود.

دولت ونزوئلا در ژانویه ۲۰۱۹ و به دنبال حمایت آمریکا از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان پس از پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری، روابط با واشنگتن را قطع کرد. دولت جو بایدن در ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت)، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا را اعلام کرد و به شرکت‌های نفتی آمریکا و اروپا اجازه داد مذاکرات و فعالیت‌های خود در ونزوئلا را از سر بگیرند. با این حال، دولت ونزوئلا خواستار لغو همه اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده توسط واشنگتن علیه کاراکاس است.

برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹، یک هیات بلندپایه اعزامی از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ پنجم مارس (۱۴ اسفند) با نیکلاس مادورو در مقر ریاست جمهوری ونزوئلا (کاخ میرافلورس) دیدار کردند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر