کد خبر: 140308
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ مهر ۱۳۵۸؛

از اعتراض کاردار سفارت آمریکا در ایران به اعدام سه سناتور ایرانی تا سخنان وزیر جدید کار دولت موقت درباره علت افزایش بیکاریها

امروز ۹ مهر سال ۱۳۵۸ است. صفحات اول سه روزنامه کیهان، بامداد امروز و جمهوری اسلامی را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم. به غیر از کیهان که سخنان علی اکبر معین فر درباره شرکت نفت را برجسته کرده است که از پاکسازی در تمام سطوح شرکت نفت گفته، دو روزنامه دیگر یعنی بامداد امروز و جمهوری اسلامی تیتر یک خود را به تصویب طرح اصلاح شده ترمیم کابینه در شورای انقلاب اختصاص داده اند. آغاز تصفیه دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور و تصمیم عراق مبنی بر اینکه خسارات وارده به روستاهای مرزی ایران را می پردازد، در کنار خبر بازدید دکتر صادق طباطبایی از زندان اوین و اعزام ۳۰۰۰ زائر ایرانی از فردا به جده، از دیگر تیترهای مهم این شماره روزنامه های فوق هستند. اما خبر اعتراض کاردار سفارت آمریکا به اعدام سه سناتور ایرانی و پاسخ صادق طباطبایی سخنگوی دولت موقت به وی مبنی بر اینکه اظهار نظر کاردار سفارت آمریکا یک فضولی بی جاست و سخنان وزیر جدید کار درباره علت افزایش بیکاریها و راههای رفع آن به نقل از روزنامه بامداد امروز را انتخاب کرده ایم که در دیدبان تاریخ می خوانید

از اعتراض کاردار سفارت آمریکا در ایران به اعدام سه سناتور ایرانی تا سخنان وزیر جدید کار دولت موقت درباره علت افزایش بیکاریها

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ امروز ۹ مهر سال ۱۳۵۸ است. صفحات اول سه روزنامه کیهان، بامداد امروز و جمهوری اسلامی را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم. به غیر از کیهان که سخنان علی اکبر معین فر درباره شرکت نفت را برجسته کرده است که از پاکسازی در تمام سطوح شرکت نفت گفته، دو روزنامه دیگر یعنی بامداد امروز و جمهوری اسلامی تیتر یک خود را به تصویب طرح اصلاح شده ترمیم کابینه در شورای انقلاب اختصاص داده اند. آغاز تصفیه دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور و تصمیم عراق مبنی بر اینکه خسارات وارده به روستاهای مرزی ایران را می پردازد، در کنار خبر بازدید دکتر صادق طباطبایی از زندان اوین و اعزام ۳۰۰۰ زائر ایرانی از فردا به جده،  از دیگر تیترهای مهم این شماره روزنامه های فوق هستند. اما خبر اعتراض کاردار سفارت آمریکا به اعدام سه سناتور ایرانی و پاسخ صادق طباطبایی سخنگوی دولت موقت به وی مبنی بر اینکه اظهار نظر کاردار سفارت آمریکا یک فضولی بی جاست و سخنان وزیر جدید کار درباره علت افزایش بیکاریها و راههای رفع آن به نقل از روزنامه بامداد امروز را انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید.

1

۱- کاردار سفارت آمریکا به اعدامهای اخیر ایراد گرفت

بروس لینکن کاردار سفارت آمریکا در ایران‌ دیروز در ملاقات با هاشم صباغیان وزیر کشور ضمن تاکید بر اینکه آمریکا علاقمند به حاکمیت ملی و استقلال داخلی ایران است به اعدامهای دادگاههای انقلاب پس از صدور فرمان عفو امام ایراد گرفت. وزیر کشور در مورد این ملاقات گفت:«کاردار سفارت آمریکا اظهار داشته است که دولت آمریکا علاقمند به حاکمیت ملی و استقلال داخلی ایران است. وزیر کشور افزود؛ کاردار سفارت آمریکا به اعدامهایی که از طریق دادگاههای انقلاب پس از صدور فرمان عفو امام صورت گرفته بخصوص اعدام سه سناتور اخیر به دلیل کهولت سن شان ایراد گرفته است که در جوابشان متذکر شدیم»

3

اعتقاد داریم که رای دادگاههای انقلاب با حقیقت تطبیق می کند و چون قوانین اسلام را مترقی تر از قوانین حقوق بشر می دانیم از این نظر برایمان مهم نیست که حقوق بشر در این موارد چه عقیده ای داشته باشد، در مورد سه سناتور مذکور، وزیر  کشور گفت؛ سالخوردگی این اشخاص دلیل بر این نیست که اگر در گذشته خیانت کرده اند به سزای اعمالشان نرسند‌. 

5

۲- وزیر جدید کار علت افزایش بیکاریها را اعلام کرد

عبدالعلی اسپهبدی وزیر جدید کار و امور اجتماعی دیشب در یک گفتگوی تلویزیونی مسائل مربوط به بیکاری را تشریح کرد.

 وزیر کار گفت؛ مسئله عدم اشتغال یکی از مسائل مهم جامعه ماست و علت بیکاریها وابستگی های اقتصادی بوده است که ما از هر نظر وابسته به انحصارات خارجی شده ایم و بعد از انقلاب با مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه و قطعات یدکی و حمل و نقل مواجه شدیم که این عناصر موجب بروز مشکلات بیکاری را فراهم کردند. برای از بین بردن بیکاری شاید تا ۲ یا ۳ سال مجبور باشیم که صنایع مونتاژ را ادامه بدهیم چون قبل از اینکه مساله کیفیت مطرح باشد مساله بیکاری و اشتغال مهمتر از همه است. وی گفت؛ غیر از بیکاریهای آشکار که در نظام اقتصادی ما حاکم است، مساله کم کاری و بیکاری پنهان هم موجود است. طبق آمار هم سالیانه یک میلیون نفر از جمعیت کشور به سن اشتغال می رسند و با توجه به این طرح برنامه های اقتصادی، بیکاری را از بین ببریم.

2

 وی افزود؛ فعلا نباید به فکر مفید بودن و سوددهی صنایع بود آنچه که هم اکنون مهم است از بین بردن بیکاری است. 

وی در مورد آموزش سیاسی کارگران گفت؛ این‌ مساله باید مخصوصا در صنایع ملی شده مراعات شود و باید به کارگران روشن شود که این صنایع، صنایع ملی است و متعلق به مردم ایران و نسلهای آینده است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر