کد خبر: 140488
A

سخنگوی وزارت علوم: پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشت شده هستیم

علی شمسی‌پور گفت: آماری از دانشجویان بازداشتی و زخمی شب گذشته در دانشگاه شریف نداریم. البته دانشگاه‌ها و وزارت علوم در حال استخراج این آمار هستند.

سخنگوی وزارت علوم: پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشت شده هستیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری امروز، با اشاره به ناآرامی های روزهای اخیر اظهار کرد: شب گذشته شاهد حوادثی در دانشگاه شریف بودیم و بعضا عباراتی در تجمع دانشجویان مطرح شد که در سخت‌ترین روزهای سال ۷۸ و ۸۸ از زبان دانشجویان شنیده نشده بود. به نطر می‌رسد که این عبارات از پیش طراحی شده است چرا که شخصیت دانشجویان به سمت مطرح کردن این شعارها نمی‌رود. دانشجویان دانشگاه شریف جزو نخبگان هستند و بعید است که چنین شعارهایی بدهند. این شعارها سبب درهم‌ریختگی فضا شد.

وی ادامه داد: تجمع دانشجویان به نحوی نبود که باعث مشکل شود اما اتفاقات رخ داده در این تجمع به مرور تند شد. به همین دلیل، رییس دانشگاه شریف از وزیر خواستند که وارد دانشگاه شوند و جریان را مدیریت کنند. بیانیه‌هایی از سوی ضدانقلاب صادر شده بود و سعی داشتند تجمع را به سمت دانشگاه بیاورند.

شمسی‌پور ادامه داد: شب گذشته با حضور وزیر علوم در دانشگاه صنعتی شریف، گفتگویی میان وزیر و دانشجویان و اساتید صورت گرفت و دکتر زلفی گل نکاتی را متذکر شدند. دکتر زلفی‌گل اعلام کردند در حال پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده هستند . وزیر علوم به حفط قوانین تذکر دادند و نسبت به آنچه که خلاف ساختار چارچوب اکادمیک است، نکاتی را متذکر شدند. حضور وزیر سبب شد که شرایط مدیریت شود و به آرام شدن شرایط کمک کرد.

وی گفت: حضور وزیر علوم در جمع دانشگاهیان باعث شد که ایشان با جریان، فضا، مطالبات و شخصیت افرادی که در تجمع بودند، آشنا شوند. این موضوع به پیشرفت روند امور کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت علوم افزود: با شروع مهرماه به ۲ اتفاق بر خوردیم نخست هفته ای که ۲ روز تعطیلی داشتیم و از آن طرف ناآرامی هایی که شروع شد و خانواده ها را نگران کرد. تماس های متعددی داشتیم که خانواده ها اظهار نگرانی می کردند و اذعان داشتند که می خواهیم فرزندان در کنار خانواده باشند و در نهایت آموزش ها مجازی شد.

وی افزود: ۲ روز اول هفته جاری به صورت حضوری برگزار شد و از آن طرف فراخوان هایی برای تحصن و تجمع داشتیم که از آن طرف مرزها هدایت می شد با این حال کلاس ها حضوری برگزار شد و تصمیم وزارت خانه بر این بوده و هست.

شمسی پور ادامه داد: البته به طور مثال شورای تامین استان زاهدان بخاطر مسایل امنیتی تصمیم گرفت دانشگاه به صورت حضوری نباشد.

سخنگوی وزارت علوم با بیان اینکه حضور دانشجو در دانشگاه در دو روز گذشته روند رو به رشدی داشت و آمارها را داریم، گفت: البته یک هفته طول می کشد که دقیق آمارها استخراج شود.

شمسی پور با بیان اینکه در کل کشور طی دو روز گذشته بیش تر از ۷۰ تا ۸۰ درصد کلاس ها برگزار شد، گفت: برخی دانشگاه ها در تهران حتی بالای ۹۰ درصد کلاس ها برگزار شد.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته در دانشگاه ها بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تجمع نداشتیم. روز یکشنبه نسبت به روز شنبه تعداد دانشجویان در تجمع کمتر شد.

وی ادامه داد: روز گذشته تجمع در دانشگاه شریف بیش تر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نبود اما فضا تند و نهایتا منجر به این شد که رئیس دانشگاه از وزیر خواست به دانشگاه بیایند و فضا را ببینند. گفتگویی انجام دهند و فضا را آرام‌ کنند. وزیر به محض ورود تلاش کرد فضا را آرام کند.

سخنگوی وزارت علوم درباره اینکه گفته شده وقایع شب گذشته در پارکینگ دانشگاه شریف رخ داده است، گفت: خیر آن محل که فیلم آن هم‌ منتشر شده، پارکینگ دانشگاه شریف نیست و یک پارکینگ عمومی است و کارکنان ادارات دیگر هم از آنجا استفاده می‌کنند.

شمسی پور درباره آمار دانشجویان بازداشتی گفت: آمار قطعی از دانشجویان بازداشتی وجود ندارد و غالب دستگیری ها خارج از دانشگاه بوده است. چرا که به طور مثال فرد دانشجوی دانشگاه تهران بوده اما در ساری بازداشت شده است. نیروی های امنیتی داخل دانشگاه کسی را دستگیر نمی کنند اما اگر به بیرون دانشگاه بروند، بالطبع این اتفاق رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه روسا تلاش خواهند کرد که به دانشجویان کمک کنند و فضای حضور دانشجویان را به ۱۰۰ درصد برسانند، گفت: اگر دانشجویی بازداشت شده و جرم کوچکی انجام داده و یا پشیمان است تلاش کنیم این ها آزاد شوند و اگر هم افرادی کماکان بازداشت هستند به دلیل این است که اتهام خاصی دارند و مستنداتی علیه آن ها وجود دارد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر