کد خبر: 140515
A

محققان به شواهد جدیدی برای تایید وجود آب مایع در مریخ دست یافتند

دانشمندان مدت‌هاست که می‌گویند چیزی در زیر یخ‌های قطب جنوبی مریخ وجود دارد، اما هنوز در این زمینه با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. یک مطالعه به تازگی دوباره ایده وجود آب مایع در زیر سطح قطب جنوب سیاره سرخ را بررسی کرده و شاید بتواند توضیح بدهد که چرا این آب می‌تواند حالت مایع داشته باشد.

محققان به شواهد جدیدی برای تایید وجود آب مایع در مریخ دست یافتند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دانشمندان مدت‌هاست که می‌گویند چیزی در زیر یخ‌های قطب جنوبی مریخ وجود دارد، اما هنوز در این زمینه با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. یک مطالعه به تازگی دوباره ایده وجود آب مایع در زیر سطح قطب جنوب سیاره سرخ را بررسی کرده و شاید بتواند توضیح بدهد که چرا این آب می‌تواند حالت مایع داشته باشد.

وجود آب مایع در مریخ امیدها برای یافتن زندگی میکروبی در این سیاره را افزایش می‌دهد. تحقیقی که چند روز پیش در ژورنال Nature Astronomy منتشر شده، احتمال وجود آب مایع در این سیاره را مطرح می‌کند. تیمی از پژوهشگران بین‌المللی به رهبری دانشمندی از دانشگاه کمبریج بدون اتکا به رادار به اولین مدرک مستقل مبنی بر وجود آب مایع زیر یخ‌های قطب جنوب سیاره سرخ دست یافته‌اند.

آن‌ها با استفاده از اندازه‌گیری‌های توپوگرافی سطح قطب جنوب و مدل‌سازی‌های کامپیوتری به این نتیجه رسیدند. این مطالعه دریافت که موج‌وارگی‌های سطح مریخ شبیه موج‌وارگی‌های دریاچه‌های یخی در زمین است. این جا بود که محققان با استفاده از مدل‌سازی‌های کامپیوتری شبیه‌سازی‌هایی را از جریان یخ‌ها ایجاد کردند تا مشخص کنند که اگر آب مایع در زیر سطح وجود داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد. آن‌ها همچنین وجود گرمای بخش‌های داخلی خود سیاره را شبیه‌سازی کردند.

«نیل آرنولد»، محقق ارشد این پژوهش از موسسه تحقیقات اسکات پولار دانشگاه کمبریج می‌گوید: «ترکیب شواهد جدید توپوگرافی، نتایج مدل‌های کامپیوتری و داده‌های راداری این احتمال را خیلی بیشتر می‌کند که حداقل یک ناحیه آب مایع زیر یخ‌های امروزی مریخ وجود داشته باشد و سیاره سرخ هنوز از نظر گرمایش درونی خود فعال باشد و همین گرما آب را زیر یخ‌ها مایع نگه داشته باشد.»

با این حال، «دن لالیچ» از دانشگاه کورنل که پیش‌تر تحقیقی را درباره آب‌های مریخ انجام داده بود، می‌گوید وجود موج‌وارگی‌های سطح این سیاره می‌تواند دلایلی به جز وجود آب مایع داشته باشد. او شک دارد که مریخ گرمای لازم برای مایع نگه داشتن آب‌های زیر سطحی را فراهم کند و احتمالا تا زمانی که دریل‌های بزرگ برای حفاری به مریخ فرستاده نشوند، دانشمندان در این زمینه به اتفاق نظر با یکدیگر نخواهند رسید.

منبع: دیجیاتو

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر