کد خبر: 140623
A

احمد توکلی: سهمیه فرزندان هیات علمی لغو شد

احمد توکلی در نامه ای به رئیس جمهور ضمن تقدیر و تشکر از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای لغو امتیاز انتقال فرزندان هیأت علمی از رشته ای به رشته دیگر، بار دیگر بر اصلاح و بازنگری مصوبه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی تاکید کرد.

احمد توکلی: سهمیه فرزندان هیات علمی لغو شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت از لغو سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی خبر داد.

احمد توکلی در نامه ای به رئیس جمهور ضمن تقدیر و تشکر از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای لغو امتیاز انتقال فرزندان هیأت علمی از رشته ای به رشته دیگر، بار دیگر بر اصلاح و بازنگری مصوبه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی تاکید کرد.

متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر رئیسی رئیس محترم جمهورسلام علیکم سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت بر خود لازم می داند که از تصمیم شورا در لغو امتیاز انتقال فرزندان هیات علمی از شهری به شهری و از رشته ای به رشته ای دیگر از شما و اعضای حامی عدالت تشکر کند.

این اقدام، تبعیض فاحشی را سبب می شد و حتی با دست آویز ساختن آن، امتیازات فراتر از آن مصوبه را نیز برای فرزندان آنها فراهم می ساخت.مطمئناً این تصمیم شجاعانه گام مهمی در رفع تبعیضات ناروای آموزشی است. وجود تبعیضات آموزشی، نابرابری موجود را افزایش می دهد و چرخه فقر را پایدار می سازد.

حرکت به سوی عدالت آموزشی از نیازهای حیاتی و فوری جامعه فعلی ایران به شمار می‌آید و از شما و دیگر اعضای شورا انتظار می رود که با ورود هر چه سریعتر به اصلاح سایر سهمیه های غیر ضروری که در این شورا تصویب شده است، این مسیر مبارک را به سرانجام برسانند.

همچنین بار دیگر تاکید می نمایم که مصوبه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی مصوب این شورا با مخالفت قاطبه کنکوری ها، نیاز به اصلاح و بازنگری جدی دارد و با توجه به مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اجرای عجولانه آن به گفته مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، می تواند پیامدهای ناگوار امنیتی و اجتماعی داشته باشد.از شما انتظار می رود کوشش عدالت خواهانه خویش را برای حل مشکل مذکور بیشتر بفرمایید.

در همین رسالت علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درخصوص نامه دکتر توکلی به رئیس جمهور درباره لغو سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی توضیح داد: سال 1392 تسهیلاتی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها تصویب شد و مقرر شد که بر اساس آن فرزندان این اعضا با رعایت تبصره‌های ماده‌های قانونی از قوانین نقل و انتقالات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کسب حداقل نمره علمی 90 و 92 و نیم درصد آخرین فرد پذیرفته شده از مواردی بود که فرد باید برای نقل و انتقال و تغییر رشته کسب می‌کرد گفت: فرزندان هیئت علمی از سال ۹۲ به بعد از این تسهیلات استفاده کردند و عده ای از متقاضیان کنکور در اعتراض به این نقل و انتقال ها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان عدالت اداری رای قطعی صادر کرد و این تسهیلات را خلاف قانون اساسی دانست و مصوبه را ابطال کرد اما این موضوع توسط دستگاه اجرایی عملی نشد و برای بار دوم شکایتی به دیوان ارسال شد که قضات دیوان هم به استناد اصل ۳ قانون اساسی و مفاد آرای قبلی ، مصوبه را باطل کردند که این رای باز هم اجرا نشد و در نهایت برای بار سوم به تقاضای رئیس دیوان عدالت اداری بررسی و لغو شد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود: در سال گذشته دیده بان شفافیت و عدالت دو نامه به رئیس جمهور ارسال کرد که در هر دو نامه توضیحاتی در این خصوص ارائه شد و حتی در یکی از نامه‌ ها علام شد که سمهیه‌ ها به 26 نوع رسیده است و رئیس جمهور هر دو بار دستور رسیدگی را دادند و در نهایت وزیر علوم به رئیس جمهور اعلام کرد که این موضوع سهمیه نیست و تسهیلات است.

وی توضیح داد: در نامه وزیر علوم آمده بود، هیچ سهمیه‌ای به اعضای هیات علمی داده نشده بود و پاسخ دیده بان این بود که لفظ تسهیلات مهم نیست چرا که این امتیاز تبعیض آمیز، تسهیلاتی است که از عمده سهمیه ها بهتر است. درخصوص نقل و انقال دانشجویان نیز وزیر علوم اعلام کرده بود همه دانشجویان می‌توانند درخواست نقل و انتقال بدهند و فرزندان هیئت علمی هم بخشی از آنها هستند اما ما اعلام کردیم که دلیلی ندارد برای این افراد سهیمه جداگانه‌ نقل و انتقال تخصیص دهیم. جدایی فرزندان از یکدیگر موضوع خوبی نیست. وزیر علوم اعلام کرده بود از این تسهیلات برای نگهداشت اعضای هیات علمی صورت گرفته که دیده بان معتقد است تسهیلات برای جذب و نگهداشت نخبگان باید به صورت طرح‌های تشویقی و حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی باشد نه امتیازاتی در حوزه سنجش‌ و پذیرش که منجر به رانت شود.

امرایی گفت: وزیر علوم اعلام کرده بود سهیمه این افراد مازاد بر سهمیه عادی است که ما اعلام کردیم اساس این موضوع ایراد دارد و در صورتی که این نوع پذیرش ها مازاد بر سهمیه عادی باشد، دلیلی ندارد که عده ای از رشته‌هایی مانند دامپزشکی به پزشکی انتقال پیدا کنند و این موضوع هم نوعی رانت است.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های چندین ساله دیده بان، رای دیوان عدالت اداری اجرا شد و ظاهرا این موضوع در شورا رای نیاورده است و در نهایت موضوع سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی لغو شد به دلیل اینکه این تسهیلات تبعیض آمیز بود و ما تلاش خواهیم کرد هر نوع سهمیه‌ یا امتیازی که باعث ویژه خواری و رانت شود، پیگیری کنیم که باطل شود و در خصوص تسهیلات نقل و انتقال فرزندان هیئت علمی ، سازمان سنجش نیز اعلام کرده است که فرزندان این اعضا هیچ‌گونه سهمیه‌ای برای نقل و انتقال در سال جاری نخواهند داشت.

امرایی گفت: از جناب آقای رئیسی رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای حامی عدالت این شورا به جهت اجرای عدالت تشکر می کنیم و همچنین از جناب رئیسی و جناب قالیباف می خواهیم که به اشکالات اساسی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی نمایندگان مجلس، دیده بان شفافیت، کارشناسان حوزه آموزش و داوطلبان کنکور مطرح می شود، توجه جدی داشته باشند و بازنگری آن را در دستور کار مجلس یا شورا قرار بدهند

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر