کد خبر: 141227
A

فهرست نامزدهای ریاست جمهوری عراق اعلام شد +اسامی

نگاهی به اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری عراق نشان می‌دهد که دو حزب اصلی منطقه کردستان عراق، یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر سر انتخاب نامزدی واحد به توافق نرسیده‌اند. زیرا هم نام برهم صالح و هم نام عبدالطیف رشید در فهرست اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری به چشم می‌خورد.

فهرست نامزدهای ریاست جمهوری عراق اعلام شد +اسامی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ رسانه‌های عراقی با انتشار سندی، دستور جلسه امروز (پنجشنبه، ۱۳ اکتبر) نشست پارلمان را منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، در سند مذکور آمده است که دستورالعمل جلسه امروز پارلمان که در ساعت ۱۱:۰۰ به وقت محلی بغداد برگزار خواهد شد، انتخاب رئیس‌جمهور است. 

پارلمان عراق، امروز همچنین اسامی ۴۱ نامزد تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری را منتشر کرد که در میان آن‌ها نامهای «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی و «عبداللطیف محمد جمال رشید» «ریبر احمد» نیز به چشم می‌خورد. فهرست نامزدها در ادامه می‌آید: 

 

انتخاب رئیس‌جمهور عراق در حالی قرار است انجام شود که یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور سپری شده است اما به دلیل اختلافات میان گروه‌های سیاسی هنوز پروسه انتخاب رئیس‌جمهور و سپس نخست‌وزیر و کابینه تکمیل نشده است.

نگاهی به اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری عراق نشان می‌دهد که دو حزب اصلی منطقه کردستان عراق، یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر سر انتخاب نامزدی واحد به توافق نرسیده‌اند. زیرا هم نام برهم صالح و هم نام عبدالطیف رشید در فهرست اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، لحظاتی پیش اعلام کرد که نامزد این حزب برای ریاست‌جمهوری، عبداللطیف رشید است. این امر حاکی از آن است که دو حزب اصلی منطقه کردستان عراق، با وجود نشست‌های فشرده و متعدد، نتوانستند بر سر نامزدی واحد، توافق کنند. حزب دموکرات کردستان عراق نیز امروز اعلام کرد که به عبداللطیف رشید رأی خواهد داد. 

پیشتر، ائتلاف دولة القانون به ریاست نوری المالکی از تصمیم حزب دموکرات کردستان مبنی بر کنار گذاشتن ریبر احمد از کارزار پست ریاست جمهوری و انتخاب عبد اللطیف رشید به عنوان نامزد توافقی استقبال کرده بود و امروز نیز اعلام کرد که به عبداللطیف رشید رای خواهد داد. اما گویا، حزب اتحادیه میهنی با این گزینه نیز موافقت نکرده است. 

ریبر احمد نیز اعلام کرد که به نفع رشید از نامزدی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری انصراف داده است امری که به اعتقاد ناظران و تحلیلگران سیاسی به ضرر برهم صالح تمام خواهد شد.

نشست امروز پارلمان عراق در حالی برگزار می‌شود که از شب گذشته، تدابیر امنیتی ویژه‌ای در بغداد و منطقه سبز برقرار شده است.

منابع رسانه‌ای عراق لحظاتی پیش اعلام کردند که نمایندگان گروه‌های سیاسی عراق در حال وارد شدن به صحن پارلمان هستند و حزب بارزانی اعلام کرده که امروز با کلیه نمایندگان خود در پارلمان حضور خواهد یافت.

امروز اعضای حزب دموکرات کردستان و نمایندگان پارلمانی آن، یک نشست پشت درهای بسته در داخل ساختمان پارلمان عراق، با حضور «فؤاد حسین» وزیر خارجه و «شاخوان عبدالله» نائب‌رئیس دوم پارلمان برگزار کردند.

رسانه‌های عراقی اعلام می‌کنند که در حال حاضر، کلیه نمایندگان حزب بارزانی در پارلمان حضور دارند. لحظاتی پس از انتشار این اخبار و تدارک همه طرف‌ها برای برگزاری این نشست، دبیرخانه پارلمان اعلام کرد که نشست پارلمان که قرار بود ساعت ۱۱ برگزار شود با دو ساعت تاخیر در ساعت ۱۳:۰۰ برگزار خواهد شد.

با سقوط صدام، پست ریاست‌جمهوری که بیشتر نماد حاکمیت و وحدت عراق محسوب می‌شود به احزاب کُرد رسید. در بین کردها نیز طبق توافق نانوشته‌ای حزب اتحاد میهنی کردستان نماینده خود را برای به دست گرفتن این پست معرفی کرد و حزب بارزانی‌ها نیز مدیریت منطقه کردستان را به دست گرفت. این شرایط البته در داخل منطقه کردستان به نفع حزب دموکرات تمام شد و این حزب توانست خود را حامی منافع کردها و اتحاد میهنی را نماینده حاکمیت عراق جا بزند و جایگاه بارزانی‌ها در میان قوم‌گرایان منطقه کردستان بیش از پیش تثبیت شد.

بارزانی‌ها پس از انتخابات پارلمان اکتبر گذشته در عراق، بار دیگر به فکر تصدی پست ریاست‌جمهوری افتادند و تلاش کردند که پس از «جلال طالبانی»، «فؤاد معصوم» و «برهم صالح» که هر سه از عضو حزب اتحاد میهنی کردستان بوده و هستند، ریاست‌جمهوری را برای اولین بار به حزب خود بیاورند.

در سال ۲۰۱۸ نیز حزب دموکرات برای به دست گرفتن پست ریاست‌جمهوری خیز برداشت و «فؤاد حسین» که اکنون وزیر خارجه عراق است، به پارلمان معرفی شد، اما با اختلاف زیادی از رقیب خود یعنی «برهم صالح» شکست خورد.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر