کد خبر: 141241
A

معاون رییس جمهور: تجربه راه‌اندازی حداقل ۴۰ شرکت دانش‌بنیان را دارم

دشمن می‌داند ما در حوزه علم و فناوری می‌توانیم اقتدار پیدا کنیم. تنها جایی که ما می‌توانیم به جهش‌های ۱۰ و ۲۰ برابری برسیم، حوزه‌ دانش‌بنیان است. اگر در این حوزه درست حرکت کنیم، اتفاقات بسیار بزرگی رخ می‌دهد. این نقطه مزیت ماست. ما نیروی انسانی توانمند، ارزان‌قیمت و مستعدی داریم که اگر به سمت فناوری حرکت کند، اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد.

معاون رییس جمهور: تجربه راه‌اندازی حداقل ۴۰ شرکت دانش‌بنیان را دارم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی صبح امروز ۲۱ مهرماه در سومین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی که در دبیرستان معارف امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، با اشاره به تبدیل شدن موضوع دانش‌بنیان به یک مسئله ارزشمند در کشور، اظهار کرد: ترویج این گفتمان که با پیگیری‌های رهبر معظم انقلاب محقق شد، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ترس دشمنان از پیشرفت‌های علمی کشور، افزود: دشمن می‌داند ما در حوزه علم و فناوری می‌توانیم اقتدار پیدا کنیم. تنها جایی که ما می‌توانیم به جهش‌های ۱۰ و ۲۰ برابری برسیم، حوزه‌ دانش‌بنیان است. اگر در این حوزه درست حرکت کنیم، اتفاقات بسیار بزرگی رخ می‌دهد. این نقطه مزیت ماست. ما نیروی انسانی توانمند، ارزان‌قیمت و مستعدی داریم که اگر به سمت فناوری حرکت کند، اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تمام بخش‌های کشور تشنه نوآوری اند، عنوان کرد: اگر سوبسیدهای انرژی برداشته و نیروی انسانی به قیمت جهانی محاسبه شود، بسیاری از صنایع ما زیان‌ده خواهند شد.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر دانش‌بنیان به پیروزی ختم خواهد شد، بیان کرد: کسی که وارد فعالیت دانش‌بنیانی می‌شود، باید به این مسیر باور داشته باشد. من تجربه راه‌اندازی حداقل ۴۰ شرکت دانش‌بنیان را دارم. بنابراین کاملا با مسائل این حوزه آشنا ام؛ این کار نیاز به صبوری و مبارزه دارد.

وی تاکید کرد: تمام کسانی که در حوزه‌ دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، باید اقتصاد دانش‌بنیان را مطالبه کنند. ویژگی انقلاب اسلامی، اتحاد مردم بود. در دوران دفاع مقدس نیز مردم برای تاب‌آوری به یکدیگر کمک می‌کردند. امروز هم‌ اگر می‌خواهیم اقتصاد دانش‌بنیان بسازیم، باید صبور، مقاوم، یکصدا و مطالبه‌گر باشیم.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم یادگیری فرهنگ کار گروهی، بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما در معاونت علمی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که با همکاری یکدیگر، اقدام به ساختن اقتصاد کشور می‌کنند

فیروزآبادی تاکید کرد اقتصاد دانش‌بنیان وقتی محقق می‌شود که معاونت علمی ریاست جمهوری به نهاد سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده تبدیل شود و از تمام دستگاه‌های کشور برای تحقق این اقتصاد، مطالبه کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که قانون جهش تولید دانش‌بنیان فراهم‌ می‌کند، عنوان کرد: در بخشی از این قانون مطرح شده است که صنایع بزرگ می‌توانند مالیات خود را در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند. این همان ظرفیت بزرگی است که ما به دنبالش هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص مفهوم دانش‌بنیان اظهار کرد: ما باید مفاهیم جدید در این حوزه تعریف کنیم. یک صنعت چند ده هزار میلیارد تومانی مانند خودروسازی، چرا باید به دنبال دانش‌بنیان شدن باشد؟ فقط به خاطر اسم دانش‌بنیان است؟ ما باید یک صنعت فناوری‌بنیان و نوآوری تعریف کنیم که ضمن دارا بودن قواعد متفاوت، بهره‌مندی‌های چشمگیری داشته باشد و یکی از شرایط احراز شدن به عنوان صنعت نوآور و فناوری‌بنیان، این باشد که حداقل ۳ الی ۴ درصد از گردش مالی آن صنعت، به مسائل دانش‌بنیان اختصاص یابد.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها بستر تحقیقات علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان بستر تحقیقات فناوری و صنایع بستر تحقیقات نوآوری اند. مراکز نوآوری بزرگ در صنایع بزرگ شکل می‌گیرند. مرکز نوآوری، از همکاری‌ راهبردی بین صاحبان مسئله و حل‌کنندگان مسئله به وجود می‌آید و محصول این همکاری که در صنعت رخ می‌دهد، کالا و خدمات است.

وی افزود: ما از صنعت نوآوری‌ای حمایت می‌کنیم که شبکه دانش‌بنیان تشکیل دهد و شرکت دانش‌بنیان را شرکتی می‌دانیم که موجب شکل‌گیری شبکه تحقیقات علمی در دانشگاه شود. این یک راهکار برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز فعالین حوزه دانش‌بنیان و بعضا صاحبان صنایع از سازوکار این حوزه گلایه می‌کنند، گفت: مگر می‌شود محصولی در بازار جایگاه خود را حفظ کند، اما دانش‌بنیان نباشد؟ فرایندهای دانش‌بنیان بسیار ارزشمند است‌. فرایندهای تولید محصولات باید مبتنی بر نوآوری و توسعه باشد.

فیروزآبادی با اشاره به صنایع hi-tech، بیان کرد: جایی که بحث اقتدار ملی مطرح است، ما باید به هر قیمتی به فناوری و hi-tech دست یابیم. اما در بازار، hi-tech و low-tech با هم فرقی ندارند. بنابراین شرکت دانش‌بنیان نوع یک، شرکتی است که محصول کیفی بر مبنای نوآوری درجه یک ارائه می‌دهد و معاونت علمی ریاست جمهوری، کیفیت آن را تضمین می‌کند. ما باید کیفیت را در ادبیات دانش‌بنیانی جای دهیم.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: ما باید فناوری را تبدیل به چیزی کنیم که مردم مزه‌اش را در زندگی‌شان احساس کنند، در این صورت خود مردم مراقب فناوری می‌شوند. مشهد در تمام حوزه‌ها ظرفیت‌های خوبی دارد و تمام این حوزه‌ها باید دانش‌بنیان شوند.

فیروزآبادی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در این دوره، تمرکز بر استان‌های بزرگ تاثیرگذار دور از تهران است، گفت: سیاست ما این است که در پایان دولت سیزدهم، مردم این استان‌ها حس کنند که به این‌ مناطق توجه بیشتری شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله کشور بازار است، اظهار کرد: گردش مالی بخش خصوصی خراسان رضوی ۲۰۰ همت است، درحالی‌که کل بودجه معاونت علمی ریاست جمهوری حدود ۳ درصد این رقم است. بزرگترین فرصتی که می‌توان به جوانان داد، قرار دادن فرصت‌های استان در اختیار آنان است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نظام نوآوری در کشور به شرطی شکل می‌گیرد که از بازار آغاز کنیم. باید نظام نوآوری کشور ۱۸۰ درجه بچرخد و از بازار شروع کنیم. امروز باقیات‌الصاحات در کشور ما، سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی است. آستان قدس هم به خوبی می‌داند پویایی و ثروت‌آفرینی صنایعش منوط به دانش‌بنیانی شدن است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر