کد خبر: 141556
A

آنتی بیوتیک نایاب شد

حسین شمالی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو می‌گوید: با توجه به گران شدن مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها، سعی داریم با پوشش بیمه‌ای، هزینه پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد و تا ۱۵ روز دیگر مشکل کمبود این داروها برطرف می‌شود.

آنتی بیوتیک نایاب شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حسین شمالی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از داروخانه‌ها در مورد کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها به سازمان غذا و دارو ارائه شده افزود: گران شدن مواد اولیه و مصرف بی‌رویه و تجویز زیاد این داروها با توجه به شیوع کرونا در کشور منجر به کمبود آن شده است.

شمالی با بیان اینکه تامین آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق تولید داخل و حتی واردات در اولویت است، تصریح کرد: به دلیل اینکه در فصل سرما و با شیوع بیماری‌های تنفسی میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها زیاد است، جلساتی متعددی با شرکت‌های دارویی در زمینه تامین آنتی‌بیوتیک‌ها برگزار کردیم و قرار است واردات مواد اولیه این داروها را افزایش دهیم تا به تامین پایدار برسیم و دیگری کمبودی نداشته باشیم.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با توجه به گران شدن مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها، سعی داریم با پوشش بیمه‌ای، هزینه پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد و تا ۱۵ روز دیگر مشکل کمبود این داروها برطرف می‌شود.

برپایه این گزارش، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دیروز ۲۵ مهر در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود، به دلیل مصرف بالا در فصل تابستان با کمبود سرم و در فصول پاییز و زمستان با کمبود آنتی بیوتیک مواجه هستیم که برای رفع این کمبودها پیش بینی‌های لازم انجام شده و حدود یک هفته آینده به مقدار فراوان از هر دو محصول به داروخانه‌ها تحویل خواهد شد.

پیش تر نیز علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفته بود که با اجرای طرح دارو قیمت خرید مواد اولیه تولید داروها افزایش یافته است و سهم مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها ۷۰ درصد است و بیش از سایر داروهای دیگر افزایش یافته است.

فاطمی تاکید کرد: البته اخیرا سازمان غذا و دارو تجدید نظر کرده که افزایش قیمت مواد اولیه دارو به گونه‌ای باشد که برای صنایع داروسازی به صرفه باشد و پرداختی از جیب مردم نیز کاهش یابد.

به گفته وی، آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم‌ها مؤثرند و برخی از آنها در برابر انواع مختلف بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و این داروها می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرند و به عنوان دارو برای مقابله با بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند که ناشی از میکروارگانیسم‌های مضر هستند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: یکی از مزایای مهم این داروها این است که به سلول‌های طبیعی بدن آسیب نمی‌رسانند و فقط میکروارگانیسم‌های عامل بیماری را از بین می‌برند اما آنتی‌بیوتیک‌ها برای حمله به سلول‌های انسانی نیز جهت درمان سرطان در حال حاضر ساخته شده است.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر