کد خبر: 141603
A

حالت‌دهنده‌های شیمیایی مو می‌توانند خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند

شمار مبتلایان به سرطان رحم در آمریکا به سرعت در حال افزایش است. حالا گروهی از محققان در مطالعه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که حالت‌دهنده‌های شیمیایی مو می‌توانند در بروز این بیماری موثر باشند. پژوهشگران می‌گویند کسانی که هرگز از حالت‌دهنده‌های شیمیایی استفاده نکرده بودند، تا ۷۰ سالگی فقط با ۱.۶۴ درصد شانس ابتلا به سرطان رحم روبرو بودند. ولی این رقم برای افرادی که اغلب از استفاده محصولات استفاده می‌کردند، به ۴.۰۵ درصد می‌رسید. این تفاوت اگرچه در ظاهر کوچک به نظر می‌رسد، اما در واقع نگران‌کننده است.

حالت‌دهنده‌های شیمیایی مو می‌توانند خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دانشمندان موسسه ملی علوم بهداشت محیط آمریکا (NIEHS) به مدت 11 سال 33,947 نفر را تحت نظر گرفتند و از این میان 378 نفر مبتلا به سرطان رحم تشخیص داده شدند. احتمال تشخیص سرطان در افرادی که در طول 12 ماه بیش از چهار بار از حالت‌دهنده‌های شیمیایی مو استفاده کرده بودند، 155 درصد بیشتر از کسانی بود که از این مواد استفاده نکرده بودند.

پژوهشگران می‌گویند کسانی که هرگز از حالت‌دهنده‌های شیمیایی استفاده نکرده بودند، تا 70 سالگی فقط با 1.64 درصد شانس ابتلا به سرطان رحم روبرو بودند. ولی این رقم برای افرادی که اغلب از استفاده محصولات استفاده می‌کردند، به 4.05 درصد می‌رسید. این تفاوت اگرچه در ظاهر کوچک به نظر می‌رسد، اما در واقع نگران‌کننده است.

اولین مدرک از پیوند حالت‌دهنده‌های شیمیایی و سرطان رحم

محققان می‌گویند: «این یافته‌ها اولین مدرک اپیدمیولوژیک است که از ارتباط میان استفاده از محصولات حالت‌دهنده مو و سرطان رحم خبر می‌دهد.» با این حال، استفاده از رنگ مو ظاهرا با این سرطان پیوندی نداشته است.

در این مقاله آمده است: «ما شاهد رابطه قوی‌تری میان استفاده زنان از مواد حالت‌دهنده مو و فعالیت فیزیکی اندک بودیم. از آن‌جایی که فعالیت فیزیکی با کاهش سطح هورمون‌های استروئیدی جنسیتی و کاهش التهاب مزمن در پیوند است، زنانی که فعالیت فیزیکی بالاتری دارند، احتمالا کمتر در معرض سایر ریسک فاکتورهای سرطان رحم قرار می‌گیرند. ولی تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا به رابطه میان فعالیت فیزیکی، استفاده از محصولات مخصوص مو و سرطان رحم پی ببریم.»

این نتایج نگران‌کننده بخشی از یک سلسله پژوهش پیرامون مواد شیمیایی پرمصرف هستند که دستگاه درون‌ریز بدن را دچار اختلال می‌کنند. دستگاه درون‌ریز حاوی برخی مواد شیمیایی در بدن است که هورمون‌ها را به اندام‌های هدف خود وصل می‌کند. نتایج این تحقیق در مجله National Cancer Institute منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر