کد خبر: 141606
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۵۸:

لغو خرید اسلحه از آمریکا توسط ایران/ خرید ۷۰ فروند جنگنده اف ۱۴ متوقف شد

گزارش ها و اخبار۴۴ سال پیش ۲۷ مهر سال ۱۳۵۷ رادر دیدبان تاریخ بخوانید

لغو خرید اسلحه از آمریکا توسط ایران/ خرید ۷۰ فروند جنگنده اف ۱۴ متوقف شد

به گزارش دیدبان تاریخ؛ کیهان در نوبت چاپ دوم خود که در ۳۲ صفحه در عصر روز پنجشنبه ۲۷ مهر سال ۱۳۵۷ منتشر شد در یک تیتر بزرگ به نقل از محمدرضا پهلوی نوشته است که انتقال قدرت باید بطور طبیعی انجام شود و اینکه مردم در انتخابات باید نظارت کامل داشته باشند و اگر مملکت را رها کنیم چه میشود؟ در زیر لوگوی روزنامه جمله ما طرفدار آزادی کامل هستیم دیده می شود که آنرا کیهان به نام آیت الله العظمی خمینی به چاپ رسانده است. دو تصویر از محمود اعتمادزاده(به آذین) و شاپور بختیار نیز در این صفحه به چشم می خورد. شاپور بختیار گفته است که جبهه ملی در حکومت وحدت ملی شرکت می کند و در حال حاضر حکومت وحدت ملی تنها راه حل فوری جامعه ما است. درباره به آذین هم این روزنامه خبر داده است که وی سازمان سیاسی تشکیل داده است.

ایران به اطلاع واشنگتن رساند؛ لغو خرید اسلحه از آمریکا. یکی از تیترهای داغ شماره امروز کیهان است که به همراه متن کامل خبر در صفحه اول منتشر شده، که ببینیم‌ ماجرا از چه قرار است.

IMG_20221019_073049_074

واشنگتن- رویتر - آسوشیتدپرس؛منابع دولتی آمریکا در واشنگتن گفتند، ایران به علت مشکلات و نا آرامی های داخلی به آمریکا اطلاع داد احتمالا خریدهای عمده تسلیحاتی خود را که قرار بود در سال آینده صورت گیرد به تعویق خواهد انداخت.

همین منابع گفتند؛  ایران ظاهرا قصد دارد بدنبال تظاهرات و شورشهای داخلی که توسط مخالفان دولت صورت گرفته، مقدار کمتری از درآمدهای نفتی خود را صرف خریدهای تسلیحاتی بکند. ایران قبلا درخواست کرده بود در سال ۱۹۷۹ هفتاد فروند هواپیمای اف - ۱۴ به ارزش بیش از دو میلیارد دلار از شرکت هواپیما سازی گرومن خریداری می کند اما منابع دولتی آمریکا گفتند مقامهای ایرانی اخیرا اشاره کرده اند این سفارش حداقل تا سال ۱۹۸۰ به تاخیر خواهد افتاد.

با وجود این، منابع آمریکایی گفتند ایران ممکن است در سال ۱۹۷۹ هیچ خرید تسلیحاتی از آمریکا انجام ندهد اما برای سلاحهایی که قبلا خریداری شده حدود یک میلیارد دلار تجهیزات کمکی خریداری خواهد شد. یک مقام شرکت گرومن دیروز تایید کرد تصمیم غیر رسمی ایران در مورد نخریدن ۷۰ فروند جت اف ۱۴ به معنی آن است که این شرکت ۹۰۰ میلیون دلار درآمد خود را تا سال ۱۹۸۰ از دست می دهد. شرکت گرومن قبلا ۸۰ فروند هواپیمای اف ۱۴ به ایران فروخته که آخرین فروند آن بر اساس یک قرارداد ۲/۳ میلیارد دلاری در ژوئیه گذشته به ایران تحویل داده شده است.

IMG_20221019_073112_913

با پایان تحویل آخرین فروند این هواپیما به ایران، کارخانه گرومن تعداد کارکنان خط تولید خود را از هشت هزار به ۵۵۰۰ تن کاهش داده است. مقامهای واشنگتن خاطر نشان می کنند که ایران در مورد خرید تعداد بیشتری جت اف ۱۴ هرگز رسما تعهدی قبول نکرده بود. همین مقامها گفتند ایران هنوز رسما تصمیم خود را در مورد نخریدن تعداد بیشتری از این هواپیما به اطلاع مقامهای آمریکایی نرسانده است. ایران در سال گذشته ۲/۶ میلیارد دلار اسلحه و جمعا در ۶ سال گذشته ۱۹ میلیارد دلار اسلحه از آمریکا خریده است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر