کد خبر: 141671
A

وزیر علوم: برخی دانشگاه‌ها دیپلماسی علمی دارند

برخی دانشگاه‌ها دیپلماسی علمی دارند ولی برخی دیگر خیر که این دانشگاه‌ها باید پیگیری‌های لازم را در این راستا داشته باشند و خواهش دارم این موضوع را در اولویت قرار دهید. از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها می‌خواهم آئین نامه تعاملات ملی و بین المللی را بنویسند و در هیأت رئیسه دانشگاه تصویب کنند.

وزیر علوم: برخی دانشگاه‌ها دیپلماسی علمی دارند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که امروز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی برگزار شد، گفت: حدود ۱۴ ماه گدشته ۲۰ مجله تحت نمایه بین المللی قرار گرفته است، این در حالی است که طی چهل سال گذشته ۱۰۱ مجله نمایی شده است

وزیر علوم افزود: نمایه سازی مجلات چند حسن دارد؛ نخست اینکه مرجعیت علمی پیدا می‌کنیم و مقالاتی که چاپ می‌شود به سر جمع مقالات ایران اضافه می‌شود و رتبه علمی ایران را ارتقا می‌دهد و همچنین باعث رشد علمی نویسندگان نیز می‌شود.

زلفی گل با اشاره به اینکه مقرر شده است که به سردبیران این مجلات پایه تشویقی اعطا شود، گفت: به ازای هر ۵ سال مدیریت مجله علمی نمایه شده بین المللی یک پایه تشویقی اعطا می‌شود. اگر کسی توانست علاوه بر نمایه بین المللی، ضریب تأثیر هم بگیرد باز هم یک پایه تشویقی خواهیم داد.

وی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به حوزه آموزش عالی گفت: رئیس جمهور هر ماه حداقل یک جلسه را به آموزش عالی اختصاص داده است که اصلاً طی ۴۰ سال گذشته سابق نداشته است. شورای عالی عتف نیز بعد از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

زلفی گل با بیان اینکه پیگیر این موضوع هستیم که آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها را تجهیز کنیم ولی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم، گفت: امیدوارم رئیس جمهور و معاون اول که در این رابطه قول مساعد داده اند به تحقق آن کمک کنند.

وزیر علوم ضمن بیان این مطلب که ما نگرشی نوین به نظام سنجش و انگیزش در آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری داریم و این نگرش جدید در پایه‌های تشویقی مشهود است، گفت: میزان پایه‌های تشویقی از ۷ و یا ۱۰ پایه به ۶۰ پایه افزایش یافته است. اساتید براساس میزان تلاش خود می‌توانند از آن بهره مند شود.

وی با اشاره به اینکه ما نگاه ویژه ای به مرحله بعد از استاد ممتازی داریم و ۴ پایه تشویقی برای آنها در نظر گرفته ایم، گفت: در این رابطه یک افزایش حقوق دائمی را طراحی کردیم و در هیأت دولت هم تصویب شده است.

زلفی گل ادامه داد: معاون فناوری وزارت علوم ایین‌نامه حمایت از تولید دانش بنیان را طراحی کرده اند که در هیأت دولت تصویب شده و از معاونان پژوهشی می‌خواهیم که این آئین نامه را چندین بار مطالعه و در هیأت رئیسه دانشگاه تحلیل و بررسی کنند چرا که ظرفیت‌های خوبی در این ایین‌نامه دیده شده است.

وی افزود: رئیس جمهور روز گذشته اصطلاح جدیدی در جمع نخبگان به کار بردند و برهمین اساس نگاه ما باید در وزارت علوم تغییر کند. رئیس جمهور اشاره‌ای به دانشگاه‌های پیشرو و دانشگاه‌های پیرو داشتند و باید ما تلاش کنیم که جزو دانشگاه‌های پیشرو باشد.

وزیر علوم خطاب به معاونان پژوهشی گفت: با رئیس دانشگاه رایزنی کنید که حوزه مالی پژوهشی را مستقل کنند.

وی با اشاره به پیگیری‌ها برای عملیاتی شدن بیمه پژوهش و فناوری گفت: تلاش می‌کنیم این طرح عملیاتی شود و بنده این موضوع را چندین بار در هیأت دولت مطرح کردم و امیدوارم موافقت شود.

زلفی گل در ادامه به سامانه ایده‌ها و نیازها اشاره کرد و گفت: برای اساتیدی که پایان نامه‌های ارشد و دکتری را براساس نیازهای ثبت شده در سامانه نان تعریف کنند، پایه‌های تشویقی برای آنها لحاظ خواهد شد.

وی بیان کرد: امروز رهبری تاکید کردند سیستم مقاله محوری به سمت نیاز محوری برود.از معاونان پژوهش و فناوری وزارت علوم می‌خواهم که برای جلسات بعدی ۱۲ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه براساس شاخص‌های تعیین شده تقدیر شوند.

وزیر علوم دامه داد: برخی دانشگاه‌ها دیپلماسی علمی دارند ولی برخی دیگر خیر که این دانشگاه‌ها باید پیگیری‌های لازم را در این راستا داشته باشند و خواهش دارم این موضوع را در اولویت قرار دهید. از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها می‌خواهم آئین نامه تعاملات ملی و بین المللی را بنویسند و در هیأت رئیسه دانشگاه تصویب کنند.

وی با تاکید بر موضوع مرجعیت علمی گفت: به طور مثال برخی دانشگاه‌ها برای استاد نمونه کشوری کسی را معرفی نکرده اند و مشخص است که مدیر مربوطه حواسش نیست شما معاونان دقت کنید که اساتید مرجع و پژوهشگران برتر دانشگاه را شناسایی و افزایش دهید.

زلفی گل با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت پسادکتری فناوری گفت: چند روز گذشته با ستاد کل نیروهای مسلح جلسه داشتیم چند اتفاق قرار شد رخ بدهد؛ نخست اینکه قرار شد ستاد کل مجوز امریه پسادکتری را از رهبری بگیرند. همچنین قرار شد در هر دانشگاهی نماینده ستاد کل نیروهای مسلح مستقر شود و قراردادهای دانشگاه با نیروهای مسلح توسط آن فرد انجام و پیگیری شود. از طرف دیگر مقرر شد برای پایان نامه و رساله‌هایی که در راستای رفع نیازها نوشته می‌شوند، کسری خدمت داده شود.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: در راستای مرجعیت علمی شما معاونان باید کمک کنید که در هیأت رئیسه این موضوع مطرح شود که کسانی از پایه‌های تشویقی استفاده می‌کنند، نخست کارنامه برای آنها طراحی شود و از طرف دیگر عضو هیأت علمی یک صفحه به دو زبان فارسی و انگلیسی در پایه‌های اطلاعات علمی و سامانه دانا داشته باشد.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر