کد خبر: 141694
A

شیخ علی تهرانی درگذشت

شیخ علی مرادخانی ارنگه معروف به شیخ علی تهرانی در سن ۹۶ سالگی درگذشت. تهرانی پیش از انقلاب علیه حکومت پهلوی سخنرانی و فعالیت می‌کرد و به همین دلیل بازداشت و به سیرجان تبعید شد. او پس از انقلاب از حامیان ابوالحسن بنی‌صدر به شمار می‌رفت و جزو هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) نیز محسوب می‌شد.

شیخ علی تهرانی درگذشت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شیخ علی مرادخانی ارنگه معروف به شیخ علی تهرانی در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

 وی در ۴ اردیبهشت ۱۳۰۵، در روستای ارنگه از توابع کرج به دنیا آمد و پس از آموزش مقدمات متون حوزوی در حوزه علمیه قم، تحصیلات خود را در فقه و اصول در همانجا ادامه داد.

خبرگزاری ایسنا درباره او نوشته است: تهرانی پیش از انقلاب علیه حکومت پهلوی سخنرانی و فعالیت می‌کرد و به همین دلیل بازداشت و به سیرجان تبعید شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی به‌عنوان رییس دادگاه انقلاب مشهد و دادگاه انقلاب اهواز فعالیت کرد و در سال ۱۳۵۸ به عنوان نماینده مشهد به مجلس خبرگان قانون اساسی راه‌ یافت.

او همچنین از حامیان ابوالحسن بنی‌صدر به شمار می‌رفت و جزو هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) نیز محسوب می‌شد. تهرانی از سال ۱۳۶۳ با خروج از ایران و استقرار در عراق، در رادیو و تلویزیون فارسی‌زبان بغداد علیه جمهوری اسلامی سخنرانی می‌کرد.

علی تهرانی در سال ۱۳۷۴ به ایران بازگشت و پس از بازداشت در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شد و به زندان رفت و تا ۱۳۸۴ دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشت و پس از آزادی دیگر اظهارنظر و یا فعالیت سیاسی نکرد.

نزدیکان وی اعلام کرده‌اند که وی روز ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱ در سن ۹۶ سالگی در تهران درگذشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر