کد خبر: 142116
A

روسیه: لازم باشد ماهواره‌های غربی را هم می‌زنیم

یورونیوز از تهدید جدید روسیه علیه اوکراین خبر داد و نوشت؛ مسکو ممکن است ماهواره‌های تجاری کشورهای غربی را به ظن مورد استفاده قرار گرفتن در تلاش‌های جنگی اوکراین هدف قرار دهد و ساقط کند.

روسیه: لازم  باشد ماهواره‌های غربی را هم می‌زنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز از تهدید جدید روسیه علیه اوکراین خبر داد و نوشت؛ در حالیکه به اذعان مسئولان بلند پایه اوکراین کارزار بمباران زیرساخت‌های این کشور توسط ارتش روسیه همچنان ادامه دارد کرملین از احتمال هدف قرار دادن ماهواره‌های غربی خبر داده است.

یک مقام ارشد دولت روسیه روز پنجشنبه این احتمال را مطرح کرد که مسکو ممکن است ماهواره‌های تجاری کشورهای غربی را به ظن مورد استفاده قرار گرفتن در تلاش‌های جنگی اوکراین هدف قرار دهد و ساقط کند.

این تهدید در صورت تحقق یافتن، ناگزیر بر شدت بیم و نگرانی‌های فزاینده در خصوص تشدید درگیری‌های هشت ماهه میان دو کشور و نیز بالارفتن خطر رویارویی مستقیم بین روسیه و غرب خواهد افزود.

درحال حاضر هنوز هیچ واکنش فوری از سوی ایالات متحده یا توسعه‌دهندگان ماهواره های تجاری در غرب نسبت به این تهدید منعکس نشده است.

کنستانتین ورونتسوف، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه بهره‌بردای از ماهواره‌های غربی برای کمک به تلاش‌های جنگی اوکراین را «روندی بسیار خطرناک» توصیف کرد.

وی استفاده غرب از چنین ماهواره‌هایی برای حمایت از اوکراین را «تحریک‌آمیز» خواند و خطاب به کمیته اول (خلع سلاح و امنیت بین‌المللی) سازمان ملل متحد گفت: «زیرساخت‌های شبه غیرنظامی می‌توانند به شکلی قانونی هدف حملات تلافی جویانه قرار گیرند.»

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه سپس تصرح کرد که از «دخالت ایالات متحده و متحدانش در درگیری‌های نظامی بواسطه بخش‌هایی از زیرساخت‌های فضایی غیرنظامی، از جمله بخش‌هایی که ماهیت تجاری دارند» صحبت می‌کند.

آقای ورونتسوف به هیچ شرکت ماهواره‌ای مشخصی اشاره نکرد، اگرچه ایلان ماسک در اوایل این ماه گفته بود که شرکت فضایی تحت مالکیت وی موسوم به «اسپیس اکس» به تامین مالی سرویس اینترنت استارلینک خود در اوکراین ادامه خواهد داد.

گفتنی است که روسیه همانند ایالات متحده آمریکا و چین از توانایی فضایی تهاجمی قابل توجهی برخوردار است؛ این کشور سال گذشته میلادی یک موشک ضدماهواره برای انهدام یکی از ماهواره‌های خود به فضا پرتاب کرده بود.

مسکو ماه اوت گذشته ایالات متحده را به دلیل کمک‌های اطلاعاتی ماهواره‌ای به دخالت مستقیم در جنگ اوکراین متهم کرده بود.

این اتهام پس از آن مطرح شد که معاون اطلاعات نظامی اوکراین در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی تلگراف گفته بود که کی‌یف از سامانه‌های پشرفته راکتی هیمارس که از سوی واشنگتن در اختیار اوکراین قرار داده شده به خوبی و با بهره‌مندی از تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات لحظه‌ای استفاده می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای از مناطق درگیری که توسط شرکت‌های تجاری تصویربرداری ماهواره‌ای ایالات متحده گرفته شده و مختصات آسیب پذیری توان نظامی روسیه را برجسته می کنند به طور روزانه توسط کارشناسان اطلاعاتی منبع باز در توییتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با توجه به کاهش ضرب‌آهنگ ضدحملات اوکراین در منطقه جنوبی خرسون طی روزهای اخیر که رویترز دلیل آنرا آب و هوای مرطوب و سختی زمین و نیز نبود تحولات چشمگیر در جبهه شرق عنوان کرده، کی‌یف می‌گوید که روسیه به کارزار خود برای تخریب زیرساخت‌های حیاتی اوکراین پیش از زمستان ادامه می دهد.

مقامات اوکراینی هدف از این کارزار را شکستن روحیه مردم برای تداوم مقاومت در برابر حملات ارتش روسیه بوسیله محروم کردن آنها از امکانات اولیه مانند انرژی و گرما در فصل زمستان می‌دانند و تاکید کرده‌اند که این استراتژی محکوم به شکست است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر