کد خبر: 142208
A

با تمامی خودروهای وارداتی آشنا شوید +جدول

فهرست نخست واردکنندگان مجاز خودرو در حالی منتشر شد که بسیاری از بازیگران پیشین، نقشی در سریال جدید واردات ندارند و نقش اول به خودروسازان و مونتاژکاران داده شده است.

با تمامی خودروهای وارداتی آشنا شوید +جدول

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ هفت خودروساز کشور موفق به دریافت مجوز واردات از سوی وزارت صمت شدند و فرآیند ثبت سفارش را آغاز کرده‌اند. این شرکت‌ها در گذشته با برخی خودروسازان خارجی همکاری می‌کردند. با فرض اینکه احتمال همکاری مجدد با آن‌ها برای واردات خودرو وجود دارد، سابقه این همکاری‌های خودرویی را بررسی کرده‌ایم.

۱- کرمان موتور: احتمال دارد کرمان‌موتور با توجه به سابقه همکاری با هیوندایی موتورز کره جنوبی و سابقه تولید خودروهای هیوندایی، واردات از این خودروساز کره‌ای را انجام دهد. کرمان موتور که البته اکنون خود به یک هلدینگ خودرویی تبدیل شده است قرار بود خودروهای آی ۱۰، آی ۲۰، النترا و سانتافه شرکت هیوندایی را در فاز اول همکاری خود با این شرکت کره‌ای مونتاژ کند. کرمان موتور البته مونتاژکننده محصولات جک و لیفان در کشور هم بوده است.

۲- آرین موتور پویا: آرین موتور نیز که پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، واردکننده رسمی میتسوبیشی و DS (برند لوکس سیتروئن) و محصولات سنگین هیتاچی بود احتمالا امسال بتواند چند مدل میتسوبیشی را که در محدوده مجاز کمتر از ۲۰ هزار دلار قرار می‌گیرند، وارد کند.

۳- پارس خودرو: پارس خودرو و همچنین سایپا سابقه طولانی برای مونتاژ خودروهای رنو دارند. سابقه‌ای که حتی به دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی و تولید رنو ۵ بازمی‌گردد که پس از انتقال تولید این خودرو از سایپا به پارس‌خودرو، این خودرو به رنو PK (مخفف پارس خودرو) مشهور شد.

پارس خودرو همچنین سال ۸۳ با شروع همکاری تجاری با رنو، مسئولیت تولید تندر ۹۰ و سپس مگان را برعهده گرفت. رنو کولیوس و ساندرو هم از دیگر محصولات خودروساز فرانسوی بودند که پارس خودرو در دهه ۹۰ شروع به تولید آن‌ها کرد.

به این ترتیب، رنو از گزینه‌های احتمالی واردات از سوی سایپا و پارس خودرو خواهد بود.

۴- سایپا: گروه سایپا همچنین سابقه واردات از برند زوتی Zotye و چانگان Changan را دارد و باید دید آیا همچنان با این خودروسازان چینی همکاری خواهد کرد یا به سراغ دیگر خودروسازان نیز می‌رود. به گفته خود مدیرعامل سایپا آن‌ها با رنو و چانگان مذاکراتی داشته‌اند. اما هنوز به طور قطع مشخص نیست که کدام محصول را وارد خواهند کرد.

۵- سایپا سیتروئن: این احتمال وجود دارد که سایپا واردات از بند رنو را از طریق زیر مجموعه خود «سایپا سیتروئن» دنبال کند. این زیرمجموعه سایپا هم‌اکنون محصولاتی مانند ساینا و تیبا را تولید می‌کند. همچنین از نام این خودروساز برمی‌آید که احتمالا واردات از خودروسازی فرانسوی سیتروئن را نیز در نظر داشته باشد. هر چند باید دید با توجه به سقف ۲۰ هزار دلاری واردات خودرو، قادر به واردات محصولاتی زیر این قیمت خواهد بود یا خیر. سیتروئن C۳ و رنو مگان ۲۰۲۲ از جمله خودروهایی هستند که به گفته مدیرعامل سایپا برای واردات مدنظر هستند.

۶- خودروسازی فردا: فردا موتورز فعالیت اصلی خود را از سال ۱۳۹۶ و با مونتاژ و عرضه ام جی RX۵ شروع شد. بعد از آن فردا موتورز شروع به مونتاژ محصولات دانگ فنگ کرد. خودروسازی فردا سال ۱۴۰۰ هم سدان چانگان آلسوین، را به عنوان چهارمین خودروی مونتاژی با نشان نشان فردا موتورز وارد بازار کرد. T۵ جدیدترین محصول فردا موتورز هم مونتاژ دیگری از محصولات دانگ فنگ است. باید دید آیا خودروسازی فردا همچنان به سمت این خودروسازان چینی خواهد رفت یا مذاکره با شرکای جدید را آغاز کرده است.

۷- مکث موتور: مکث موتور در حقیقت زیرمجموعه ماموت خودرو محسوب می‌شود که ماموت خودرو ید طولایی در واردات خودرو داشته است. ماموت خودرو در سال ۱۳۹۵ رسما نمایندگی فولکس واگن را گرفت. این شرکت پس از ممنوعیت واردات در سال ۹۷، به سراغ خودروسازان چینی رفت و قرارداد همکاری با خودروسازی دایون (Dayun) بست که اولین نتیجه آن، تولید پیکاپ دایون V۵ در سال ۱۴۰۰ بود. ماموت خودرو سپس برند جدیدی با نام «مکث موتور» را تاسیس کرد و نام پیکاپ دایون را هم به کلوت (Kalut) تغییر داد. پس از تولید دو مدل خودروی دایون، مکث موتور سومین محصول خود را از خودروسازی چینی بایک انتخاب کرد و بایک روژیانگ X۵ را با نام تیارا اخیرا به بازار ایران معرفی کرده است.

با توجه به آنکه ماموت خودرو و شرکت ماموت دیزل، از زیرمجموعه‌های آن در سال ۱۴۰۰ توسط آمریکا تحریم شدند، بعید نیست که تولد برند «مکث موتور» با هدف دور زدن تحریم‌ها انجام شده باشد.

fardayeeghtesad-5951

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر