کد خبر: 142559
A

با این نشانه یعنی شما به بیماری قلبی مبتلا شده‌اید

اگر کسی دچار تنگی نفس و سرفه‌های شبانه است و با خوابیدن این سرفه‌ها بیشتر می‌شود و با نشستن و یا ایستادن این سرفه‌ها بهتر می‌شود، حتما باید به لحاظ قلبی مورد معاینه قرار بگیرد

با این نشانه یعنی شما به بیماری قلبی مبتلا شده‌اید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق با حضور در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه هیچ معجون ویژه‌ای وجود ندارد که بتواند عمر افراد را بی‌انتها و طولانی کند، اظهار کرد: اما برخی از کارها می‌تواند از گرفتگی رگ‌ها جلوگیری کرده و کیفیت زندگی انسان‌ها را بالا ببرد، اما آنچه تا امروز مشاهده شده این است که برخی از مواد غذایی می‌توانند قلب را مورد تهدید قرار دهند؛ از جمله استفاده از ترکیبات پر کالری، فست‌فودها، نمک و گوشت قرمز که می‌توانند عمر افراد را کوتاه کند و باعث گرفتگی عروق بدن از مغز و قلب تا اندام تحتانی شود.

با این نشانه یعنی شما به بیماری قلبی مبتلا شده‌اید

وی ادامه داد: اما برخی از مواد هم هستند که می‌توانند عمر را طولانی کند که یکی از آنها استفاده از سبزیجات و یا رژیم مدیترانه‌ای و ماهی است که برخی از علت‌هایی که ژاپنی‌ها عمر طولانی‌تری دارند همین است.

این متخصص قلب و عروق همچنین تصریح کرد: ورزش منظم روزانه هم حتی در افرادی که نارسایی قلبی دارند و یا قلب‌شان را عمل کردند می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن عمر شود، اما منظور ورزش‌های سبک و هوازی است، اساسا هر فردی که تا قبل از سن ۳۵ ساله‌ای فعالیتی نداشته برای انجام ورزش باید حتما از نظر قلبی مورد معاینه قرار بگیرد و تست ورزش انجام دهد.

نجفی با اشاره به اینکه حداقل ۴۵ دقیقه ورزش متعادل و هوازی مثل پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری در روز می‌تواند باعث شود تا فرد دچار گرفتگی عروق و تصلب شرائین نشود، یادآور شد: اما ورزش سنگین حتی در حد کوهنوردی هم برای همه مناسب نیست و اتفاقا گرفتگی عروق قلبی در میان کوهنوردان حرفه‌ای بیشتر است و حتی توصیه می‌کنیم که کوهنوردان حتما معاینات قلبی را سالیانه انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در طبابت هر افراط و تفریطی می‌تواند فرد را دچار مشکل کند، عنوان کرد: من بیمار داشتم که بر اثر افراط در استفاده از نعناع و یا پونه خشک کوهی دچار نارسایی کبد شده است، در واقع برخی از همین موادی که به نظر ساده و بدون ضرر به نظر می‌رسند هم می‌توانند در اثر افراط در مصرف مشکل‌ساز شوند.

این فوق تخصص آنژیوپلاسی در ادامه تأکید کرد: گاهی شاهد هستیم که در باور عمومی از برخی از مواد غذایی مثل هل، کاکائوی تلخ و یا فلفل به عنوان بازکننده عروق نام برده می‌شود، اما باید بدانیم که هنوز چنین ترکیبی وجود ندارد که بتوان به صورت رسمی آن را تجویز کرد و گاهی بر اثر افراط در استفاده از همین مواد چه بسا آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد می‌شود.

نجفی همچنین در خصوص نشانه‌های اصلی نارسایی قلبی، گفت: اگر کسی دچار تنگی نفس و سرفه‌های شبانه است و با خوابیدن این سرفه‌ها بیشتر می‌شود و با نشستن و یا ایستادن این سرفه‌ها بهتر می‌شود، حتما باید به لحاظ قلبی مورد معاینه قرار بگیرد و علت آن است که خونی که در پاست در موقع خوابیدن به قلب هدایت شده و قلب توان پمپاژ کردن این خون را ندارد؛ خون در ریه‌ها جمع می‌شود و با تنگی نفس و سرفه شبانه خودش را نشان می‌دهند.

این متخصص قلب با تشریح نخستین نشانه‌های اولیه نارسایی قلبی، تأکید کرد: تنگی نفس و سرفه‌های شبانه‌ای که با خوابیدن بیشتر و با نشستن و یا ایستادن بهتر می‌شود و همچنین مشاهده ورم در پا و یا صورت نشانه‌های نارسایی قلبی هستند.

وی اضافه کرد: حتی ممکن است افراد از ورم کردن پا و یا صورت شکایت داشته باشند که این هم ممکن است به دلیل نارسایی قلبی باشد.

نجفی تأکید کرد: یگ گروه از افرادی که کاندید دریافت واکسن هستند بیماران قلبی‌اند، چون اگر این افراد دچار آنفولانزا شوند خطر شدت یافتن یبماری و عارضه‌دار شدن در آنها بیشتر است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر