کد خبر: 142598
A
بر اساس تحقیقات جدید مشخص شد؛

مصرف قهوه در دوران بارداری منجر به کوتاهی قامت فرزند می‌شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوشیدن روزانه نصف فنجان قهوه در دوران بارداری می تواند تقریباً دو و نیم سانتیمتر از قد کودک را تا سن هشت سالگی کاهش دهد.

مصرف قهوه در دوران بارداری منجر به کوتاهی قامت فرزند می‌شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مطالعات جدید محققان بر اساس تجزیه و تحلیل ۲۵۰۰ پسر و دختر از سراسر ایالات متحده نشان می دهد که مصرف قهوه توسط مادر در دوره بارداری بر قد کودک تاثیر دارد. محققان می گویند نتایج آنها نشان می دهد که مادران در طول دوره بارداری باید از نوشیدن کافئین خودداری کنند.

دکتر کاترین گرانتز، سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با یافته های فوق می گوید: اگرچه پیامدهای بالینی اختلاف قد تقریباً ۲ سانتی متری از نظر پزشکی هنوز نامشخص است، اما یافته های ما نشان می دهد مصرف قهوه به همان اندازه که سیگار کشیدن مادر در طول بارداری می تواند بر کاهش قد فرزند تاثیر بگذارد، موثر است.

برخی از دستورالعمل های عمومی توصیه می کنند که زنان باردار باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز - حدود دو فنجان قهوه فوری - مصرف کنند. با این حال، دکتر گرانتز می گوید که این پدیده را در سطوح کافئین بسیار کمتر از این میزان شناسایی کرده است.

محققان گزارش می دهند: ما به طور مداوم قد کوتاه تر را در فرزندان افراد مصرف کننده قهوه مشاهده کردیم که این موضوع با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی متابولیک متعدد در افراد باردار و غیر باردار مرتبط است.

از جمله این بیماری ها می توان به چاقی و دیابت اشاره کرد. از سوی دیگر، مصرف کم قهوه در دوران بارداری نیز ارتباطی با وزن کم هنگام تولد نشان داده است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعات جدید مشخص شد غلظت های بالای کافئین و پارازانتین مادر با قد کوتاه تر که تا سن ۸ سالگی در ۲ گروه بارداری با پیگیری طولی و الگوهای متمایز مصرف کم و زیاد کافئین ادامه می یابد، همراه بود. یافته های جدید همچنین نشان می دهد که مصرف کافئین مادر با کاهش بلندمدت قد کودک نیز مرتبط است.

در این مطالعه ، دکتر گرانتز و تیم وی داده ‌های به دست آمده را از دو گروه جداگانه تجزیه و تحلیل کرده و شرکت ‌کنندگان را تا مقطع ابتدایی و سن هشت سالگی ردیابی کردند. در گزارش پایاینی این مطالعات عنوان شده است: کودکان زنانی که در دوران بارداری کافئین و پاراکسانتین مصرف کردند، کوتاه ‌تر از فرزندان زنانی بودند که در دوران بارداری کافئین مصرف نمی ‌کردند. این تفاوت قد تا سن ۸ سالگی مشهود است.

لازم به توضیح است که مکانیسم بالقوه مصرف کافئین برای ایجاد قد کوتاهتر نامشخص است، اما تیم تحقیقاتی خاطرنشان می کند که کافئین یک محرک عصبی است که در بافت جنین تجمع یافته و متابولیزه نمی شود. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که قهوه محبوب ترین نوشیدنی در جهان بوده و از هر ۱۰ نفر هشت نفر روزانه حداقل یک فنجان مصرف می کنند.

در خاتمه گفتنی است طی این مطالعه، محققان از نمونه‌ های خون گرفته شده در دوران بارداری برای تعیین سطح دقیق کافئین و متابولیت آن، پاراکسانتین، استفاده کردند.

منبع: سینا پرس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر