کد خبر: 142733
A

بازار ارز در شوک/ نه خریدار نه فروشنده

اگرچه قیمت دلار لحظه‌ای در حال نوسان است، اما بازار ارز رسما امروز تعطیل است. چون نه کسی دلاری می‌خرد و نه می‌فروشد و بازار بیشتر نظاره‌گر قیمت‌هاست.

بازار ارز در شوک/ نه خریدار نه فروشنده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ از اواسط هفته دوم آبان ماه، قیمت دلار ترمز برید و کانال 33 تا 35 هزار تومان را دو روزه پشت سر گذاشت. بسیاری امیدوار بودند اولین روز هفته قیمت دلار کاهشی باشد و بازارساز با مداخله در بازار بتواند قیمت را کنترل کند که چنین نشد.

گزارش میدانی از بازار فردوسی نشان می‌دهد تحرکات بازار بالاست. بازار امروز کار خود را با دلار 35 هزار و 200 تا 300 تومان آغاز کرد و تا ساعت 12 بازار نسبتا آرام بود اما از ساعت 12 به بعد، روند افزایش قیمت دلار شدت گرفت و دلار تا 35 هزار و 900 تومان هم رفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد زمزمه قیمت دلار 36 هزار تومانی در بازار قوت گرفته اما تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز دلاری با این قیمت معامله نشده است.

دلالان خریدارند یا فروشنده؟

برخی گزارش‌ها نشان می‌داد که در روز پنج شنبه بسیاری از مردم عادی متقاضی فروش دلار بودند چراکه گمان می‌کردند دولت، قیمت را دوباره کاهش می‌دهد و آنها می‌خواستند دلارهای خانگی خود را در بالاترین قیمت ممکن به بازار عرضه کنند. اما مشاهدات میدانی امروز خبرنگار تجارت‌نیوز حاکی از این است که در بازار امروز، همه خریدار دلارند و کسی فروشنده نیست. نه مردم عادی دلار می‌فروشند و نه معامله‌گران و دلالان. همه در پی خرید دلار هستند و نکته جالب توجه اینکه گویا دلار در بازار فردوسی نایاب شده است.

چراکه تنها پاسخ معامله‌گران به مردم عادی این است که هیچ دلاری برای فروش نداریم و یا اینکه می‌گویند باید چندین ساعت صبر کنند تا شاید بتوانند از طریق واسطه‌های دیگر دلار پیدا کنند که ان هم محال است.

اما به نظر می‌رسد که این یک بهانه جدید برای نگهداری دلارهای موجود است. چون دلالان امیدوارند دلار همچنان صعودی باشد و دلیلی برای عرضه ارزهای موجود در بازار ندارند و برعکس، همه در تلاشند که دلارهای موجود در بازار را سریع‌تر خریداری کنند.

نکته مهمی که مشاهده می‌شود این است که معاملات دلار قفل شده است. فعلا فروشنده‌ای برای دلار وجود ندارد و اکثر افراد خریدار هستند اما همه از نبود دلار در بازار و کمیاب شدن آن گزارش می‌دهند. معدود معامله‌گرانی هم که حاضر به فروش دلار هستند، فروش در مبالغ بالای دو تا سه هزار دلار را انجام می‌دهند و معاملات خرد کاملا قفل شده است.

به عبارتی می‌توان گفت اگرچه قیمت دلار لحظه‌ای در حال نوسان است، اما بازار ارز رسما امروز تعطیل است. چون نه کسی دلاری می‌خرد و نه می‌فروشد و بازار بیشتر نظاره‌گر قیمت‌هاست.

از نگاه معامله‌گران کف قیمت دلار 35 هزار تومان است و دلار تازه به ارزش ذاتی خود نزدیک شده است. برخی از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار همچنان افزایشی است و ممکن است تا پایان هفته رکوردهای جدید دیگری هم ثبت کند.

اما برخی دیگر معتقدند که احتمالا بازارساز به زودی وارد بازار می‌شود و با تزریق منابع ارزی خود دلار را به کانال پایین‌تر بر می‌گرداند و اجازه چنین صعودی را نمی‌دهد.

 صف خریداران دلار سهمیه‌ای ادامه دارد

از امروز علام شد که فروش دلار سهمیه‌ای تنها به صورت آنلاین و ثبت‌نام در صرافی‌ها انجام می‌شود. اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مردم توجهی به این شیوه فروش ارز سهمیه‌ای نداشتند و همچنان مقابل صرافی‌های فروش ارز صف‌های طولانی وجود دارد.

در این میان همچنان دلالان ارز سهمیه‌ای در حال فعالیتند و سهمیه افرادی که نیازی به ارز خود ندارند را با قیمت 600 تا 700 هزار تومان می‌خرند.

در این میان همچنان روش خرید ارز سهمیه ای افرادی که به ارز خود نیازی ندارند توسط دلالان ادامه دارد.

بر این اساس برای دریافت هر ۲ هرار دلار ارز سهمیه‌ای با یک کد ملی، دلالان ارز از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فرد پرداخت می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر